בעקבות החשיפה במעריב: "הייתי לוחמת במג"ב. הייתי הלוחמת הקרבית הראשונה שנכנסה לכנסת. להילחם אני יודעת. אם ינסו לגרש אותי מהליכוד אתן להם פייט", כך אומרת הבוקר (ראשון) ח"כ שרן השכל למעריב אונליין, בעקבות חשיפת העתירה שהוגשה נגד לבית הדין של הליכוד להרחיקה משורות המפלגה בשל התנגדותה לחוק המרכולים.

"יש ניסיונות להלך עלי אימים כבר כמה שבועות. קשה לי להאמין שהאיום להרחיק אותי מהליכוד הוא איום אמיתי אבל אם הם ינסו הם יתקלו במישהי שנלחמת מלחמה עיקשת", אמרה ח"כ השכל. היא אמרה עוד כי אם יהיה צורך תיעזר בעורכי דין ובייעוץ משפטי כדי להדוף את העתירה שיו"ר הקואליציה והליכוד הגישו נגדה.


"מהלכים עלי אימים". אמסלם. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
"מהלכים עלי אימים". אמסלם. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


 

ח"כ השכל אמרה כי בכוונתה להעדר מחר מההצבעה על חוק המרכולים, אך עם זאת אמרה כי אם יו"ר הקואליציה יציג נוסח מרוכך של הצעת החוק, כמו למשל החרגת חנויות הנוחות והעיר אילת, היא תהיה מוכנה לשקול את עמדתה מחדש. "רוב חברי הליכוד מתנגדים להצעת החוק הרעה הזאת שמשרתת רק את יאיר לפיד ומעבירה לו מנדטים", אמרה השכל.
היא סיפרה כי מאז הפרסום הבוקר במעריב היא מקבלת הודעות תמיכה רבות מצד ראשי סניפים ופעילים בליכוד לצד לחצים עליה מלשכות של שרים וחברי כנסת בליכוד לשנות את עמדתה.  "לא אצביע נגד. אף פעם לא אמרתי שאצביע נגד. רוב הסיכויים שאעדר מהאולם", הסבירה.

כפי שפורסם לראשונה במעריב אונליין, יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ דודי אמסלם, ותנועת הליכוד עתרו הבוקר לבית הדין העליון של התנועה בדרישה להפסקת חברותה של ח"כ שרן השכל במפלגה בשל כוונתה שלא לתמוך מחר בחוק המרכולים, שיובא לאישור מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית. העותרים מבקשים באמצעות היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, להפסיק את חברותה של ח"כ השכל בליכוד לאלתר. העותרים סבורים כי התנהגותה של המשיבה, שהודיעה כי אינה מתכוונת להצביע עם סיעת הליכוד בכנסת בקריאה שנייה ושלישית בעד הצעת חוק המרכולים, ובכך מתכוונת להפר משמעת קואליציונית, מערערת את יציבותן של הקואליציה ושל הממשלה.



 לטענת העותרים, הצהרתה של ח"כ השכל מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד ומפרה את החלטות סיעת הליכוד בכנסת. נסיבות אלה מהוות עילה להפסקת חברותה של ח"כ השכל בתנועת הליכוד בהתאם לחוקת המפלגה. בעתירה מוסבר כי ח"כ השכל התכוונה עוד במהלך הקריאה הטרומית להצביע נגד חוק המרכולים, אולם לאחר שיו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עימה והבהיר לה את משמעות ההצבעה היא הודיעה לו כי היא תצביע בעד הצעת החוק בקריאה טרומית, אולם בפועל היא לא הופיעה להצבעה.

מבקר הליכוד, עו"ד שי גלילי מסר בתגובה: "נדהמתי לראות את כתב העתירה שהוגש מצד היועץ המשפטי למפלגה כנגד חברת הכנסת שרן השכל, שבגדרה התבקשה הרחקתה מחברותה במפלגה רק משום עמדתה ביחס להצעת חקיקה כזו או אחרת. מלבד העובדה, כי בית הדין של המפלגה מחק על הסף בעבר עתירות מסוג אלה, הרי שאף היועץ המשפטי עצמו קבע בכתבי תגובתו בעבר, כי לא ניתן כלל לעתור לבית הדין להרחקת חבר כנסת על בסיס דרך הצבעתו או התנהגותו במליאת הכנסת. בעתירה מספר 1335-16 אביעד ויסולי נ' משה (בוגי) יעלון, פסק בית הדין כדלקמן:  "הניסיון להיתלות בסעיף הסיוע למפלגה אחרת כקרש קפיצה להרחקת המשיב מן התנועה הוא מלאכותי בעליל וקלוש ביותר". 

"אם כל החלטה או פעולה שתוליד מחאה של "נפגע" כזה או אחר, תיכנס לקטגוריה של "סיוע ליריבים", קיימת סכנה מוחשית, שעד מהרה יישאר הליכוד ללא שרים ללא יו"ר כנסת ללא יו"ר סיעה ושאר בעלי הסמכות, באשר אמירות או מעשים שלהם, בתוקף תפקידם, תמיד עלולים לעורר רוגז ובעקבותיו מחאה שתסייע ליריבים ואזי על כולם תאיים חרב ההרחקה. הוא הדין באשר להחלטות המקדמות לכאורה את מצען של מפלגות אחרות. לו קיבלנו את העתירה על פי נימוק זה, ניתן על פי אותו היגון להרחיק חבר כנסת שפועל לחיזוק שמירת השבת בהיותו מקדם מדיניות המזוהה עם המפלגות הדתיות ואין לדבר תוחלת, והעיקר אין לו סוף. אשר על כן, אנו דוחים את העתירה באשר על פניה היא אינה מצביעה על עילת תביעה".

גלילי הוסיף: "מה עוד שדעתה של ח"כ השכל במקרה דנן (המתנגדת להצעת חוק המרכולים), איננה סותרת את מצע הליכוד ו/או את הוראות חוקת הליכוד. מכאן, שאין כל בסיס ולו לכאורי לעתירה זו, ועצם השימוש בהגשת עתירה לבית הדין ככלי הרתעתי להניא חבר כנסת מלפעול על פי צו מצפונו (בעניין שאיננו מנוגד במישרין להוראות חוקת המפלגה), היא פעולה פסולה מיסודה, קל וחומר, עת שהיא מתבצעת על ידי היועץ המשפטי של המפלגה (שנדרש להיות בעל דין וגורם אובייקטיבי בבית הדין הפנימי של המפלגה - באופן אסור לו בתכלית האיסור, הגם מבחינת דיני האתיקה של לשכת עורכי הדין,  לייצג חבר תנועה כנגד חבר תנועה אחר)".