היה עדיף להישאר בצרפת: רון כחלילי, במאי ויוצר מוכשר, השיק אתמול את המיני-סדרה הדוקומנטרית החדשה "הצרפוקאים" המתארת את מצבם החברתי של עולי צרפת בשנים האחרונות. "'צרפוקאי' הוא ביטוי ישראלי המחבר בין מי שנולד בצפון צרפת למי שמי שנולד בצפון אפריקה, אך משמעותו הוא סימון והקטנה", הסביר כחלילי לאיריס קול ברדיו 103FM. "הסדרה מתחילה לעסוק בפרקה הראשון בעלייה הצרפתית מהעשור וחצי האחרונים של כ-40 אלף יהודים, ברובם משכילים ועשירים, שעל פי הסקרים נתפסים על ידי 15% מאוכלוסיה כברברים, צעקנים וקמצניים עד שבסופו של דבר מתייחסים אליהם כאל מזרחים".



"כל העליות שהגיעו לכאן עד כה היו ממדינות חלשות", הוסיף רון כחלילי: "כיום מדובר בעלייה אחרת שיש להסתכל עליה בעניים אחרות. מדובר בעליה עשירה שספגה את החינוך הטוב ביותר בעולם ובחרה להגיע לישראל מרצון. אין שום דמיון בין העלייה מרוסיה ואתיופיה לעלייה מצרפת".





"מדובר בעליה מסוגרת שמפחדת לצאת למרחב הציבורי ונשארת בשכונות הסגורות. מדובר בגטאות שמדברים בהם רק צרפתית", הוסיף כחלילי. "מצד אחד, זה נוח ומאפשר יצירת קהילה, אך מנגד, אנחנו לא נראה בישראל גטאות אמריקאים - הם בסופו של דבר יצליחו להשתלב. יכול להיות שאנחנו מבוהלים ומזלזלים בשפה הצרפתית הזרה לרובנו, השפה הצרפתית נחשבת בישראל לשפה נחותה".





"בפרק השני נסעתי לצרפת ובחנתי מה קרה לאירופה שהיהודים החליטו לעזוב אותה ולהתפזר ברחבי העולם", אמר הבמאי. "בעידן הגלובליזציה נוצר לנו עולם פתוח המאפשר לנדוד בין המון ארצות".





"אדם יכול להיות יהודי ציוני גם אם הוא אינו חי בישראל, אך משום מה מי שדווקא מחליט לבוא לישראל מגלה שמוחקים לו את התרבות ומשאירים אותו לחיות השפה העברית בלבד", סיכם כחלילי. "לאחרונה העלייה נעצרת ורבים מתושבי צרפת שעולים לישראל מחליטים לחזור בהם ולשוב לצרפת, אלו אותם אנשים שהגיעו עם הון אנושי גדול, ומצאו את עצמם נופלים לתהום הישראלית, ולכן בחרו לברוח בחזרה לארץ מוצאם".



עריכה: איתמר זיגלמן