על אף המתיחות סביב ירושלים, נרשמה בשנת 2017 דווקא ירידה משמעותית במספר הפיגועים לעומת 2016 - 99 פיגועים לעומת 269 ב־2016. 
מנגד, למרות הירידה בכמות הפיגועים מספר ההרוגים מהטרור הפלסטיני הגיע בשנה החולפת ל־20 לעומת 17 ב־2016, והתבצעו יותר מעצרים של פלסטינים – 3,617 לעומת 3,143 ב־2016.
 
מגמת הירידה במספר הפיגועים הקשים נמשכת ביהודה ושומרון גם לאחר הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. חשוב להדגיש, עם זאת, כי ב"טרור העממי" (זריקות אבנים ובקבוקי תבערה בכבישי יו"ש והפרות סדר אלימות) - חלה באחרונה עלייה. בזירת רצועת עזה המגמה הפוכה: לאחר שנים שקטות בעוטף עזה מאז מבצע צוק איתן חל שינוי בעקבות השמדת מנהרת הטרור של הג'יהאד האיסלאמי בסוף אוקטובר וכן לאחר הצהרת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. 
 

עד החודשים האחרונים מספר הרקטות שנורו לישראל היה נמוך ודומה לזה שמאז "צוק איתן". בחודשים האחרונים עלה ממוצע הירי והוא כבר דומה לזה שהיה בשנת 2013, בשנה שלפני "צוק איתן" (103 רקטות נורו ב־2013). באופוזיציה המשיכו למתוח גם אתמול ביקורת על התגובות ההססניות והתגובה הרפה מול טפטופי ירי הרקטות והפצמ"רים מרצועת עזה לעבר ישובי הדרום.





הפיגוע בחלמיש. צילום: רויטרס
הפיגוע בחלמיש. צילום: רויטרס

 

 
באופוזיציה תוקפים את הממשלה לנוכח המתיחות בגבול הרצועה. "ראש ממשלת ישראל לא התייחס לעניין, לא אמר לאזרחים בדרום שהוא איתם, החמאס ראה שלא היו תגובות עוצמתיות, אז הוא ממשיך בירי", אמר אתמול יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי. גם חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ עומר בר־לב (המחנה הציוני), התייחס לנושא ואמר: "כדי לחדש את ההרתעה הישראלית היה עלינו להגיב באופן מושכל אך עוצמתי יותר כבר לפני למעלה משבוע, בדיוק כפי שדווח שפעלנו לפני מספר ימים - על ידי תקיפה ממוקדת במוקדי טרור, במנהרות או במנהיגי הטרור בעזה. על אף החשש הכבד מהסלמה ברצועה, ישראל לא יכולה להמשיך ולנקוט יד רכה כלפי הטרור ויש לקחת סיכונים מושכלים".
 
יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח, אמר באירוע שבתרבות: "אין שום תועלת בהתלהמות ובהצהרות ריקות ביחס לעזה. ברור שמטרת הג'יהאד האיסלאמי היא לגרור אותנו ואת חמאס לעימות שחוץ מהם איש לא חפץ בו. אנחנו צריכים להגיב באופן שיעמיק את הטריז בין ארגוני הטרור ובינם לבין האוכלוסיה. במקביל צריך להחיש את הקמת המכשול בפני המנהרות, שהתעכבה מאוד בגלל הססנות הממשלה. 
 
"היעדר מדיניות הוא שהוביל למצב הזה. יותר משלוש שנים אנחנו דורשים מנתניהו פעולה שתרחיק את העימות הבא על ידי הקלת הלחץ ההומניטרי בעזה ובשיתוף גורמים ערביים, והוא לא עושה דבר. לממשלה אין מדיניות מול עזה, וכשמגיעה הידרדרות היא עסוקה רק בפתרונות טקטיים".