אירועי ה-70 של מדינת ישראל יהיו, למעשה, פסטיבל שיימשך מערב יום העצמאות, במשך 70 שעות, בכל הארץ, תחת הכותרת "מורשת ישראל 70 - מורשת של חדשנות". "זו תהיה חוויה גדולה ובלתי נשכחת ויהיו לנו 70 שעות של אירועים מתגלגלים בארץ ובעולם. זו תהיה חוויה משותפת, חגיגה ישראלית", אמרה שרת התרבות מירי רגב בטקס הצגת חגיגות ה-70 למדינת ישראל שהתקיים היום (שני) בלטרון. במהלך האירוע רגב ציינה כי גם ייתכן שבמסגרת חגיגות ה-70 יתקיים מצעד צבאי, אך הדבר תלוי עדיין בתקצוב של משרד הביטחון ומנהלת אירועי ה-70. התקציב הכולל של האירועים יסתכם בכ-70 מיליון שקל.



"אין מקום מרגש וסמלי יותר מלטרון כדי להשיק בו את אירועי ה-70 למדינה. זהו מקום בו התרחשו קרבות קשים במלחמת העצמאות - זו הוקרה ללוחמים של דור תש"ח", הצהירה רגב, וציינה כי הלוגו לחגיגות ה-70, שיתנוסס על כל המכתבים והפרסומים של האירועים, כולל שילוב של דת ומודרניות: "יש כאן שילוב נדיר של ישן וחדש, דת ומודרניות. החברה הישראלית מאופיינת בהיסטוריה ולאומיות, שמאפשרים לנו לשמור על ישראל כמדינה פורצת דרך בכל העולם - בביטחון, ברפואה, ובטכנולוגיה. בעמק הסיליקון השפה השנייה היא עברית וזה אומר הכל".



בדבריה, נמסר גם כי אירועי ה-70 יתחילו בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים, שיהפוך ליריית הפתיחה. הטקס השנה יהיה גדול יותר, מרשים וממלכתי. האירועים לאחר הטקס, שיימשכו 70 שעות, יהיו מגוונים במטרה ליצור חוויה משותפת. "לא יהיה משעמם, זו תהיה חוויה מיוחדת", היא ציינה.



לאחר הטקס תתקיים הפקה מיוחדת וראשונה תחת הכותרת "ישראל והעולם שרים". באותה שעה בארץ ובעולם "נשיר שיר אחד כהוקרה", אמרה השרה, והודיעה שהשיר ייבחר סופית בזמן הקרוב. לאחר השירה המשותפת יתקיים מופע זיקוקי הדינור הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל, בכל רחבי הארץ. "יהיה זה מופע מרשים וענק של זיקוקים", הוסיפה רגב.



האירועים יימשכו ביום רביעי בלילה במסיבת חוף ענקית, לאורך 70 קילומטרים (ק"מ) בחופי ישראל - מאילת, ים המלח והכנרת ולאורך הים התיכון. "זה יהיה לילה כחול לבן שישלב שירים של פעם ושל היום, בעברית ובלועזית", סיפרה רגב.



ביום חמישי, בנוסף לאירועים המסורתיים של יום העצמאות, בהם חידון התנ"ך העולמי, טקס תעודות הוקרה לחיילים מצטיינים ופרס ישראל, יתקיים מצעד מיוחד, וראשון מסוגו, תחת הכותרת "70 שנה של הצלחות ישראליות". הוא יכלול דמויות מוארות ויהיה מצעד האור הראשון בתולדות המדינה.



ביום שישי, ה' באייר, בשעה 18:00 תושמע הכרזת מדינת ישראל על ידי דוד בן גוריון, בכל חלקי המדינה במקביל, ולאחר מכן יתקיימו מסיבות רחוב בכל הארץ. "נצא במחולות ובריקודי הורה לשנת ה-70 למדינה", הכריזה רגב.



לאחר המסיבות הענקיות בחוצות הארץ יתקיים אירוע גדול של קבלת שבת המונית באזורים שונים - בשווקים ובכיכרות. במוצאי שבת, 70 שעות האירועים יינעלו באירוע מסכם, שיהיה פס-קול של החברה הישראלית. האירוע יכלול דואטים וקולות של יוצרים ויוצרות, באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. "האירוע יהיה , מעניין, משמח ומרגש, כולם ייהנו", הבטיחה רגב.



היא הוסיפה שאירועי העצמאות, שיימשכו לאחר מכן באירועים איכותיים עד יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל במשך שנה, יכללו גם שני אירועים גדולים, בהם כאלה שיתקיימו במוזיאון התנ"ך בוושינגטון, ארה"ב.



השרה רגב. צילום: אבשלום ששוני
השרה רגב. צילום: אבשלום ששוני



את האירועים תנהל מנהלת מיוחדת בראשות ראש מנהל התרבות, עורך דין יוסי שרעבי, ומנהל משרד ההסברה, מושיק אביב. בנוסף, לקראת האירועים יוקם אתר אינטרנט מיוחד שיעדכן באופן שוטף.



רגב הודיעה שלרגל אירועי ה-70 יינתן גם דגש השנה לטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, והדבר יבוא לידי ביטוי גם בטקס הדלקת המשואות, בו עוברים מהאבל והשכול הגדולים לשמחה הגדולה.



"מדינת ישראל היא נס אמיתי, האירועים האלה נועדו גם להעביר מסר ל-BDS, אונסק"ו וכל אלה שנגדנו, שמדינת ישראל כאן לנצח", ציינה שרת התרבות, שהבהירה כי הנצחיות גם קיבלה ביטוי בלוגו שנבחר מבין מאות הצעות שהוגשו.



היא ציינה עוד שהיא סבורה שיש לקיים מצעד צבאי במתכונת כזו או אחרת, ואף שוחחה על כך עם שר הביטחון אביגדור ליברמן. כעת, לטענתה, נבדק הנושא התקציבי. "זו גאווה גדולה ושמחה גדולה ואני מאוד נרגשת", היא סיכמה.