מחאת הנכים נמשכת: יומיים לאחר שהממשלה אישרה את מסגרת התקציב להעלאת קצבאות הנכות לפעימה הראשונה בשנת 2018. שבו היום (שלישי) הנכים לכבישים וחסמו את כביש 1 במחלף שער הגיא לכשעה וחצי, לאחריהן פונו מהמקום והכביש נפתח לתנועה. זאת ההפגנה השלישית של "הפנתרים" היום לאחר שהפגינו במהלך היום בכביש החוף ועל מסילת הרכבת בהרצליה. בירושלים הפגינו היום קבוצות נכים נוספות שחסמו את הכניסה המערבית לעיר.



עומס תנועה מורגש בשעה זו ממחלף שורש לשער הגיא למערב ומלטרון לשער הגיא למזרח. מהמשטרה נמסר כי מומלץ לנהגים לנהוג בדרכים חלופיות.



המוחים זועמים על כך בשל התמשכות דיון מליאת הכנסת על חוק ההמלצות שגרר את ביטול עבודת ועדות הכנסת היום ובשל אי הסכמות בין משרדי האוצר והרווחה, טרם הובאה לכנסת לקריאה ראשונה הצעת החוק הממשלתית שאישרה הממשלה ביום ראשון ונועדה לחקיקת בזק עד סוף החודש כדי שהנכים יקבלו את התוספת הראשונה לקצבת הנכות כבר בינואר. לדברי אייל כהן, מוביל המחאה, "כל עוד לא יחוקק חוק קצבאות הנכים ימשיכו מחאות הנכים ויחסמו כבישים ובימים הקרובים תהיה עליית מדרגה במחאה". 


על הצעת החוק שאישרה הממשלה, קצבת הנכות תעלה בפעימה הראשונה ב-1.45 מיליארד שקלים ועוד ועוד 50 מליון שקלים יועברו לעיוורים. המהלך יאפשר לביטוח הלאומי להיערך לתשלום הקצבה המוגדלת כבר בחודש ינואר כפי שהתחייבה הממשלה. המהלך יובא לאישור הכנסת כבר בימים הקרובים. תקצוב ההסכם במלואו יובא לאישור הממשלה בחודש הקרוב במסגרת אישור תקציב המדינה לשנת 2019.

רה"מ נתניהו אמר כי "אנחנו ממשלה שעושה דברים גדולים בתחום החברתי. אנו באים עם תוספת ענקית שלא הייתה עשרות שנים. זה צעד מבורך, צריך להגיד את האמת: הממשלה הזאת עושה דברים כלכליים וחברתיים עצומים". השר חיים כץ בירך על ההסכמות:  "אני שמח שהצלחתי לשכנע את הממשלה כי לא ניתן לדלג על תוספת לקשישים הנכים והעיוורים".



בקרב ארגוני הנכים הדעות היו חלוקות לגבי ההחלטה. ממטה מאבק הנכים נמסר כי הם "מודים לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר העבודה והרווחה על אישור הצעת החוק של שר העבודה חיים כץ והקצאת התקציבים הדרושים על ידי שר האוצר משה כחלון. הכללת הקשישים בחוק כמתבקש מהחלטת בג"ץ 2009 תיזקף כולה לזכות ההתעקשות של נעמי מורביה יו"ר מטה מאבק הנכים אשר נאבקה על כך במשותף עם השר חיים כץ.

אנחנו סמוכים ובטוחים כי גם נושא מספר הפעימות וההצמדה לשכר הממוצע במשק יסתיימו כפי שאנו מצפים, במהלך הדיונים בוועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אלי אלאלוף, תוך כדי הכנת החוק לקריאה שניה ושלישית".

מנגד בארגון ״נכה לא חצי בן אדם״ הביעו התנגדות נחרצת. "רואים בהחלטה מהבוקר הפרה של ההסכם בהובלת יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. הדאגה לציבור הנכים הקשישים חשובה ונחוצה, אך הכללתם בתוך המסגרת של ה-4.2 מילארד לא הייתה חלק מההסכם ותפחית באופן משמעותי את התוספת שסוכמה לקצבה ובכך תהפוך אותה ללא רלוונטית אל מול יוקר המחיה. הסכמים צריך לכבד.  גורלם של רבע מליון נכים נמצא על הפרק.