בלעדי: ביום ראשון הקרוב ימתינו כ-6,500 ילדים ונערים בני 6-18 השוהים בפנימיות להשמה חוץ-ביתית לתשובת משרד הרווחה לבג"ץ על עתירת 45 פנימיות נגד המשרד על תקצוב חסר של המדינה לפנימיות. תשובת משרד הרווחה לבג"ץ נדחתה כבר פעמיים ואנשיו טוענים כי נדרשת להם עוד שנה וחצי כדי לדון בטענות הפנימיות, אבל כעת ראשי הפנימיות מסמנים לראשונה קו אדום – אם עד תום שנת הלימודים הנוכחית לא יפיץ משרד הרווחה מכרז חדש שיעגן את צרכי הפנימיות, רבות מהן ייסגרו עד סוף השנה ומאות בני נוער, חסרי עורף משפחתי וכאלה שהוצאו על ידי משרד הרווחה עצמו ממשפחותיהם, ייזרקו מהמסגרות פשוטו כמשמעו ויעברו לאחריותה הישירה של המדינה.



מאבק פנימיות ההשמה החוץ-ביתית נמשך כבר חמש שנים ארוכות מאז ועדה בראשות סמנכ"ל משרד הרווחה, גדעון שלום, המליצה על תוספת שנתית של 50 מיליון ש"ח לתקציבן, רק מחצית מהדרישה שלהן אז, שהייתה מגובה בחוות דעת של רואי חשבון מקצועיים. "בשנים שחלפו מאז, משרד הרווחה רק העמיס על הפנימיות דרישות ובינתיים הפער בין הצרכים שלנו לספק לילדים את השיקום, הטיפול והחינוך הטובים ביותר לבין התקציב הנוכחי עומד שוב על כ-150 מיליון ש"ח מדי שנה, מצב שהופך את הפנימיות לגופים גירעוניים ויאלץ רבים מהמפעילים לסגור מסגרות בשנה הקרובה", אומר יואב אפלבוים, מנכ"ל כפר הנוער "אהבה". אפלבוים עומד בראש העמותה למען ילדי הפנימיות בישראל, שאיגדה את 45 הפנימיות הגדולות ביותר - דווקא אלה שיכולות לגייס יותר תרומות ובכל זאת נקלעו למצוקה תקציבית קשה, ועתרה לבג"ץ בעקבות סחבת משרד הרווחה.



משרד הרווחה: לא ננהל מו"מ אם תעתרו לבג"ץ



כל ניסיונות ראשי הפנימיות להידבר עם הנהלת משרד הרווחה עלו בתוהו גם אחרי שבית המשפט המחוזי בירושלים פסק כבר באפריל 2016 כי על המשרד להוציא מכרז חדש שיתקצב באופן מציאותי את הפנימיות. יתרה מזאת אפלבוים מספר: "בהנהלת המשרד נתנו לנו להבין באוגוסט האחרון ממש בשפה של איום, כי ככל שנציף את המצוקה בתקשורת ונמשיך במקביל בפנייה לערכאות משפטיות הם לא יקיימו איתנו כל משא ומתן". המשמעות הישירה מבחינת הילדים ובני הנוער היא קשה מאד, הפנימיות נאלצות זה שנים למצוא מימון מגורמים אחרים כמו תרומות ולצמצם עד מינימום את ההוצאות, מה שמוביל לפגיעה קשה בילדים בכל היבט אפשרי כמעט בו נאלצות הפנימיות לחסוך: טיפולים רפואיים, חוגים, שיעורי עזר פרטיים, מהוצאות מזון וביגוד ועד הוצאות תרבות והעשרה.



ילדי אחת הפנימיות
ילדי אחת הפנימיות



"אם ביהמ"ש לא יסייע – פנימיות ייסגרו"



ככל שעתיד המסגרות הופך יותר לוט בערפל, ראשי הפנימיות מספרים כאן לראשונה כי בימים אלה הם מתכוננים גם לאפשרות שההליך המשפטי בבג"ץ לא ייתן להם את המענה שהם זקוקים לו וכי מנכ"לי פנימיות רבים בפורום כבר שוקלים סגירה של מסגרות. זכורה מהשנה האחרונה סגירת מעון "רעות" בירושלים לנערים בסיכון שהפעילה עמותת "אור שלום" כשנקלעה למשבר תקציבי. הנערים פוזרו אז בין מוסדות אחרים, אבל הפעם מזהירים ראשי הפנימיות כי המשמעות של סגירת כמה מסגרות בו זמנית בתחילת שנת הלימודים הבאה תהיה הרסנית למאות נערים שלא תהיה למדינה עבורם מסגרת חלופית. "אם אומרים לי היום לקלוט עוד ילדים, אני פשוט לא מסוגל" אומר אפלבוים.



