ההתפתחות בהדפסות התלת ממד הפכה את התחום לשימושי ביותר עבור מנתחים. בעבר התהליך היה יקר ומסובך, אך כיום המנתח קופץ לחדר הסמוך, מדפיס דגם של האיבר שהוא צריך לנתח ובא מוכן טוב יותר לניתוח. זה מה שקורה לאחרונה בבית החולים רמב”ם בחיפה.



איכות החיים של אישה בת 38 מאזור הצפון שהתקשתה מאוד בהליכה השתנו בעקבות ניתוח בבית החולים הגדול בצפון שבו עשו שימוש ביכולות ההולכות וגדלות של הדפסות התלת ממד.



ד”ר מרק אידלמן, אורתופד בכיר ברמב”ם, הסביר: “לפני מספר חודשים הגיעה אלי נערה בת 14 עם בעיה רצינית במפרק הירך. תוך כדי שבדקתי אותה שמתי לב שאמה שליוותה אותה מתקשה מאוד בהליכה - כף הרגל שלה הייתה מעוותת לחלוטין”.



“התברר לי שהאם סובלת מקלאבפוט או בלשון מקצועית כף רגל סוסנית", מספר ד”ר אידלמן והוסיף: “מדובר בעיוות קשה של כף הרגל שנוצר עוד ברחם לפני הלידה. כיום אנחנו רואים בכל בית חולים גדול כמה עשרות מקרים כאלה בשנה, אבל כיום אורתופדים יודעים לטפל בעיוות מרגע הלידה באמצעות גבס מיוחד והעיוות מטופל במשך כמה שנים עד להיעלמות מלאה”.



במקרה של האישה שטופלה, היא עלתה לארץ מברית המועצות וסבלה כל חייה מצליעה קשה מאוד. “האם הסכימה שננתח אותה רק לאחר שהילדה תטופל”, סיפר ד”ר אידלמן, והוסיף: “כך היה. את הניתוח שלה ביצענו לפני מספר ימים”. כחלק מההכנה לניתוח פנה ד”ר אידלמן לסדנת חדר ההמצאות ברמב”ם שהוקמה בדיוק למטרות אלה - לאפשר לרופאים ולמנתחים לבחון ולתכנן ניתוחים מסובכים באמצעות בניית מודל תלת ממדי של האיבר לפני שהוא מנותח.



ברמב"ם החליטו לספק את השירות הזה “בתוך הבית”, ולא לפנות לגורמים חיצוניים. ברוב המקרים הרופא מודרך על ידי איש מקצוע בהדפסת תלת ממד ומבצע את העבודה לבדו. ד”ר אידלמן הגיע עם מספר הדמיות שנעשו ב־CT של הרגל המעוותת. ההדמיות הומרו לקובץ תלת ממדי והודפסו במדפסת אולטימייקר שמספקת דגם של האיבר.



ד"ר אידלמן הדפיס גם את מבנה העצמות עם העיוות שבהן וגם מבנה תלת ממדי של העצמות כשהן מכוסות בפלסטיק, מה שאפשר לו ממש להתאמן על המיקום המדויק של הניתוח. את הניתוח ביצעו ד”ר אידלמן בצוותא עם ד”ר עמוס שינדלר, כירורג מומחה לכף רגל מבית חולים שיבא. יומיים אחרי הניתוח, המטופלת כבר ירדה מהמיטה והחלה לצעוד באופן רגיל לחלוטין.