בתוך שטח ישראלחיל האוויר תקף הלילה מנהרת טרור ייחודית בתהליכי בנייה, כך התיר הבוקר (ראשון) דובר צה"ל לפרסום, שמסר גם כי הפתח של המנהרה היה באזור רפיח, ואף ציין כי היא עברה מתחת למעבר כרם שלום. למעשה, המנהרה עברה מתחת לשטחי ישראל לאורך כ-180 מטרים, כאשר לאחר מכן, היא המשיכה גם לצד המצרי. 



השמדת מנהרת הטרור

מדובר במנהרה השלישית שמושמדת על ידי צה"ל בתקופה האחרונה, זאת תוך שימוש בפיתוח הטכנולוגי המסייע באיתור מנהרות. יש לציין כי הפעם, בשונה מבדרך כלל, חיל האוויר את הפיר בצד הפלסטיני, ומהרגע הזה כוחות צה"ל עבדו במהלך הלילה על מנת להשמיד לחלוטין את המנהרה.

מנהרת הטרור שהושמדה


בצה"ל ציינו באופן ברור כי מדובר במנהרת טרור ששייכת לחמאס, זאת לאחר שבלילה נשמעו טענות ברצועת עזה כי המנהרה, לכאורה, שייכת למשפחה בדואית ברפיח. כמו כן, הוא ציין כי העובדה שחמאס חופר מנהרה מתחת למעבר שמשמש את הפלסטינים, היא "אבסורד וציניות לשמה".



בתדרוך לעיתונאים הוא אמר הבוקר כי "באופן חד משמעי, ניתן לקבוע כי מדובר במנהרת טרור של חמאס ולא נכס של משפחה בדואית מרפיח".


מנליס הסביר כי "נקודת היצירה שלה מרפיח הייתה 900 מטרים מהגבול עם ישראל, והתוואי שלה עבר באורך של 180 מטרים בתוך שטח ישראל, מתחת למעבר כרם שלום, סמוך לצינור הגז והסולר".



מנהרת הטרור שנחשפה. צילום: דובר צה"ל
מנהרת הטרור שנחשפה. צילום: דובר צה"ל


הוא הדגיש כי מה שייחודי במנהרה הוא העובדה שהיא המשיכה גם מתחת לשטח מצרים, מה שיכול לאפשר העברת פעילי טרור ואמצעי לחימה: "יותר מהכל, מדובר להערכתנו במנהרה שמטרתה הייתה ביצוע פיגוע טרור". בצה"ל מעריכים שהמשך התוואי למצרים היה עשוי לשמש למספר מטרות, בהן העברת אנשים, פעילי חמאס והברחת אמצעי לחימה. 

מלבד זאת, מנליס בחר שלא להגיב לשאלה האם פעלו הלילה כוחות צה"ל בצד העזתי. לגבי היכולת להרוס את המנהרות אמר דו"צ כי "מדינת ישראל מחזיקה את הטכנולוגיה הטובה בעולם לאיתור מנהרות. כאשר דבר מהסוג הזה קורה בפעם השלישית ניתן לקבוע שמדובר בשיטה. האינטרס שלנו בזמן הזה הוא לא להסתכל על רצועת עזה במבחן הרקטה הבודדת מהרצועה, אלא לפעול ולהמשיך להשמיד את המנהרות".

שר הביטחון והרמטכ"ל. "תקיפה מקצועית ומדויקת". צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון והרמטכ"ל. "תקיפה מקצועית ומדויקת". צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון


תושב כרם שלום, עמית כספי, סיפר בגל"צ לאחר הפרסום של דו"צ כי "כאזרח המדינה, יש פה אבסורד שחמאס חופר למקום שמזין אותם. כתושב האזור אני רוצה לומר שאנחנו מברכים את צה"ל על הפעילות, ועל זה שהוא עומד על המשמר, ודואג לגבולות המדינה".

הוא הוסיף כי "ברגע שהשם כרם שלום מזוהה עם מנהרה, וקרבה לגבול - זה יוצא עבורנו בעיות. צריך להבין שאנחנו בקיבוץ לא מרגישים את זה יותר מאשר במקום אחר".

