20 חיילים מבסיס צבאי ברמת הגולן שאימצו כלב שנחשד כנגוע בכלבת, פונו אתמול בבוקר למרכז הרפואי זיו בצפת. לאחר שהכלב נמצא מת, הם טופלו בחיסון ושוחררו. למרבה המזל רק מאוחר יותר מסר דובר צה"ל כי פגר הכלב נבדק ונמצא כי אינו חולה בכלבת.



כלבת היא סוג של מחלה המסכנת חיים וכל אדם החושש שבא במגע עם בעל חיים נגוע בכלבת, גם אם לא ננשך, חייב בחיסון מנע מיידית. שלשום התגלו חמישה מקרי כלבת נוספים. עובדה זו מעוררת דאגה באזור. מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב"זיו", ד"ר יוסף נביה ציין כי בתקופה האחרונה חלה עלייה ניכרת במחלת הכלבת, ובמספר המקרים של בעלי חיים נגועים או החשודים כנגועים בכלבת. "לכן הוגדלה כמות החיסונים המוחזקת במלאי חדר המיון. מדובר במחלה קטלנית וכחלק מהערכות שלנו בגלל התפרצות של כלבת באזור הצפון אנחנו מרעננים את הנהלים. אנחנו מעריכים מאד את המפקדים של החיילים שגילו ערנות לעניין והפנו את החיילים לבית החולים".



כאמור, שלשום עם גילוי המקרים החדשים, ביישובי הצפון נכנסו לדריכות שכן מתחילת התפרצות המחלה לפני כשלושה חודשים נספרו 65 מקרים. משרד הבריאות דיווח על שלושה תנים נגועים בקיבוצי שלוחות, מעוז חיים וכפר רופין. בהמשך נמסר על שני תנים נגועים בכפר יהושע, שבמועצה האזורית עמק יזרעאל.



הרשויות בצפון מתלוננות על היעדר מענה מספק מטעם משרד החקלאות. ראשי רשויות הקימו בשבועות האחרונים חמ"ל להתמודדות עם ההתפרצות, והשבוע החליטו לתגבר כוחות בשטח על מנת שלא להפקיר את בריאות התושבים.



במקביל, משרד החקלאות הודיע שהוא מכין תוכנית סדורה לדילול חיות הבר באמצעות הרעלה באזורים הרלוונטיים. "מדובר בתכנית הדרגתית שבה יעשה שימוש ברעל כדי להבטיח את בריאות הציבור באזורים המוגדרים בסיכון", נמסר ממשרד החקלאות.



כרגע הדילול של התנים בצפון נעשה באמצעות ירי. למרות סירוב של משרדי הממשלה למסור נתונים מדויקים של מספר החיסולים, ההערכה היא שמדובר במעל 500 תנים. רשות הטבע והגנים הודיעה כי היא מתנגדת להרעלה בנימוק כי הרעלה היא צעד מרחיק לכת.