מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, ביצע אתמול הערכת מצב באזור הפיגוע בחוות גלעד בשומרון, בו נרצח הרב רזיאל שבח, בהשתתפות מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף ערן ניב, ומפקד החטיבה המרחבית "שומרון", אלוף-משנה גלעד עמית, כך נמסר מדובר צה"ל. לאור הערכת המצב הוחלט הלילה (רביעי) לתגבר את אזור יהודה ושומרון בכוחות נוספים.



פעילות כוחות צה"ל בעקבות הפיגוע בחוות גלעד

בהערכת המצב הוחלט על שורת צעדים לאיתור המחבלים שביצעו את הפיגוע, בהם ביצוע בידוק מלא בכניסות וביציאות לעיר שכם ופריסת כוחות רבים ומחסומים באזור, כאשר במסגרת זו כוחות נוספים הוקפצו לביצוע משימות במרחב. 



במהלך האירוע שבח נורה ונפגע בפלג גופו העליון, כאשר על פי ההערכות הירי, שממנו נפגע, בין היתר, בצווארו, בוצע על ידי רכב שהגיע ממולו. בעקבות כך הוא הובהל לבית החולים מאיר, באמבולנס צבאי, כשמצבו היה אנוש, ושם הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. מהעדויות הראשוניות עלה כי הוא הספיק להתקשר לכוחות ההצלה ולדווח להם: "ירו בי".



מחסומים באזור שכם. צילום: דובר צה"ל
מחסומים באזור שכם. צילום: דובר צה"ל



כזכור, ראש השב"כ, נדב ארגמן, הזהיר בחודש שעבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי "השקט שאנו חווים מתעתע, חמאס מנסה בכל הכח להוציא פיגועים". בסקירה לוועדה מסר ארגמן כי השב"כ סיכל בשנה האחרונה 400 פיגועים משמעותיים: מתוכם 13 פיגועי התאבדות, שמונה פיגועי חטיפה ו-94 פיגועי הקרבה. בנוסף, סוכלו 1,100 פיגועים של מפגעים בודדים פוטנציאלים. עוד לדבריו, 54 פיגועים יצאו לפועל השנה מול 108 אשתקד.



לדברי ראש השב"כ, "הזירה הפלסטינית של השנה החולפת היא זירה מאוד לא יציבה, לא ברצועה ולא ביהודה ושומרון, בוודאי לאחר ההצהרה של טראמפ על ירושלים". לדבריו, "חמאס מנסה בכל הכח לבצע פיגועים באיו"ש ולערער את היציבות של הרשות הפלסטינית. ברצועת עזה המציאות מאתגרת מאי פעם". ארגמן הצביע על תהליך הפיוס בין פתח לחמאס ואמר כי "ימים יגידו האם התהליך יצלח ומהן המשמעויות שלו לכולנו".