טרם הודעת צה"ל על התקיפה, הוחלט בצעד חריג, לאחר הערכת מצב ביטחונית שלא לפתוח את המעבר, המשמש כעורק החיים העיקרי של רצועת עזה. המהלך נחשב לחריג, וזאת מכיוון שגם בעתות של הסלמה ועימותים נשאר פעמים רבות המעבר פתוח, ומהלך זה נשמר בדרך כלל לתגובה לירי רקטות מהרצועה לכיוון ישראל.

כאמור, ההחלטה התקבלה לאחר הערכת מצב, שבמערכת הביטחון סרבו להתייחס לתוכנה, אך ציינו כי הסיבה להחלטה היא ביטחונית, וההערכה היא שככל הנראה מדובר בהתרעה לפיגוע, שבהובילה אל ההחלטה. כידוע, מעבר כרם שלום הוא המקור העיקרי לכניסת מוצרים לרצועה, כאשר בין 700 ל-800 משאיות נכנסות אליה מדי יום. בנוסף לכך מוערך כי יש קשר בין ההתרעה לתקיפה שבוצעה הערב.

כזכור, רק לפני כעשרה ימים תקף חיל האוויר ברצועת עזה, כאשר לפי ההערכות יעד התקיפה המרכזי היה מנהרת טרור בדרום הרצועה, השייכת לחמאס. 

השר ליברמן: "התקיפה - רכיב חיוני בפגיעה ביכולות האסטרטגיות של חמאס"

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס אף הוא לתקיפה הבוקר, כשאמר כי "ביצענו פעולה מקצועית ומדויקת". לטענתו, מדובר בהפרת ריבונות ישראלית בוטה. "השמדת מערך המנהרות ההתקפיות היא רכיב חיוני במדיניות הפגיעה השיטתית ביכולות האסטרטגיות של חמאס. המסר להנהגת עזה ולתושביה ברור - השקיעו בקדושת החיים ולא במנהרות קבורה".

אלוף פיקוד דרום לשעבר וחבר הקבינט, השר יואב גלנט, הסביר בגל"צ כי "המנהרה מיועדת לייצר שליטה שיש בה אפשרות לחבל בצד הישראלי של המעבר. אני מברך את כוחות צה"ל שפעלו באזור ומנעו פיגוע פוטנציאלי גדול, ואני שמח על זה שכך התוצאה. אנחנו יודעים מה ניתן להעביר במנהרות ואני שמח שהמנהרה הושמדה כמו שצריך".

הוא הוסיף כי "כשמדובר בביטחון ישראל צריך לעשות מה שצריך. התחושה שאנחנו משחקים בפינג פונג, שבמסגרתו הם פועלים ואנו מגיבים לא נכונה. אסור לנו להיגרר למצב הזה. כשיש יעד נגיב בעוצמה. באשר לתגובה, אני חושב שהחמאס הולך ומאבד את נכסיו ודרכי הטרור הולכות ונסגרות. הוא יצטרך לחשב מסלול מחדש, ואני מקווה שיבחר בדרך נכונה".

כשנשאל האם המצב יכול להתדרדר למבצע צבאי בעזה, אמר גלנט כי "יחסי הכוחות בין מדינת ישראל וחמאס בעזה הם אלף לאחד. באירוע כזה התוצאה ברורה ומובנת מראש. אנחנו עושים הכל כדי לא להגיע לזה משום שאנחנו לא מחפשים עימות, אלא שקט, ובמידת האפשר פירוז הרצועה. מצד שני, לא יהיה מצב שישראל תעבור בשתיקה על ירי שיפגע באזרחים. אני מבין שכל אדם שמסתכל מבין שמשהו השתנה - יש פה חיבור של אמצעים מודיעיניים טכנולוגיים, והדבר הזה הוא פרי מאמץ ארוך שנים, שמביא לתוצאות. דרך הטרור התת קרקעי תיסגר".

השר ישראל כ"ץ, לעומת זאת, הצביע על קשר לאיראן, שטען כי "ישראל קבעה קו אדום, כשהאחריות מוטלת על חמאס. אנחנו לא נשלים ולא נאפשר שום חפירה. רואים כאן קשר ברור לחיזבאללה ולאיראן". מלבד זאת, הוא ציין כי "יש כאן מערכה שאנחנו צריכים לטפל בה. צה"ל עושה עבודה נהדרת שנמשכת תקופה ארוכה".