השנה החדשה החלה על רגל שמאל עבור אזרחי טורקמניסטן, לאחר שנשיאה השנוי במחלוקת, הוציא מכוניות שחורות אל מחוץ לחוק, ואילץ אותם לצבוע אותן בלבן. אומנם לא יצאה על כך הודעה רשמית, אך גורמים אנונימיים בממשלה אמרו שהחוק נוצר בשל אהבתו של הנשיא לצבע הלבן. נשיא טורקמניסטן, גורבנגולי ברדימוחמדוב, ידוע כרודן וכבעל אישיותו גרנדיוזית, והחרמת המכוניות היא רק אחת מתוך שורת פעולות הזויות שעשה מאז נבחר.


בעבר, ברדימוחמדוב פיטר שר בממשלה בגלל שהוא "אבא רע", ואף עשה לעצמו פסל זהב שהוצב במרכז הבירה. ב-2016, הוא דאג לשינויים בחוקה שיאפשרו לו לשלוט עד יום מותו, ולהיבחר שוב ושוב ללא הגבלה.

כעת, החל מינואר 2018, התקבלו בכלי התקשורת בטורקמניסטן דיווחים רבים מצד בעלי רכבים שחורים בבירה אשגבאט, שכלי הרכב שלהם עוקלו ללא אזהרה או הסבר. הם הבינו דרך שכנים שגם להם קרה אותו הדבר, שהמשטרה החרימה את הרכבים ואלו נמצאים בחניונים ממשלתיים. בעודם מחכים להודעה רשמית בנושא, מספר בעלי רכבים יצרו קשר עם המשטרה, שם נאמר להם שיוכלו לקבל חזרה את מכוניתם, בתנאי שיחתמו על מסמך בו הם מתחייבים לצבוע אותה בלבן או צבע בהיר אחר.

אזרחים לא הבינו לאן נעלמו המכוניות השחורות שלהם. אילוסטרציה: אינגאימג
אזרחים לא הבינו לאן נעלמו המכוניות השחורות שלהם. אילוסטרציה: אינגאימג


הציווי הביזארי הזה מגיע שנתיים לאחר שנאסר על יבוא מכוניות שחורות למדינה ב-2015, אז רק נאמר לאזרחים שיש העדפה למכוניות לבנות כי "לבן מביא מזל טוב". בהמשך, בנובמבר 2017, גורמים רשמיים בממשלה קיבלו פקודה שעליהם לנהוג במכוניות לבנות בלבד.

על פי חדשות RadioFreeEuropRadioLiberty, הסיבה להעדפת הלבן ושנאת הצבע השחור היא כנראה בגלל ש"לבן הפך כבר לחלק בלתי נפרד מפולחן האישיות שנבנה בקפידה סביב הנשיא". השערות נוספות לכך הן שהנשיא המוזר אוהב לבן היא העובדה שבעבר היה רופא שיניים. כך או כך, אהבתו ללבן פירושה שהכל סביבו חייב להיות בצבע זה - השטיחים, סידורי הפרחים ואף בגדיו. דרך אגב, גבותיו השחורות והעבותות או שערו השחורים כפחם נשארו בצבע זה. 

החוק החדש פגע קשות ברבים מבעלי המכוניות השחורות. צביעת מכונית מחדש בלבן במדינה היא מאוד יקרה גם כך, אך בעקבות ההודעה על הדרישה החדשה, הצבעים ניצלו את המצב והעלו את המחירים. "נאמר לי שצביעה מחדש של המכונית תעלה 7,000 מאנאט (כ-14 אלף שקל), אך תוך שבוע המחיר עלה ל-11,000 אנאט (כ-22 אלף שקל)", סיפר אחד האזרחים שמכוניתו הוחרמה לחדשות Radio Azatlyk. "המשכורת שלי היא 1,000 מנאט, כך שאם אחסוך שנה שלמה, אאלץ להוציא את כל ההכנסה השנתית שלי על צביעת המכונית".