ליאורה מינקה, היא יו"ר ארגון "אמונה", אחד המפעילים היותר איתנים של מסגרות השמה חוץ-ביתית לילדים ונוער בסיכון שמפעילים חמש פנימיות ברחבי הארץ וחברו לעתירה נגד משרד הרווחה. בשיחה עם "מעריב אונליין" היא חושפת לראשונה: "יש לנו כבר תכנית לסגירת אחת מחמש הפנימיות עם סיום שנת הלימודים הנוכחית, זאת שאנחנו מפעילים דווקא בפריפריה הצפונית כי היא הכי גירעונית שלנו והכי קטנה. את הצוות אני אפזר בין ארבע הפנימיות האחרות, אבל את 64 הילדים לא אני אוכל לקלוט, שהמדינה תיקח עליהם אחריות. מדי שנה צוברות הפנימיות שלנו בלבד גירעון כולל של 13 מיליון ש"ח כולל עלויות בינוי. אנחנו ארגון גדול שיכול לספוג הרבה עם מערך גיוס תרומות יעיל אבל הגיעו מים עד נפש. אני לא יכולה להסתפק בלתת לילד קורת גג ומזון ולא אעשה את זה. משרד הרווחה בהתנהלות מבישה וחסרת אחריות מצפה ממני להפוך נער בסיכון לאזרח תורם ונורמטיבי ולא נותן לי את הכלים לעשות את זה, אבל בשביל זה אנחנו כאן ואם אנחנו לא יכולים להגשים את המטרה הזאת, נסגור".



"הגענו לקצה גבול היכולת"


האבסורד היותר גדול בסיפור הזה הוא שדווקא בשנה האחרונה השיק משרד הרווחה את תכנית "יתד" לקליטת בוגרי פנימיות בעולם המבוגרים, תכנית שקורמת עור וגידים בעצלתיים אבל מטרתה מבורכת. אחת הבעיות הקשות בתכנית הייתה ונותרה הניתוק של צוותי הפנימיות מהשתתפות מתבקשת בבניית העתיד של בני הנוער. על הרקע הזה זועק לשמים החלם של משרד הרווחה בהזנחת אותם נערים שהוא מבקש לקלוט באזרחות דווקא בשלב הקריטי של עיצוב עתידם בפנימיות עצמן שאמורות להעניק להם את הכלים להתמודדות עם עולם המבוגרים. "כשאני לא יכול לתת טאבלט לילדה שבאה אלי בוכה ואומרת שבבית הספר יש לכולם טאבלט בשיעורי מחשב, כשאני לא יכול לשלוח ילד לטיול עם הכיתה שלו, כשאני צריך לבקש ממדריכים שלי להסיע את הילדים לבית הספר עם רכבם הפרטי כי נגמר לי תקציב ההסעות, זה כבר מתחיל להיות יותר ממה שמנהל פנימיה יכול לספוג", אומר יואב אפלבוים שמוסיף: "שיעורי העזר לילדים כדי שיוכלו להשלים בגרויות עולים פי שניים מהתקציב שמועבר לנו על ידי משרד הרווחה לצורך זה. איך המדינה מצפה שאנחנו נוציא ילדים ממצבי סיכון אם היא תוקעת אותם באותו מצב ואת היכולת שלנו לשקם אותם? זאת התנהלות חמורה מאוד ואנחנו נמצאים בקצה גבול היכולת".



ממשרד הרווחה נמסר: "משרד העבודה והרווחה ערך רפורמה משמעותית לטובת שיפור התנאים של הילדים והמדריכים בפנימיות. בין היתר הוקמה ועדה ייחודית לצורך כך בשיתוף עם האקדמיה. כמו כן ניתנו תוספות תקציביות ושופרו התנאים. מפאת כבודו של בית המשפט, אנו מנועים מלהרחיב עוד ונשיב את תשובתנו המלאה בבג"ץ בשבוע הבא".