ארכיונו האישי של אסי דיין, מבכירי במאי הקולנוע והתסריטאים בישראל, נמסר לאחרונה לספרייה הלאומית. לאחר תהליכי קליטת הארכיון הוא יונגש באתר האינטרנט של הספרייה ויעמוד, בחלקו, לרשות הציבור כבר בחודשים הקרובים. בכך, יתווסף למאות אוספים וארכיונים של אנשי רוח והגות שנמצאים בספרייה הלאומית, בהם ש"י עגנון, נעמי שמר ועוד.



דיין, שנפטר לפני למעלה משלוש שנים בגיל 68, החל את דרכו הקולנועי כשחקן ובהמשך פיתח קריירה גם בתחומי הכתיבה, ההפקה והבימוי. בין סרטיו הידועים, שרבים מהם הפכו לסרטי פולחן, "גבעת חלפון אינה עונה" (1976), "שלאגר" (1975), "החיים על פי אגפא" (1992) ו"מר באום" (1997). בין הפרסים הרבים שקיבל גם פרס אופיר על מפעל חיים בשנת 2009.



התסריטים של סרטיו נמסרו לספרייה הלאומית ולצדם נמסרו גם טקסטים ורעיונות לתסריטי המשך, תיאורי הדמויות וחלוקת תפקידים, הערות, מסמכים, תעודות ומכתבים הקשורים לסרטיו. כמו כן, יש בארכיון טיוטות רבות לתסריטים שנכתבו כהצעות לסרטים וסדרות טלוויזיה בארץ ובחו"ל, אך לא הבשילו לכלל ביצוע.



בנוסף, כולל הארכיון איורים של אסי דיין לדמויות ולסצנות שביים, תצלומים משנות ילדותו, התבגרותו ועם בני משפחתו, מכתבים שכתב להוריו, לילדיו ולנשים בחייו וכן מכתבים רבים שכתב לאישים ודמויות ידועות בישראל ובחו"ל. ארכיונו האישי של אסי דיין מאפשר לעקוב אחר שלבי עשייתו ופועלו, מתחילת דרכו כשחקן באמצע שנות השישים, המשך ביצירתו הפורה במגוון רב במיוחד של תחומי אומנות, וכלה בעשור האחרון לחייו בו התרופף מצבו הבריאותי, דבר שבא לידי ביטוי בשירים, מכתבים וגם ביצירותיו האחרונות כשחקן, במאי ומפיק. "הכמות הגדולה והאיכותית של החומרים והפריטים בארכיון אסי דיין יאפשרו לחוקרים, לסטודנטים ולכלל הציבור ללמוד ולהכיר את יצירתו", אמר אתמול מנהל הספרייה הלאומית אורן וינברג.