"מבחינתי זה יום היסטורי של נסיעת בכורה בקטר עם קרונות חשמליים במסילה של הרכבת המהירה לירושלים", אמר היום (שלישי) שר התחבורה ישראל כ"ץ, לרגל נסיעת המבחן הראשונה של הרכבת המהירה על המסילה החשמלית. כ"ץ הודיע שמסילות הקו המהיר בין תל אביב לירושלים יקראו מעתה מסילות 'דוד המלך'. "אנחנו מתחברים לירושלים ומחברים את עיר הבירה. זה אירוע מרגש וממחיש את 70 שנות הקשר בין העם היהודי לירושלים בירת ישראל. קשר שהחל במלחמת העצמאות ונמשך עד עצם היום הזה", ציין כ"ץ והוסיף: "אנחנו עכשיו מתחברים לירושלים דרך מסילות המלך דוד".

במהלך נסיעת המבחן שנמשכה כרבע שעה, אמר כ"ץ: "לנוכח פקקי התנועה הכבדים בתוך תל אביב וירושלים, בעתיד רשת רכבות קלות יאספו את הנוסעים מהתחנות". הוא ציין שבירושלים הרכבת הקלה תגיע להדסה ואף לתחנת טראמפ בעיר העתיקה, ובתל אביב עבודות הקו האדום בעיצומם ויתחילו גם עבודות הקו הירוק והקו הסגול. "יש לנו כאן היום אירוע היסטורי שמחברים את ירושלים בירת ישראל לעכל הארץ בנסיעה מהירה ברכב", אמר. 
 
כ"ץ אמר כי פרויקט הענק, בו הושקעו כשבעה מיליארד שקל ואותו לאחר שנים ארוכות של עיכובים בשל בעיות תכנוניות הוא הצליח להביא להנעתו קדימה, אמור לצור שינוי דרמטי בתחבורה הציבורית ולהפחית את מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים. הוא הודיע שלקראת ערב פסח, הקו המהיר של הרכבת לירושלים יתחיל לפעול והנסיעה במהלך שלושת חודשי ההרצה תהיה בחינם, וזאת על מנת להתרגל לנסיעה ברכבת. מנכ"ל הרכבת, שחר איילון, אמר שעד לפתיחת הקו בערב פסח תהיה עבודה מאומצת והדגיש כי לא תהיה התפשרות על נושא הבטיחות נעשה מאמץ עליון כדי שנחנוך את הקו המהיר.
 
ישראל כ"ץ במסילת הרכבת. צילום: אלוני מור
ישראל כ"ץ במסילת הרכבת. צילום: אלוני מור


לאחר שלושה חודשים ראשונים של נסיעה ללא תשלום, מחיר הנסיעה ברכבת בקו המהיר יינתן בהנחה של 50% עד להשלמת המכלול של פרויקט המסילה החשמלית בין ירושלים להרצליה. מהירות הרכבת המהירה תגיע ל-160 קמ"ש. "ירושלים עיר הבירה מתחברת לתל אביב. תוך 28 דקות יהיה אפשר להגיע ברכבת המהירה מתחנת ההגנה לתחנת האומה", ציין כ"ץ והוסיף כי חלק מהרכבות יעצרו בנמל התעופה בן גוריון ואז הנסיעה תימשך כ-30 דקות.
 
עם זאת, פרויקט הענק עדיין לא יסתיים, בשלב הראשון ינועו הרכבות על מסילה אחת והמסילה השניה תתחיל לפעול בשלב מאוחר יותר. בנוסף בשלב הראשון יגיעו שתי רכבות מהירות בשעה מתל אביב לירושלים ורק בהמשך יגיעו שש רכבות בשעה שינועו במהירות. כ"ץ הודיע שהוא זימן אתמול לפגישה את שגריר ספרד בישראל בעקבות דיווח כי החברה הספרדית המספקת את עמודי החשמול לכל אורך מסילת הקו המהיר אינה עומדת בלוחות הזמנים, ורק על חלק מהמסילה היא סיפקה את עמודי החישמול. הוא דרש שהספרדים יעמדו בתנאי המרכז וההתחייבויות וסיפר שהובטח לו שייעשה הכל באמצעות החברה הספרדית לאספקה במועד.
 
כ"ץ אמר עוד שמאחר והקו המהיר לא יעצור בבית שמש תגובש תוכנית לרכבת קלה בין בית שמש לירושלים. הוא הוסיף שבמשרדו יעניק עדיפות גבוהה לשיפור ופיתוח התחבורה הציבורית. "אנחנו מפתחים את הנת"צים ומרחיבים אותם וביחד עם משרד האוצר מבצעים פעולות נוספות לשיפור התחבורה הציבורית כמו בהוצאת מכרזים להפעלת עשרות קווים של מוניות שירות", אמר. "זו משימה לאומית חשובה, יש משמעות עצומה לפיתוח התחבורה הציבורית".

בתשובה לשאלות בנוגע לחקירות בפרשת ביטן, בהן דווח שראש המטה בלשכתו נחקר בפרשה, הבהיר כ"ץ שהוא אישית כלל אינו מעורב ואמר שהוא מכיר את ראש המטה כאדם ישר והגון. כ"ץ הציע לרשויות אכיפת החוק לבדוק ולחקור ואמר כי הוא מגבה אותן.