ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות תקיים מחרתיים דיון מיוחד, על פי בקשתה של ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), שיעסוק ברדיפת יהודי ברה"מ בשלהי תקופת שלטונו של הרודן יוסף סטלין, שלדבריה "היה גרוע ליהודים כמו היטלר". "התברר לי שרבים בארץ לא מכירים את העובדות ויש גם מי שמדבר עליו בהערצה, אבל סטלין היה צורר היהודים בברית המועצות. הוא ניהל בשנות ה־30 מסע דיכוי ורדיפות המוני נגדם", אמרה ל"מעריב".



ח"כ סבטלובה מזכירה כי בינואר 1953 התפוצצה עלילת הדם נגד הרופאים היהודים שהואשמו בכך שניסו להרעיל את בכירי השלטון הסובייטי. "באותו חודש רופאים יהודים רבים נעצרו ונזרקו למרתפי העינויים", אמרה. "אחרים, ובהם גם סבתי ויקטוריה סורוקין ז"ל, פוטרו מעבודתם ללא שום התראה". סבטלובה המשיכה: "סבתי סיפרה לי פעמים רבות איך שבה הביתה, שם חיכתה לה בתה הקטנה, אמי סבטלנה, והתחילה לארוז את המזוודה בדרך לגולג בסיביר. מה שמנע את גירושה למחנה בסיביר היה מותו של הכלב הזה, הרודן האכזר. סטלין הצורר מת ב־5 במרץ 1953, בליל פורים, וכך נעצר הגירוש, אך ההסתה וההיסטריה סביב הרופאים היהודים ויהודים בכלל נמשכו עוד שנים רבות".



רדיפת היהודי תחת משטרו של סטלין, מזכירה ח"כ סבטלובה, כללה גם טיהורים המוניים והלשנות. אנשים נעלמו להם באישון לילה ולעולם לא שבו. משפטי ראווה נוהלו נגד בכירי התעשייה והצבא. "אחד מאלה שלא חזרו היה סבי מצד אבא, קונסטנטין ולריאוס, מבכירי היהודים ששירתו בתעשייה הצבאית, שלילה אחד נעצר ונעלם אל תוך הלילה, לתמיד", הוסיפה.



סבטלובה. "סטלין היה צורר היהודים בברית המועצות". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לדבריה, מאז שעלתה ארצה היא נתקלת לא אחת בשלטים שמאדירים את שמו ומורשתו של סטלין. כמו למשל, פרסומות של מכללת אופנה בתל אביב שהשתמשה בפוסטרים של סטלין, דבר שהרתיח אותה מאוד.



"יוצרי השלטים שוכחים מי היה האיש ומה הייתה מורשתו ומדיניותו, במיוחד לגבינו - היהודים. הוא תאום של היטלר מכל בחינה", היא אומרת.


בדיון שיתקיים מחרתיים בוועדה היא תדרוש להכניס את הפרק החשוב הזה בחיי יהדות ברה"מ לחומרי הלימוד במדינת ישראל. "הגיע הזמן שנדבר גם על זה", אמרה. "על אימי משטר סטלין. שנזכור את אלה שנשלחו למותם על לא עוול בכפם, שנדע את השמות, ולעולם לעולם לא נשכח".