יצחק יוסף, הרב הראשי הספרדי לישראל התייחס להצעת חוק עונש מוות למחבלים, שעברה בשבוע שעבר בכנסת בקריאה טרומית והביע לה התנגדות. זאת במהלך ההרצאה השבועית התורנית שהוא נשא במוצאי שבת, כך דיווח הבוקר (ראשון) ערוץ 2.  "אנחנו לא הסנהדרין", אמר יוסף. "אם היה מצב של טרוריסט יהודי, להוציא אותו להורג זה נגד ההלכה, אין לזה שום קשר לימין או לשמאל, צריך לעשות את זה בשיקול דעת". 

יוסף ציטט הסברים של גורמי ביטחון בכירים שטענו כי בעונש המוות אין הרבה תועלת, הדגיש כי לעמדתו אין קשר לנטיות פוליטיות והביע חשש מההשלכות של עונש המוות.  לדבריו, הוצאה להורג של מחבלים פלסטינים עלולה להסעיר את העולם ולהעמיד בסכנה את חיי היהודים בחו"ל. בנוסף, הביע הרב הראשי חשש כי בעתיד יבקשו להטיל עונש מוות גם על מחבלים יהודים שרצחו ערבים והדבר אסור בהלכה.

"חס ושלום יהיה עונש מוות ויהרגו יהודי , זה נגד ההלכה. אין שום סמכות בהלכה. לא רק זה. מה יקרה אם בית דין יפסוק שמוחמד הזה מגיע לו עונש מוות? מגזר דין עד הביצוע איזה רעש יהיה בעולם. כל היהודים בעולם יהיו בסכנה, בצרפת, בספרד. איזה רווח יהיה בזה. כל אנשי הביטחון אומרים שאין בזה הרבה רווח. אז מה כנגד מה. תמיד החכמים הגדולים היו נגד. לא קשור שמאל או ימין. אומרים מי שנגד שמאלני ומי שבעד ימני. מה זה קשור? זה עניין של שיקול דעת", אמר יוסף. 

רה"מ. צילום: מרק ישראל סלם
רה"מ. צילום: מרק ישראל סלם


בשבוע שעבר, חוק עונש מוות למחבלים שיזמה סיעת ישראל ביתנו עבר בקריאה טרומית בכנסת בתום דיון סוער. 52 ח"כ הצביעו בעד ו-49 נגד. בתום ההצבעה ניגש שר הביטחון ליברמן לראש הממשלה נתיהו ולחץ את ידו. השר יובל שטייניץ, שדיבר בחריפות נגד החוק בממשלה הצביע בעדו. ח"כ בני בגין נעדר מההצבעה כמו גם כל חברי הכנסת מיהדות התורה, שהחליטה לדרוש את דחיית ההצבעה במליאת הכנסת על ההצעה "כדי להתייעץ עם רבנים". חברי הכנסת החרדים זעמו על אנשי ישראל ביתנו, שמתנגדים לחוק המרכולים, שהוא בבת עינם של אנשי יהדות התורה, ובסופו של דבר נעדרו כאמור מההצבעה. 

את ההצעה הציג ח"כ רוברט אילטוב שאמר כי מדובר בחוק מוסרי וציין כי "גם בדמוקרטיה הגדולה ארה"ב קיים עונש מוות והביא כדוגמה את עונש המוות שביצע המחבל במרתון בבוסטון". הוא הוסיף כי "ישראל ביתנו תקדם חקיקה לפיה מי שבוגד במדינה יוצא להורג".

גפני. צילום: מרק ישראל סלם
גפני. צילום: מרק ישראל סלם


בפתח הדיון בהצעה אמר שר הביטחון כי "הסוגיה מורכבת. אני מכיר את כל הנימוקים ואת עמדת מערכת הביטחון, ואני מאוד מעריך את ראשיה לדורותיהם, אך ההיגיון הבסיסי שהם מציבים לא מקובל עליי. אני מתקשה להבין את ההיגיון שמצד אחד נותנים חוות דעת אין סופיות, לפיהן הריסת בתים מרתיעה ועונש מוות למחבלים לא מרתיע. כנראה שזה חלק מאותו קיפאון מחשבתי שאנחנו איתו נלחמים כבר כמה וכמה שנים, ואני לא היחידי שחושב
כך".