חוק ההמלצות שעבר אמש בכנסת מהווה את שיאה של שנה סוערת במאבקים הציבוריים והפוליטיים סביב שלטון החוק והאינטרס הציבורי. עורך הדין תומר נאור, מנהל מחלקת ליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון, שהגישה הבוקר (חמישי) בג"ץ נגד חוק ההמלצות, אמר לסיון כהן ב-103FM כי החוק נועד לשרת בעיקר את נבחרי הציבור. "דרסו את כל כללי המשחק הדמוקרטי ואת תקנון הכנסת, כדי להעביר את חוק ההמלצות", אמר. "זו הצעת חוק של יו"ר ועדה (ח"כ דוד אמסלם) שהעביר אותה במהירות ודחק הצידה הצעות חוק של ח"כים מהאופוזיציה. הצעת החוק נועדה לשרת בהתחלה ראש ממשלה וכעת נועדה לשרת מתי מעט שרובם הם נבחרי ציבור".
 
עו"ד נאור סקר את המחדלים והכשלים הבולטים שנעשו ב-2017 בתחום ההיגיינה הציבורית. "המחדל, הכשל, הכי גדול של השנה הוא כישלון בנק ישראל בפיקוח על הבנקים, ה'תספורת' של אליעזר פישמן, פשיטת הרגל הגדולה בתולדות המדינה, 4 מיליארד שקלים", אמר. "מתברר שהבנקים מלווים כספים ללא שום בטוחה. כזר עשור שפישמן היה במעמד של כמעט פושט רגל, רק שאף אחד לא שם לב. השאלה היא מה בנק ישראל עושה בסיפור הזה".

נאור הוסיף: "בעבר הם לא עשו שום דבר. התקווה היא שבעתיד הם יפקחו יותר. כבר לפני שלוש שנים הגשנו עתירה לבג"ץ כדי להבין כיצד בנק ישראל מפקח על הבנקים, ומה שעצוב הוא שבנק ישראל מסרב לשחרר לציבור את דו"חות הפיקוח, אם אלה בכלל קיימים. איפה הרגולטור, במקרה הזה בנק ישראל, עושה את העבודה שלו?".
 
"המחדל השני הוא פשיטת רגל של הרגולטורים שאמורים להגן על הציבור והקופה הציבורית", אמר עורך הדין. "למשל, רשות מקרקעי ישראל. התפרסם דו"ח חריף מאוד של מבקר המדינה בנושא פיקוח על נכסים ציבוריים שעברו לגופים ציבוריים כמו הסוכנות היהודית. גילינו שבמשך שנים מועברים נכסים בשווי מאות מיליוני שקלים על ידי חברות סמי-ציבוריות, ש'מבריחות' את הנכסים לחברות-בת שלהם".

 


מנהל מחלקת הליטיגציה בתנועה לאיכות השלטון הוסיף: "למשל, מרכז קליטה במבשרת ציון, שהסוכנות קיבלה כדי שישמש מרכז קליטה, ללא מכרז ועם דמי חכירה סמליים, הועבר לקופת הפנסיה של עובדי הסוכנות, על חשבון הקופה הציבורית. מדובר על נכס בשווי רבע מיליארד שקל, שפשוט גונבים מהציבור כדי לממן פנסיות לעובדים, מבלי לבדוק מי אישר את המהלך, מי אישר שינוי יעוד של הקרקע. הם עשו את זה גם במרכז קליטה בקרית שמונה. ועד כה לא נעשה שום דבר בנושא".
 
"המחדל שמלווה אותנו כבר כמה עשורים הוא השחיתות ברשויות המקומיות", ציין עו"ד נאור. "למשל, השנה זה קרה בנתניה. הרגולטור הוא משרד הפנים, עם מי שעומד בראשו וטוהר המידות שלו, שלא מפקח כמו שצריך. הפיתוי הוא ענק וראשי ערים שכהונתם לא קצובה ונשארים שם שנים, מעיפים הצידה את שומרי הסף שאמורים לפקח עליהם".
 
"המחדל האחרון הוא חולשת הכנסת, שהיא נטולת כוח, שיניים ויכולת פיקוח", הדגיש נאור. "הממשלה דורסת את הכנסת, שמאבדת את כוחה לפקח על הממשלה כמו שצריך ולחוקק חוקים. כיום, אם חוק לא מגיע מהממשלה, מועדת השרים לענייני חקיקה, שמעולם לא היה לה כל כך הרבה כוח, אין לו הרבה סיכוי. בשנים קודמות היה יושב ראש כנסת חזק שעצר את הממשלה כל אימת שהיא ניסתה להתערב בעבודת הכנסת. יו"ר הכנסת הנוכחי, רק בשנה האחרונה מבין את חשיבות מעמד הכנסת".