הציוץ של השר נפתלי בנט אתמול זכה להרבה ריקושטים דווקא מימין, ולא בכדי. "המחבלים הכירו את מחירון הטרור של אבו מאזן וידעו כמה כסף יקבלו על הרצח", הוא כתב. "כדי להדביר את הטרור לא די לשים יד על הרוצחים, אלא יש לחזק את ההתיישבות. הסדרה ובנייה של חוות גלעד היא המחיר המרתיע ביותר שאפשר לגבות מהמחבלים על מנת למנוע את הרצח הבא״.



בעולם הפוליטיקה הצינית, טקטיקת "השם ייקום דמו", שמיועדת לעורר רגשי זעם אחרי פיגוע רצחני, היא מתכון טוב לרייטינג ותשואות, אבל הפעם בנט הגזים. קצת היגיון לא יזיק: איך בדיוק תמנע התיישבות נוספת את הרצח הבא? ראשית, היא רק תגביר את החיכוך בין האוכלוסיות המחוככות ממילא, ושנית, היא לא תעצור את תעשיית הרצח־תמורת־מזומנים.



עד כמה שהפופוליזם של השמאל הוא הזוי, הפופוליזם הימני מסוגל לפעמים לקחת אותו בהליכה. התופעה הבזויה וארוכת השנים של שכר שמן למחבלים, היא שערורייה שעולה אפילו על תעשיית שימור הפליטים הפלסטינים בחסות אונר"א. אבל גם החוק הנרקם בימים אלה, שלפיו ינוכה סכום התשלום למחבלים מהכספים שמועברים לרשות דרך ממשלת ישראל, רחוק מלהיות מספיק. יותר מ־1.2 מיליארד שקלים בשנה מועברים בשיטתיות למרצחי הישראלים, 7% מתקציב הרשות, ובניגוד אלינו, אצלם לא מדובר בציניות. הם מתקוממים בלהט כשמעמתים אותם עם העובדות הללו, כי מבחינתם אלה לא טרוריסטים שרוצחים חפים מפשע, אלא לוחמי חופש.



ליצור מודעות מעבר לציוצים



הסיפור הזה, אם כן, לא ייגמר כל כך מהר, גם אם ישראל תנכה את הסכום מהעברותיה. כשמשהו מושרש כך בתוך התרבות - כבר יימצא מקור אחר. רוצים באמת להילחם בתופעה ולא סתם לזרות חול בעיני הציבור? צריך לטפל בליבת הסיפור: ליצור מודעות בינלאומית גורפת לתופעת הרצח בתשלום הממוסדת הזו. הרי מי מממן את תקציב הרשות? הכל מתנות - גם ממדינות כמו איראן, אבל גם מכל מיני מדינות שוחרות מוסר שלא מהססות לבוא אלינו בטענות.



אז איך יוצרים מודעות בינלאומית לעניין מעבר לציוצים בטוויטר בעברית? אפשר, למשל, להגיש עתירה לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד כל גורם בעולם שמממן את מיזם הרצח השקט והמשתלם הזה, אם ישירות ואם בעקיפין. אפשר גם להפסיק עם סיסמאות שכל מטרתן היא לתפוס טרמפ על מקרי רצח כדי לקדם את התעמולה הפוליטית שלך.



זה לא רק בנט; גם ליברמן מלהג על עונש מוות, בעוד שמחבל שעומד למות יודע שהוא "עושה מצווה" וגם מסדר את משפחתו לכל החיים. הפופוליזם הזה הוא הונאה. אם אתם באמת רוצים למנוע רצח, תתחילו לעבוד במקום לבלבל את הציבור עם שטויות.



הסיבה לכך שהטרור לא מוגר היא היעדר מדיניות ברורה, גם כלפי הרשות וגם כלפי העולם. רוצים לבנות כשיש פיגועים? אז תקפיאו בנייה או תפנו יישובים כשאין, אחרת אין פה משוואה אמיתית, אין מסר ויש גחמות במקום מדיניות. רוצים להשמיד את מחירון הטרור של אבו מאזן? מצוין, בהחלט הגיע הזמן. אבל תפיצו את המסר בחוץ ותגייסו לכך גם את שאר מדינות העולם. אה, כן, ומי שרוצה מדיניות חוץ ברורה, רצוי גם למנות שר חוץ בהזדמנות.