שר החינוך, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הציג היום (שלישי) את תוכניתו להגברת המוטיבציה לגיוס לצה"ל. היעד שאותו מציב השר הוא הכפלת מספר התלמידים במסגרות הכנה לצה"ל מכ-5,000 לכ-10,000.



על מנת לממש את תוכניתו, מוסיף בנט 33 מיליון שקלים לתוכניות להגברת המוטיבציה לגיוס לשירות משמעותי. בשנת 2014 עמד התקציב על 47 מיליון, והוגדל ביותר מ-30% ל-80 מיליון ש"ח. עוד בתוכנית: בסיסים קרביים יאמצו בתי ספר כדי לעודד לגיוס משמעותי; כניסת קצינים לבתי הספר להרצאות לקראת הגיוס - מפקדי יחידות קרביות ייכנסו להרצאות בבתיה"ס ומפקדי פו"מ ייכנסו לחדרי מורים; הרחבת שבוע הגדנ"ע מ-20 אלף חניכים לכ-30 אלף; חיזוק גם ברשות המקומית - 180 רשויות מחזקות את תוכנית ההכנה לצה"ל - בתוך יום הלימודים (שעת מחנך) ואחה"צ (פעילויות ליצירת מנהיגות); לראשונה "בעקבות לוחמים" - יום של חשיפת תלמידים ליחידות קרביות ומלחמות ישראל גם לתלמידי הדרום, בשיתוף עם משרד הביטחון.



שר החינוך בנט אמר כי "לצד מצוינות בהישגים, במתמטיקה, באנגלית ובשאר המקצועות, אנו במשרד החינוך פועלים גם להנחלת ערכי הציונות, ולכן הוריתי למערכת החינוך להירתם בכל כוחה לשיתוף פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון בתוכנית להגברת המוטיבציה לשירות ביחידות הקרביות בצה"ל, בשנת ה-70 למדינת ישראל. שירות בצה"ל הוא לא רק חובה אזרחית רגילה, אלא זכות גדולה ומשימה לאומית ראשונה במעלה".



מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר כי "ערכנו מיפוי של כל התוכניות השונות שמכשירות את התלמידים לקראת גיוס, והגדרנו יעדים ברורים, לצד תוכניות עבודה, עבור כל אחת מהתוכניות. בעקבות יישום התוכנית התלמידים יכירו יותר, יחוו יותר וייחשפו יותר להרצאות של קצינים".


התוכנית של בנט מגיעה לאור נתונים שפורסמו לאחרונה, על ירידה במוטיבציה לגיוס לקרבי. לפני חודש אמר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כי "זאת תופעה מדאיגה, צריך לתת עלייה את הדעת, כשאנחנו מדברים על הירידה במוטיבציה ליחידות השדה צריך להבין שעם הזמנים עולה המוטיבציה במקום אחר". 
 
ליברמן הוסיף: "היום יש מוטיבציה אדירה לגיוס למשמר הגבול, ויש מוטיבציה אדירה לגיוס ל-8200 וליחידות אחרות ולצערי יש ירידה בגיוס לצנחנים או גולני או ליחידות שדה אחרות. אנחנו נלמד את הממצאים ובהחלט בסוף השבוע יתקיים דיון במשרד הביטחון, גם בשיחה שלי עם הרמטכ"ל ואנחנו נגבש איזה שהיא תכנית". 
 
שר הביטחון נשאל על הקשר בין הנתונים לבין המחאה סביב פרשת החייל היורה אלאור אזריה וטען: "לא, אין קשר בין הדברים. מאז מקרה אלאור אזריה צה"ל פעל בנחישות והצליח לנטרל לא מעט מחבלים ולא הייתה שום ירידה בפעלתנות ובפעילות, או בחתירה למגע. זאת לא הסיבה אבל אנחנו בהחלט נלמד את הנושא. זה לא אחראי לשלוף פה כל מיני פטנטים ולהגיד שיש לי תשובות כבר עכשיו".