עם החיוך הנצחי שלא מש מפניו, רם בן ברק, שהודיע היום (שני) על הצטרפותו למפלגתו של יאיר לפיד, 'יש עתיד', הוא איש רעים להתרועע. אבל חזותו החביבה, חוש ההומור ונינוחותו עלולים להטעות. הוא מקצוען מודיעין לעילא ולעילא ויודע כשצריך להיות קר רוח וקשוח ואם צריך גם אכזר ולא לרחם על האויבים.



את כל הקריירה שלו – בעצם מרבית חייו הבוגרים עשה בפעילות חשאית ובמבצעים. הוא נולד בעמק יזרעאל ומתגורר בנהלל (בן דודו הוא הסופר מאיר שליו) למשפחת חלוצים איכרים שורשית. הוא התגייס לסיירת מטכ"ל שבה פעל כלוחם ומפקד צוות מאחורי קווי אויב במשך שבע שנים. עם השחרור ובמקרה הוצע לו להצטרף למוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים. בסרט תיעוד שנמנתי עם יוצריו הוא סיפר בחיוך אופייני ובחצי הלצה כי מה שקסם לו היתה העובדה שאחת המראיינות שלו היתה אישה נאה. אבל ברצינות גם הוסיף כי לדעתו עם הכישורים שהיו לו אז (ללא השכלה) ספק רב אם היו מקבלים אותו היום למוסד.



שם, הוא עשה את מרבית עבודתו באגף מבצעי המכונה "קשת" (או "נביעות") שמשימותיו העיקריות הן לתצפת ולעקוב אחר יעדים לגיוס ולפרוץ למבנים בחוץ לארץ של אויבי ישראל – מדינות וארגוני טרור - כדי לצלם מסמכים, להתקין מכשירי ציתות ולפרוץ למחשבים. חוליות קשת פועלות ברחבי העולם באפריקה, אסיה, אירופה, מרכז ודרום אמריקה. לאחר שסיים את הקורסים שהכשירו אותו למשימה, הוא החל את דרכו כלוחם פשוט, שמשימותיו יכולות להיות זחילה בשלג, חדירה מתעלות ביוב או חיתוך גדרות ועוד. במשך השנים הוא התקדם לדרגות פקוד והיה מפקד חוליה. ב-1991 הוא ואנשי החוליה שלו שהתחזו לתיירים תמימים מישראל, נתפסו בידי שוטר מקומי בבניין שבו שכנה שגרירות איראן בניקוסיה בירת קפריסין.



רם בן ברק ויאיר לפיד. ללא קרדיט



רם וכמה מאנשי הצוות ישבו זמן קצר במעצר ובראיון בסרט "המוסד סיפור כיסוי" ספר לראשונה על חוויותיו מהכלא. הוא אמר כי עבר חקירות לא נעימות "והכי קשה שנשלל ממך החופש". באותו ראיון אמר רם כי עם כל האי נעימות הכרוכה בדבר, כישלונות או כמעט כישלונות של מבצעים הם סיכונים שנלקחים בחשבון וחלק בלתי נפרד מהעבודה. עם זאת המעצר הותיר בו את רישומו בעקר בגלל הציניות והשמחה לאיד שחש מצד כמה עיתונאים ישראליים שסיקרו את הפרשה ואף ניסו לדובב בתרגילי הונאה את אביו. לחלק מהם הוא לא שכח זאת עד היום.



מה שחשוב הוא שלמרות המעצר הקריירה שלו לא נפגעה. הוא המשיך לפעול ב"קשת" שבה הגיע לדרגת ראש אגף. לפני כעשור, על פי פרסומים זרים, הצליח המוסד להשיג את "ידיעת הזהב", צילומים שהושגו בעורמה ממכשיר דיגיטלי של ראש הוועדה לאנרגיה אטומית של סוריה, שהוכיחה למעלה מכל ספק כי סוריה בונה כור גרעיני להפקת פלוטוניום וייצור נשק גרעיני.



ראש המוסד מאיר דגן מנה אותו לסגנו ואחר כך למשנהו כשבין לבין יצא רם בן ברק לשבתון במכון מחקר בוושינגטון ארצות הברית. כשפרש מהמוסד ארגנו לו חבריו באגף מסיבה ובה סיפרו כי כראש קשת טס רם בן ברק בממוצע 33 פעמים לחוץ לארץ כדי לפקח מקרוב כמצביא על מבצעי היחידה. הנתון הזה אינו בא כדי לרומם את רם כמו להצביע על המספר הרב של מבצעים, לעיתים בו זמנית, שקשת מבצעת כל העת ברחבי העולם. אחר כך היה מנכ"ל המשרד למודיעין ועניינים אסטרטגיים, תחת השר יובל שטייניץ, שעמו הוא ממשיך להיות מיודד עד היום. בתקופתו מנכ"לותו הוא ניסח מסמך שמתווה את המאבק שעל ישראל לנהל נגד ארגוני החרם על ישראל (BDS) וקיווה כמו שני המועמדים האחרים עד לרגע האחרון שבנימין נתניהו ימנה אותו לראש המוסד, אך ראש הממשלה העדיף על פניו את יוסי כהן.



בשנים האחרונות הוא משמש נשיא "פורטיפיי סולושנס", חברת הי טק (שמוכרת גם בשם "הממד החמישי") שמפתחת ומוכרת ציוד מודיעין מתוחכם למשטרות ושירותי ביטחון בעולם. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מאוד מחבב את המצטרף החדש וקשה שלא לחבבו. כך שאם בעתיד יש עתיד תרכיב ממשלה או תצטרף לממשלה לא מן הנמנע שרם בן ברק יהיה אחד השרים מטעמו. הוא נשוי לאיילת עמישב-בן ברק, רופאה בכירה במחלקת המטו-אונקולוגית ילדים במרכז הרפואי רמב"ם, אב לשלושה וסבא לנכדה.