בעיריות מתנהל בימים אלה מרוץ נגד הזמן לשינוי חוק העזר העירוני, שיאפשר להן לפתוח מרכולים ופיצוציות בשבתות ובחגים, עוד לפני ש"חוק המרכולים" שמקדם שר הפנים אריה דרעי יאושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. בראשון לציון התכנסה מועצת העירייה לדיון על הצעה לשינוי חוק העזר העירוני ואישרה את פתיחת המרכולים והפיצוציות ברחובות שהוגדרו מסחריים ובאזורי התעשייה בעיר. 

מועצת עיריית גבעתיים אמורה הייתה להתכנס אמש לתיקון חוק העזר העירוני, שיאפשר פתיחת 23 מרכולים ופיצוציות ב־12 רחובות בעיר שיוגדרו כמסחריים. במפלגות החרדיות זעמו אתמול על יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי על שהביע תמיכה ביוזמת ראש עירית גבעתיים רן קוניק. אתמול תקף ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) את גבאי מעל דפי עיתון "המודיע" והזהיר כי "בגישה עוינת של גבאי לקודשי ישראל הוא מנטרל כל סיכוי שהמפלגות החרדיות יישבו איתו בעתיד".
 
לדברי ליצמן, "התנהגותו התמוהה בהתייצבות לצד הפוגעים בשבת קודש, אינה מצביעה על דרך המאחדת את העם, אלא להפך. לא על חזון, אלא על היגררות לצד של הלא טובים". מלשכת גבאי נמסר בתגובה: "כפי שליצמן יודע, אבי גבאי מבין את המורכבות של כל הצדדים ויפעל לשילוב הצרכים השונים של האוכלוסיות השונות במדינה, כך שנוכל לחיות זה לצד זה ללא כפייה ועם הבנה וסבלנות מכל הצדדים. זו הדרך להפוך את ישראל למדינה הטובה בעולם. אנו מכבדים את הדת, אבל לא את הכפייה הדתית".
 

"קידום חוק המרכולים בכנסת גורם לראשי הערים להעביר את התיקון לחוק העזר. אנחנו רוצים להשאיר את המרכולים פתוחים. נקבע קריטריונים ונקפיד על מידתיות. לא נאפשר לסגור את המרכולים בגבעתיים", ציין ראש העירייה, רן קוניק.
 
אבל שעות ספורות לפני כינוס מועצת העיר בגבעתיים, עתרו שני המשנים לראש העירייה, מושיק גולדשטיין (הבית היהודי) וטלי ארגמן (הליכוד) ביחד עם שני ארגונים ארציים נגד כינוס המועצה, בטענה שלא חלף פרק הזמן הקבוע בחוק מיום הגשת ההצעה לכינוס המועצה. "בתל אביב לקח חמש שנים לאשר את חוק העזר של פתיחת מרכולים, ובגבעתיים רצו שזה יהיה בחמישה ימים. חייבים לקיים דיון ציבורי ולא ניתן יד למחטף. אנחנו רוצים לשמור על הצביון של גבעתיים", הסביר גולדשטיין. קוניק דחה את הטענות והבהיר שמדובר בשמירה על הסטטוס קוו והעריך שכבר בימים הקרובים יתאפשר לכנס את המועצה ולאשר את חוק העזר החדש.
גם בחולון יוזמים כינוס מיוחד של מועצת העירייה על מנת לאשר תיקון לחוק העזר העירוני. על פי ההצעה שיגיש ביום ראשון הבא ראש העירייה מוטי ששון, יוגדרו כמה רחובות כמסחריים, בנוסף לאזור התעשייה ולגנים ציבוריים. בחולון הוחלט לקיים את הישיבה במועד מאוחר יותר, לנוכח החשש מפני עתירות בשל פרק הזמן הנדרש על פי חוק לאישור חוק העזר החדש מרגע הגשתו.
 
ברמת גן הוחלט על הקמת צוות של שני חברי מועצה – צחי זליכה (מרצ) מהקואליציה ועו"ד רועי ברזילי (הצעירים), שיגבשו ביחד עם מנכ"ל העירייה משה בודגה והצוות המקצועי תיקון לחוק העזר, על מנת לפתוח מרכולים ופיצוציות באזורים שונים בשבתות. ראש העירייה ישראל זינגר הודיע על תמיכתו בתיקון חוק העזר, ובעירייה הבהירו שוועדה מקצועית כבר שוקדת על הכנת הטיוטה.
 
עם זאת, גם תיקון חוקי העזר בעיריות אינו מבטיח את אישורם הסופי, כיוון שמי שמוסמך לאשר את חוקי העזר העירוניים הוא שר הפנים. אם השר דרעי יסרב לאשר את חוקי העזר, שאושרו עוד לפני האישור של חוק המרכולים בכנסת, ההערכות הן שהנושא יגיע להכרעת בג"ץ. בתוך כך, איימו אתמול בישיבת סיעת יהדות התורה שלא לתמוך בחוק ההמלצות אם חוק מסורת ישראל, שמאפשר לשר העבודה לשקול שיקולים של מסורת ישראל בבואו להוציא התרי עבודה בשבת, לא יועלה להצבעה לפני חוק ההמלצות.