הבוקר (שני) יחלו רבע מיליון זכאי קצבת הנכות בישראל עוד שנה אזרחית עם אותה קצבת קיום מרבית, 2,340 שקל לחודש לנכים חסרי כושר עבודה, כפי שהיה ב־17 השנים האחרונות. זאת, לאחר שהממשלה כשלה ולא העבירה עד כה כמובטח את תיקון החקיקה הנדרש.



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר שותפה בשדולה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, יזמה הצעת חוק פרטית שנועדה לתקן את חוק הביטוח הלאומי ולהעביר לחוסים 35% מקצבת הנכות במקום 20%. שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) הלך בעקבותיה, אבל הצעת החוק שלה נדחתה אתמול בוועדת השרים לחקיקה בשל נקמת יו"ר הוועדה, שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), ביש עתיד ובאופוזיציה על הפנייה לבג"ץ נגד חוק ההמלצות.



"יש נכים שצריכים לוותר על נעליים חדשות בשביל לקנות מנת פלאפל"



"מתוך 2,500 שקל של קצבת הנכות, אני משלם 2,000 רק על לינה ואוכל בהוסטל. את הפסיכותרפיה שהוא זקוק לה, את שיעורי הספורט ואפילו ביגוד וסיגריות אני נאלץ לממן", סיפר אביו של א', בן 30 הסובל מפוסט טראומה וחי בהוסטל שיקומי. "ההוסטל אמור לספק לו את המינימום אבל מדובר בסל שירותים הוא מתחת למינימום והכל נעשה ביד קפוצה. המדינה חייבת לדאוג לצורכי החוסים. המצב הזה מדיר שינה מעיני. אני כל הזמן חושב מה יקרה לו ביום אחרי שאשתי ואני לא נוכל לתמוך בו יותר ואני לא רוצה שהוא ייפול לנטל על אחיו".



לדברי שרית ענבר, עו"ס במעון השיקומי נאות הדסה בקיבוץ גשר הזיו, "הכסף שנשאר לחוסים כל כך מצומצם, שהם צריכים לבחור בין שמפו למרכך או בין שוקולד לחפיסת סיגריות. על יותר מפריט לבוש זול אחד בחודש אין מה לדבר. יש נכים שצריכים לוותר על נעליים חדשות בשביל לקנות בחוץ קפה או מנת פלאפל. כשהם רוצים לצאת מהמוסד לסידורים בבנק או בביטוח לאומי, אין לרובם אפילו כסף למונית. אנחנו צריכים לבקש אישור תקציב מיוחד ממשרד הרווחה כדי לתקן עבורם משקפיים".



ח"כ אלהרר, יוזמת החוק: "לכאורה הגיוני שהמוסד מקבל את רוב הקצבה משום שהוא אמור לספק את רוב הצרכים, אך בפועל לשוהה נותר כסף כיס מועט מדי בשביל להרגיש בן אדם עצמאי, שיכול לחשוב ולקבל החלטות. אנחנו חייבים להגן על זכותם להיות פחות תלויים במשפחות".