הממשלה אישרה היום (רביעי) את מינויו של ח"כ יעקב ליצמן לתפקיד סגן שר במשרד הבריאות. מוקדם יותר, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק יסוד: הממשלה, שיאפשר לח"כ יעקב ליצמן להתמנות לסגן שר הבריאות. על פי החוק ראש הממשלה, המחזיק בתיק הבריאות, יוכל להאציל סמכויות בתחום משרד הבריאות לסגן השר ליצמן בלי שהוא יישא באחריות מיניסטריאלית. בעד החוק הצביע 62 חברי כנסת, לעומת 38 שהתנגדו.



סגן השר ליצמן, אמר בתגובה להחלטת הממשלה: "אני שמח לחזור למשרד הבריאות, כדי להמשיך את העשייה החשובה למען אזרחי ישראל. בעיניי, העיסוק בתחום הבריאות הוא בעל ערך גדול שיש בו הצלת חיים ופיקוח נפש, באופן יומיומי". ליצמן הוסיף: "לפנינו אתגרים רבים, קידום רפורמות חשובות ויישום הדברים עליהם סיכמנו, ביניהם רפורמת הסיעוד, טיפולי שיניים למבוגרים, סיום רפורמת השיניים עד לגיל 18 והמשך קידום הפריפריה בישראל. אני חוזר לשרת את הציבור במשרה מלאה, בתחושת שליחות ומתוך מחויבות לקידום מערכת הבריאות, לטובת כלל אזרחי ישראל ללא הבדל אוכלוסיות ומגזרים". 

אתמול בשעת בוקר מוקדמת אושרה הצעת החוק בקריאה טרומית. היום ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. מיד לאחר מכן התכנסה ועדת הכנסת ואישרה להעביר את הצעת החוק בהליך מזורז ועוד היום הצעת החוק תבוא לאישור סופי של מליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית.



מאחר ומדובר בתיקון לחוק יסוד הממשלה יש צורך ברוב של 61 חברי כנסת בקריאה השנייה ובקריאה השלישית ובקואליציה עורכים גיוס לקראת ההצבעה. באופוזיציה לעומת זאת הדעות חלוקות. לאחר שהחוק יאושר במליאת הכנסת צפויה הממשלה לקיים ישיבה קצרה בכנסת לאישור המינוי ואחר כך למסור על כך הודעה במליאת הכנסת. גם על ההודעה תהיה הצבעה ואם תאושר ליצמן יכנס לתפקידו החדש-ישן עוד היום.



במהלך הדיון החליטה האופוזיציה למשוך את כל הדוברים מטעמה ולא להציג את ההסתייגויות. בשל כך נאלצה הקואליציה להעלות דובר מטעמה על מנת שימשוך זמן עד להגעת כל חברי הכנסת, שחלקם נמצאים בהלוויית הרב רזיאל שבח ז"ל שנרצח בפיגוע סמוך לחוות גלעד. מרכז האופוזיציה, ח"כ יואל חסון, אמר למעריב: "ראינו על לוח הנוכחות שכמה ח"כים לא נמצאים במשכן, לכן משכנו את כל ההסתייגויות כדי להלחיץ אותם שיגיעו להצביע". לשאלה האם ידע שיש ח"כים שנמצאים בהלוויה בחוות גלעד, ענה: "לא היינו מודעים לזה שחלק מהח"כים נמצאים בהלוויה, נאמר לנו שכמה נמצאים בשמחת הבריתה של נכדתו של אריה דרעי".



מי שהפתיעה וסייעה לקואליציה במלאכת משיכת הזמן היתה ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס, שאמרה כי היא תומכת בחוק "משום שצריך מישהו שיילחם עבור מערכת הבריאות". חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה בגלל היחסים החמים שיש להם עם ליצמן.