בין הררי התגובות והמילים שנשפכו מאז שלשום בעניין הקלטת הלוהטת של נתניהו ג’וניור בלטה טענה אחת עיקרית. “כן, זו שיחה דוחה, שיח ביבים”, חזרו שוב ושוב הדוברים שיצאו להגנתו של יאיר נתניהו על המנטרה, “אבל ככה מתנהגים ילדים בני 24 בהשפעת אלכוהול, זו סתם משובת נעורים”. מבלי לפתח את הדיון בשאלה באיזה גיל כבר ממש מוגזם להתייחס לבן אדם מבוגר כאל ילד חסר בינה ואחריות, בואו נפרוט את הטענה הזאת: “ככה מתנהגים כולם”. באמת? ככה מתנהגים כולם? זו הנורמה? זה הבילוי המקובל של צעירים כיום? אז זהו שלא. יש לי יסוד סביר להניח שלא ככה מתנהגים כל בני ה־24, לא כשהם צלולים ולא כשהם נתונים תחת השפעת אלכוהול.



נכון, דברים שנאמרים בשיחות גברים, בעיקר צעירים, אבל לא רק, לא תמיד ערבים לאוזן ולא תמיד מצייתים לקודי הפוליטיקלי קורקט. פעמים רבות הם גולשים למחוזות הסקסיזם, השוביניזם והחפצת הנשים. ועדיין, יש מרחק רב בין שיחה של כמה גברים שמדברים ביניהם על נשים במילים בוטות לבין אופי הבילוי והשיחה שמתוארים בקלטת של יאיר נתניהו, שהם הרבה מעבר לכך.



האם אתם באמת מאמינים שכל או אפילו רוב הצעירים בני ה־24 יוצאים בשישי בערב לסבב מועדוני חשפנות (ואפשר להניח שההחלטה על הבילוי התקבלה עוד לפני שהם היו בהשפעת האלכוהול)? האם אתם באמת מאמינים שכל או אפילו רוב הצעירים בני ה־24 מציעים לסדר את בת הזוג שלהם לחבריהם תמורת תשלום (אפילו בצחוק)? האם אתם באמת מאמינים שכל או אפילו רוב הצעירים בני ה־24 מדברים בצורה כה מבזה על נשים?





תרשו לי להניח, אף שאין בידי סטטיסטיקות מדויקות, שהתשובה לשאלות הללו היא לא. לא ניתמם, יאיר נתניהו הוא ודאי לא היחיד שמתבטא ומתנהג כך, למרבה הצער. אבל לא תשכנעו אותי שזו התנהגותו של הצעיר הישראלי הממוצע, שזו הנורמה. ככה מתנהגים בעיקר צעירים חסרי בושה וחסרי ערכים, שחושבים שהכסף שיש להורים שלהם יכול לקנות הכל, גם נשים. ובאמת שאין צורך להשליך מההתנהגות הדוחה של כמה צעירים בעלי ייחוס על דור שלם.



אגב, לא מעט מאותם דוברים שיוצאים מגדרם כדי להסביר שנתניהו הבן לא שונה מכל צעיר אחר, באותה נשימה נשבעים שאין סיכוי שהילדים הפרטיים שלהם מתנהגים כך. סביר להניח שלו היו שומעים את הילדים שלהם מדברים באופן הזה, לא היו מתייחסים לזה בכזו קלות כאל משובת נעורים, ובצדק. אני יודעת שלו אשמע יום אחד את הילדים שלי מתבטאים כך, התחושה העיקרית שלי תהיה שכשלתי קשות בחינוך שלהם.



אז אפשר להמשיך לדון לעייפה בשאלה אם זו רק רכילות זולה או אייטם בעל חשיבות פוליטית, אבל בבקשה אל תעשו ליאיר נתניהו הנחות בכך שתהפכו את ההתנהגות שלו לנורמטיבית. כי היא לא.