בעוד ראש הממשלה עושה את דרכו לביקור מדיני חשוב בהודו, שבו ינסה להשיב לחיים את עסקת מכירת טילי הספייק בהיקף של חצי מיליארד דולר, עובדי משרד החוץ, שהוא עומד בראשו, ממשיכים להפגין ברחבי העולם במחאה על תנאי העסקתם. ההפגנות נמשכות כבר שבוע, יום יום. המפגינים נושאים שלטים בנוסח: "ציונים ועניים", "תנו לשרת בכבוד", "גאים אבל מרוששים" ו"ביבי תתערב".


בסוף השבוע ספג המשרד מהלומה נוספת עם אישור תקציב המדינה לשנת 2019. על פי תוכנית התקציב, ייסגרו בשלוש השנים הקרובות שבע מתוך 106 נציגויות ישראליות ברחבי העולם, מה שיביא לחיסכון של כ־176 מיליון שקל. הנתונים הללו מתווספים למצבו העגום מלכתחילה של משרד החוץ שתקציבו כ־1.7 מיליארד שקל בשנה, 0.35% בלבד מתקציב המדינה. משרד החוץ הוא גם בין המשרדים היחידים שחווה קיצוץ מסיבי מדי שנה. הנציגויות ברחבי העולם סובלות מתקצוב נמוך ביותר. ועד העובדים טוען: "כל קיצוץ נוסף במספר הנציגויות מעבר לקיצוצים שכבר בוצעו בשנים האחרונות יהווה נזק מדיני חמור ויפגע באופן ישיר בחוסנה הבינלאומי של ישראל".




בתוך כך, נתניהו התייחס לפני עלייתו למטוס לפרשת הקלטת בנו יאיר ואמר כי ״הוא נער צעיר שאוהב את מדינת ישראל. אני רוצה שתחשבו איך אתם תרגישו אם היו רומסים את הילדים שלכם באכזריות שאין לה גבולות, ברשעות ובצביעות. אני אומר את זה לא רק לגורמים בתקשורת, אני אומר את זה גם לאישי ציבור שמצקצקים בלשונם בהתחסדות ובצביעות אבסורדית״.

מחר יתקיים בכנסת דיון חירום של השדולה לחיזוק מערך החוץ בכנסת בשיתוף "מיתווים" - המכון הישראלי למדיניות חוץ אזורית. "ראש הממשלה הוא שר החוץ בפועל כבר שלוש שנים. עליו מוטל להציל את המשרד", אומר ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה בכנסת. "אי אפשר להמיר את הפריסה הגלובלית שלו לביקורים מזדמנים בעולם".

עובדי משרד החוץ מפגינים בלונדון


משרד החוץ סובל בשנים האחרונות גם מפיצול בסמכויותיו והעברתם לתת־משרדים כגון משרד התפוצות, המשרד לעניינים אסטרטגיים והמשרד לשיתוף פעולה אזורי. "הדיפלומטיה הישראלית אינה צריכה להסתכם בהסברה, בסיכול יוזמות בינלאומיות אשר להן מתנגדת הממשלה, בדה־לגיטימציה לביקורת בינלאומית על ישראל ובניסיון לקושש קולות נוספים בהצבעות באו"ם", אומר ד"ר נמרוד גורן, ראש מכון מיתווים. "במשאבים שעומדים לרשותה, מדיניות החוץ הישראלית צריכה לקדם בניית קשרים וגשרים, יישוב סכסוכים ושלום, ערוצי דיאלוג עם אוהדים ומבקרים כאחד, השתלבות אזורית במרחבים הגיאוגרפיים שסביבנו ופתיחות רבה יותר כלפי הקהילה הבינלאומית".

במקביל מתמודד משרד החוץ עם מאבקם של העובדים בנציגויות ברחבי העולם, לאחר שהתחייבויות חוזרות ונשנות לשינוי תנאי העסקתם לא קוימו. השבוע קיבל ועד העובדים התחייבות מהנהלת המשרד וגם מלשכת ראש הממשלה כי הרפורמה שתשפר את תנאיהם תאושר ותיכנס לתוקף בתוך עשרה ימים. "בזמן שכל השרים נלחמים על כל תוספת למשרדיהם, שר החוץ נמצא בניגוד עניינים כי כראש ממשלה הוא הודיע מראש שהוא תומך בתקציב. אז על מה יש לו להילחם?" אומר אחד השרים מהליכוד במהלך ליל התקציב.  

לביקור ראש הממשלה בהודו תצטרף כרגיל רעייתו שרה. מי שלא ייסע הוא בנו יאיר, שהיה אמור להצטרף כפי שעשה בעבר. זכורה בעיקר נסיעתו לסין שעוררה ביקורת. הפעם הוזמן נתניהו הצעיר להודו על ידי ראש הממשלה מודי, אך ככל הנראה פרסום ההקלטות שבהן נשמע יאיר משוחח עם חבריו על בילוי במועדוני חשפנות הוביל להחלטה לא להצטרף לנסיעה זו מכיוון שדבר פרסום ההקלטות סוקר בהרחבה ברחבי העולם והיה יכול לעורר תשומת לב שלילית לביקור.