חוסל המשבר בהנהגת מרצ. יו"ר מרצ זהבה גלאון ויו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, הגיעו היום (חמישי) לנוסח מוסכם שיובא ביום ראשון הקרוב לאישור ועידת מרצ, לגבי אופן בחירת יו"ר התנועה והרשימה לכנסת. כזכור, לפני כחודשיים התפטרה גלאון מהכנסת כדי להקדיש את כל זמנה לנסות ולשכנע את חברי ועידת מרצ לתמוך בהצעתה להנהיג פריירמיז פתוחים, בהם ייבחרו יו"ר המפלגה וגם הרשימה לכנסת שכיום נבחרים על ידי כאלף חברי הוועידה.



"אני אוהבת את הכנסת, אבל את מרצ אני אוהבת יותר, ואני יודעת שאם מרצ לא תיפתח את שורותיה - מרצ לא תהיה. לשמאל יש קהל רחב וגדול בהרבה ממספר האנשים שהצביעו למרצ. כדי לממש את הפוטנציאל הזה על מרצ להשתנות", הסבירה גלאון בעת שהתפטרה. עוד הוסיפה: "אני משוכנעת שההתפטרות שלי מהכנסת תאפשר לי כיו"ר מרצ להתרכז בקידום פריימריז פתוחים והפיכת המפלגה לבית גדול ומכיל לכל מי שמאמינים בערכים שלנו".



ח"כ אילן גילאון לעומתה, שמתכוון להתמודד על הנהגת המפלגה, התנגד לכל שינוי בשיטת הבחירות והעימות בין השניים הביא את מרצ עד כדי סכנת פילוג. ביום ראשון מתכנסת כאמור ועידת מרצ. גלאון ביקשה להביא את הצעתה להצבעה שדורשת רוב של 60% מחברי הוועידה, אולם היא התקשתה להשיג את הרוב הדרוש. גלאון הכריזה לא אחת שאם הצעתה תדחה היא תתפטר מתפקידה.



אחרי דיונים קדחתניים: על מה סיכמו חברי הסיעה?


בימים האחרונים התנהלו מגעים קדחתניים בין הצדדים, וכשנראה היה שהדברים על סף פיצוץ, הושגה לבסוף הסכמה עליה חתמו כל חברי הסיעה. על פי הנוסחה המוסכמת, שתהיה הוראת שעה, הבחירות ליו"ר מרצ וכן הבחירות לרשימת מרצ לכנסת ה-21 יערכו בקרב כלל חברי מרצ שיצטרפו למפלגה עד לא יאוחר מחודש לפני מועד אותן בחירות. עוד נקבע כי הבחירות לראשות מרצ יתקיימו ב-22 במרץ. בבחירות אלו יוכלו להצביע חברי מרצ וכן חברים חדשים שיצטרפו בשבועות הקרובים. ההצעה המוסכמת שהשיגו גלאון וגילאון מבטיחה כי השינוי יוכל להשיג את הרוב המיוחס של 60% הנדרשים כדי לבצע שינויים בתקנון המפלגה.



בבחירות לראשות מרצ יהיו זכאים להצביע 18,000 החברים שהתפקדו במפקד 2017 וכאמור גם מי שיתפקד עד 17 בפברואר 2018. עוד נקבע, כי יובטח ייצוג למועמד חדש שלא כיהן כחבר כנסת בכל חמישייה. במקביל הוחלט כי לכל מועמד תקבע תקרת הוצאות הנמוכה מתקרת ההוצאה הקבועה בחוק. כמון כן, כדי להבטיח נגישות לפריפריה, ביום הבחירות יוצבו קלפיות בכל ישוב בו התפקדו לפחות 35 חברים למרצ.



"להגדיל את שורות המפלגה". צעירי מרצ מפגינים. ארכיון: טל גולדמן



גלאון: "הרבה אין מנוס אלא לפתוח את שורות המפלגה"


בעקבות ההסכם אמרה ח"כ גלאון למעריב אונליין: "כשהתפטרתי מהכנסת ואמרתי שאני מתכוונת להקדיש את הזמן לשכנע את חברי מרצ לתמוך בהצעתי לפתוח את שורות המפלגה, אמרו לי בשביל מה את צריכה את זה. אבל עברתי את כל הארץ לאורכה ולרוחבה, נפגשתי עם חברי מרצ בדרום ובצפון, בקיבוצים ובערים והצלחתי למוטט את חומת ההתנגדות. בסוף כולם הבינו שאין מנוס אלא לפתוח את שורות המפלגה אם היא רוצה לגדול".



"בסיכום שהושג פתחנו את המפקד. כל מי שיתפקד בחודש וחצי הקרובים יוכל לבחור את יו"ר מרצ. כל מי שיתפקד כשיהיו בחירות לכנסת יוכל לראשונה להתמודד ולהצביע על הרשימה, בפעם הראשונה. אין לי ספק שהרבה אנשים שהם אנשי שמאל שמאוכזבים מאבי גבאי יראו אותנו כבית שלהם". כמו כן הביעה גלאון תקווה כי ועידת מרצ תתאחד ביום ראשון סביב הסיכום שהושג ותאשר אותו ברוב הדרוש.



ח"כ גילאון אמר בעקבות הסיכום שהושג: "שלמותה של מרצ וסיום הקרבות הפנימיים, חשובים יותר מכל דיון על שיטת בחירות. מטרתי היא להחזיר את מרצ לימיה כמפלגה גדולה, רלוונטית ומשפיעה. בכוונתי לנצח בבחירות לכנסת ולהגדיל את כוחה של מרצ, וכדי לעשות זאת עליי לנצח בבחירות לראשות מרצ".