בשנים האחרונות חלה עלייה מטאורית בסכומי הפיצויים שפוסקים בתי המשפט בתחום לשון הרע. כך עולה ממחקר מקיף שערך משרד עורכי הדין בן קרפל. מהמחקר עולה כי סכום הפיצויים הממוצע ב־2014 עמד על 28,088 שקל, ב־2015 קפץ ל־48,629 שקל וב־2017 עמד על 61,083 בממוצע. ייתכן כי הסיבה לעלייה נעוצה בעובדה שבשנים האחרונות היוו הרשתות החברתיות קרקע פורה להכפשות והתביעות בגינן עלו בהתאם. סיבה נוספת עשויה להיות שבתי המשפט מכירים יותר ויותר בתופעת ה"שיימינג" ובהשלכותיה ההרסניות.



כך, בשנת 2017 נפסק סכום הפיצויים השלישי בגובהו אי פעם בישראל. שופט בית משפט השלום ברמלה מנחם מזרחי פסק סכום של כחצי מיליון שקל, לא כולל הוצאות משפט, ליהודה גליקמן, קצין צה"ל חרדי ששירת ביחידה הפועלת לשילוב בני ישיבת בצה"ל, אשר שמו הוכפש בחוברת שהפיצו ברשת וברחובות פעילים נגד גיוס.



על הסכום הזה התעלו רק שני פסקי דין: נתן שרנסקי, שפוצה על דיבה בספר שנכתב עליו ב־575 אלף שקל; ועו"ד אורי דניאל, שנפסקו לו פיצויים בסך 550 אלף שקל מנשים שטענו שביצע בהן עבירות מין.



תופעה גורפת בכל הארץ



המחקר הנוכחי הוא כנראה המקיף ביותר שנערך בתחום בשנים האחרונות בישראל מאז נחקק חוק איסור לשון הרע, וסוקר את כל פסקי הדין שניתנו בארבע השנים האחרונות בכל בתי משפט השלום, בבתי הדין לעבודה ובבתי המשפט לענייני משפחה.



מדובר בתופעה גורפת בכל אזורי הארץ. כך למשל ב־2014 היה סכום הפיצויים הממוצע שפסק בית משפט השלום בחיפה 17,500 שקל, וב־2017 זינק הסכום הממוצע לכ־60 אלף שקל.



בבית משפט השלום בתל אביב עמד ב־2014 הסכום הממוצע שנפסק בגין לשון הרע על 7,250 שקל, וב־2017 כבר נפסקו 45 אלף שקל בעילה זאת. אך את הקפיצה המשמעותית ביותר עשה בית משפט השלום בפתח תקווה – מ־6,000 שקל בממוצע ב־2014 ל־157,500 שקל ב־2017.



המחקר מראה גם כי מי שפוסק את סכום הפיצויים הגבוה ביותר הם בתי המשפט לענייני משפחה, שפוסקים במקרים רבים של לשון הרע במסגרת מלחמות משפטיות משפחתיות. אחריהם נמצאים בתי משפט השלום ורק לבסוף, בפער גדול, בתי הדין לענייני עבודה.



נקודה מעניינת נוספת עליה מצביע המחקר היא ההשוואה בין השופטים. ניתן לזהות שופטים בולטים בתחום לשון הרע, אשר נותנים פסקי דין רבים ביחס לשאר השופטים. במקום הראשון ניצבת השופטת לימור ביבי, שקודמה בינתיים מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, עם שבעה פסקי דין בתחום בתקופת הבדיקה.



אחריה, עם חמישה פסקי דין, שביניהם זה המפורסם שבו היה על העיתונאי יגאל סרנה לשלם פיצויים לבני הזוג נתניהו בגין לשון הרע בפייסבוק - שופט בית משפט השלום בתל אביב עזריה אלקלעי. יחד עמו, גם כן עם חמישה פסקי דין בתחום לשון הרע, השופטת עידית איצקוביץ'.