נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי "הסכם הגרעין מהווה ניצחון ענק וארוך טווח עבור איראן". הוא הוסיף בנאום ששודר בטלוויזיה הלאומית האיראנית כי "ארצות הברית לא הצליחה לפגוע במעמד ההסכם". לדבריו, האמריקאים נכשלו בערעור מעמד ההסכם. 



אמש, יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האיראני, עלא א-דין ברוג'רדי, אמר כי "הרפובליקה האסלאמית לא תוותר על הטילים הבליסטיים שלה". בשיחה לסוכנות הידיעות של הסטודנטים "איסנ"א", התייחס הבכיר האיראני להארכת הקפאת הסנקציות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לפי ההסכם הגרעיני, ואמר: "טראמפ הוא הנשיא השנוא ביותר בהיסטוריה האמריקאית, שכן השנאה אליו חצתה את ארצות הברית והפכה לתופעה בינלאומית". לדבריו, "ההתייחסות שלו לאפריקאים אף העמיקה את השנאה שלו בקרב השחורים".



לדברי ברוג'רדי, "ארצות הברית היא המפרה העיקרית של הסכם הגרעין, ועל המדינות שחתמו על ההסכם למחות על התנהגות זו. אולם, למרות כל איומי הסרק שלו, הוא נאלץ להאריך את הקפאת העיצומים, ולא הצליח ליישם את האיומים הללו. הצהרתו שזו הפעם האחרונה שהוא מאריך את הקפאת הסנקציות באה כדי לשמור על כבודו בתוך אמריקה ובזירה הבינלאומית".



"איומי סרק", טראמפ. צילום: רויטרס
"איומי סרק", טראמפ. צילום: רויטרס



כזכור, ביום שישי האחרון, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע כי החליט על המשך ההקלה בסנקציות על איראן במסגרת הסכם הגרעין מ-2015. עם זאת, הנשיא האמריקאי הדגיש כי ההקלה בעיצומים, אותה עליו לאשר כל 120 ימים, מתרחשת "בפעם האחרונה". בכירים בממשל האמריקאי אמרו לרשת CNN כי טראמפ ילחץ על מדינות אירופה להסכים לכפות תנאים חדשים על התנהגות איראן בתמורה להישארות ארה"ב בהסכם הגרעין. 



לצד ההחלטה על ההסכם מ-2015, הנשיא טראמפ הטיל סנקציות חדשות על 14 בכירים וארגונים שקשורים להפרת זכויות האדם או לתכנית הטילים הבליסטיים של איראן, כולל על ראש מערכת המשפט של משטר האייטוללות, בתגובה לתגובה האלימה להפגנות במדינה בשבועות האחרונים. בהפגנות נהרגו לפחות 21 בני אדם. 



טראמפ קיבל את ההחלטה לאחר התייעצויות עם יועציו הבכירים, ביניהם היועץ לביטחון לאומי ה.ר. מקמאסטר ומזכיר המדינה רקס טילרסון שאמרו לו כי הטלה מחודשת של סנקציות תיתפס באיראן ובאירופה כהפרה אמריקאית של הסכם הגרעין. גם מנהיגי בעלות בריתה של וושינגטון, בהם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שוחחו אתמול עם טראמפ ולחצו עליו להישאר בהסכם. כמו כן, טראמפ קיבל הבטחות ממחוקקים כי הקונגרס יחוקק חוק לפיו אם איראן תפר את הסכם הגרעין באופן מהותי, הסנקציות שהוסרו מהמדינה עם חתימת ההסכם יופעלו מחדש באופן אוטומטי.