נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיב הערב (ראשון) לראשונה לגל המחאה השוטף את המדינה. רוחאני אמר בישיבת הממשלה בטהרן, כי "מותר לאנשים להפגין ואנחנו חייבים לשפר את המצב הכלכלי של אזרחינו". לדבריו, "ההפגנות והמחאה הן זכויות של העם, אבל אסור שהן יגיעו לכדי אלימות. העם מבין את המצב הרגיש של איראן והאזור, ויפעלו על בסיס האינטרסים הלאומיים".

הנשיא הוסיף כי "העם האיראני חופשי להביע את דעתו, אך עליו לשים לב איך יעשה זאת. הממשלה לא תשתוק על מעשי הוונדליזם נגד מוסדות ציבוריים של כמה קבוצות. על מוסדות המדינה להכין את הקרקע לביקורת ולמחאות בצורה חוקית". לדבריו, העם האיראני מעוניין לפתור את הבעיות הכלכליות ולעקור את השחיתות. "לא התייחסנו לעם שלנו בצורה ברורה ושקופה. אתמוך בהם בעתיד", אמר רוחאני.

הנשיא האיראני התייחס גם לדבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר כי "מי שקרא לעם האיראני טרוריסטים, אינו יכול להיות סימפטי אליהם". מוקדם יותר צייץ הנשיא האמריקאי כי "הפגנות גדולות באיראן. האיראנים מתחילים להבין שהכסף שלהם נגנב ומבוזבז על טרור, ונראה שהם לא יקבלו זאת עוד. ארצות הברית תעקוב בעין בוחנת אחר הפרות זכויות אדם".

גל המחאה באיראן התחדש הערב עם קריאות חריגות מאוד מאז מהמהפכה האסלאמית ב-1979. המפגינים בטהרן צעקו "רזה שאה, תבורך נשמתך", כשהם מכוונים לשליט הפרסי ששלט במדינה במחצית הראשונה של המאה ה-20, ושמשפחתו הודחה במהפכה בהנהגת חומייני. קריאות כאלה הן עדות לכעס העמוק של העם האיראני כלפי השלטונות.



המפגינים גם קיבלו רוח גבית מאחד ממנהיגי הדת החשובים באיראן. על פי דיווח באל ערביה, חוסין נורי חמדאני, איש הדת הבכיר בעיר קום, הביע תמיכה בהפגנות נגד יוקר המחיה ברפובליקה האסלאמית. "האנשים דורשים את מה שמגיע להם ואנחנו חייבים לתמוך בהם",צוטט חמדאני בתקשורת האיראנית.



לדבריו, "רבים כתבו לנו על כך שהפסידו כסף במוסדות הפיננסיים ובבנקים שפשטו רגל ולא יכלו להחזיר את הכסף. הממשלה חייבת לשלם את הכספים האלה ללא דיחוי".





אבל רוב אנשי הדת ממשיכים להביע את זעמם על ההפגנות ולטעון כי מדובר "במזימה של האויבים", המשיכו פעילים ברשתות החברתיות במדינה, בגיבוי אנשי אופוזיציה איראניים בחו"ל להדגיש, כי מדובר במחאות א-פוליטיות על רקע מצב העוני והפערים ההולכים וגדלים בין אנשי המשטר שמתעשרים משחיתות ומחלקים את כספי האזרחים לארגוני טרור המזוהים עם השיעים, לבין האזרחים שממשיכים לשקוע בחובות ובעוני מחפיר. זאת, למרות הבטחות הממשלה לעידן ורוד בעקבות הסכם הגרעין עם חמש המעצמות וגרמניה.



"יותר גדול מ-2009"


עו"ד שירין עבאדי, כלת פרס נובל לשלום, אומרת כי "המחאות באיראן הן תחילתן של הפגנות גדולות שעשויות להיות יותר גורליות מהגל הירוק ב-2009".


בראיון שהעניקה לעיתון האיטלקי "לה רפובליקה" העריכה פעילת זכויות האדם האיראנית, כי "ההפגנות לא יסתיימו בזמן הקרוב, ואני לא אופתע אם הן יהפכו למשהו יותר גדול".



הפעילה סיפרה כי המצב הכלכלי והפער הענק בין העניים לעשירים, הוא שהביא לגל המחאות הנוכחי. "הפערים החברתיים התרחבו כל הזמן בשנים האחרונות", אמרה הפעילה המתגוררת בלונדון. "מדובר בעניין עקרוני בגל המחאה הנוכחי".



נגד הרפורמיסטים


העיתונאי האיראני מוחמד מג'יד אל-אחוואזי מנה את הסיבות לגל המחאות שהחלו בעיר משהד, בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו. "160 אלף משפחות במשהד איבדו את כספן בפרויקט השיכון שאנדיז, שהוא אחד ההונאות הגדולות בהן מעורבים בכירים במשטר, שאיש לא בא חשבון אתם. הם איבדו את חלומם להשיג קורת גג", הוא כתב. "מספר הבנקים הגדול ביותר שהודיעו על פשיטת רגל היו במשהד, ולכן איבדו אנשים רבים את חסכונותיהם, כאשר הממשלה האיראנית התעלמה מהדרישות של העם, והתמקדה בהסכם הגרעין".



אל-אחוואזי הוסיף עוד, כי "התיירות הדתית בין מדינות המפרץ לאיראן הופסקה, ולכן תושבי העיר משהד איבדו אלפי מקומות עבודה ואפשרויות להשקעה בשל סגירת מפעלים קטנים וחנויות שמתבססות על המבקרים השיעים ממדינות המפרץ, בעקבות שריפת שגרירות ערב הסעודית".



לדברי העיתונאי, "הקהילה האפגנית הגדולה ביותר נמצאת בעיר משהד, ולאחר איבוד מקורות הפרנסה, משבר השיכון ומשבר פשיטת הרגל של הבנקים, בנוסף לאיבוד ההכנסות מתיירות העלייה לרגל למקומות הקדושים לשיעים, העוני וההתמכרות לסמים לצד האבטלה כרסמו בעיר הזאת ובתושביה שמונים כשלושה מיליון בני אדם. כל הסיבות הללו ביחד מביאות למחאה עממית נגד העוני והאבטלה של תושבי משהד".



לדבריו, "המחאה הנוכחית אינה פוליטית ואינה שייכת לאף זרם או מפלגה באיראן, מה שהביא להתפשטותה במהלך יומיים מהדרום עד הצפון ומהמזרח עד המערב, בניגוד למהפכה הירוקה שנכשלה ולא הצליחה לעבור לטהרן מהפרברים, כאשר משמרות המהפכה הצליחו לדכא אותה. הדבר החשוב ביותר של מחאות אלה, ביציאה נגד הרפורמיסטים, ולכן אם היא תצליח תביא לשינוי המשטר ולא את הממשלה".



לסיכום, אומר אל-אחוואזי, "לא ניתן לצפות מה יקרה בימים הקרובים עם גל המחאה הנוכחי, אם כי ברור הוא שהמשטר אינו מתכוון לוותר, ומשמרות המהפכה מוכן לדכא אותו בכח מופרז".



בינתיים, בניגוד בניגוד לטענות המשטר, הופצו ב"יוטיוב" סרטונים, בהם רואים את הפצועים מירי בעיר דורוד במחוז כורדיסטן, שעל פי הטענות נורו על ידי משמרות המהפכה. בהפגנות בעיר זו נהרגו ארבעה מפגינים, כאשר השלטונות הודו בשני מקרים בלבד שנורו למוות על ידי "כוחות זרים" כלשונם.