הרב שמואל אליהו, רבה הראשי של צפת ומבכירי רבני הציונות הדתית, התייחס היום (רביעי) בראיון בגל"צ לדבריו של הרב שלמה אבינר, על כך שאין להתגייס לצבא עד אשר יתאפשר לגברים לשרת ללא נשים. "הצבא נכנס לאג'נדה פמיניסטית מטורפת. לא יודע מה נכנס לאיזנקוט בראש. שרי הממשלה וראש הממשלה צריכים להגיד לאיזנקוט תחזיר את המפתחות ולך הביתה. אחרי הדוח של הירידה במוטיבציה היית צריך לארוז. יותר מדי דברים עשית כדי להוריד את המוטיבציה במיוחד המלחמה בחיילים הדתיים. אני קורא לראש הממשלה להגיד לאיזנקוט לך הביתה". 



"אני מזועזע מאוד מהאמירה", אמר הרב אליהו בתחילת דבריו, "אם הרב שלמה אבינר אמר משפט כזה צריך להבין מה הוביל אותו לזה. הוא ידוע כאוהב צבא ועם ישראל ואם הוא הגיע למצב שהוא צריך להגיד אמירה כזאת כנראה שהמצב באמת קשה".



"המצב קשה בצבא", הבהיר, "אם אנחנו רואים היום שיש ירידה במוטיבציה של גיוס, משהו נפגע בצבא. אם ביחידות מעורבות מורידים את הרף, משהו נפגע. מישהו צריך להגיד חבר'ה - תעצרו. הרב אבינר הוא אדם אחראי, ראש ישיבה עם אלפי תלמידי בכל רמות הפיקוד בצבא. מוסרי נפש הכי גדולים למען עם ישראל. שנים חינך כך ואם אדם שכל החיים שלו חינך למען עם ישראל ולמען מסירות נפש נאלץ לומר משפט קשה, אולי צריך להתעורר".



בנוגע למפקדת הטייסת הראשונה שמונתה על ידי מפקד חיל האוויר אמר הרב אליהו כי "כל אדם שרוצה לתרום למדינה הוא מבורך. אני מתאר לעצמי שהיא השקיעה הרבה עבודה ומסירות, זיעה ומאמצים, אבל המשקל ששוקלים הוא לא על טייסת אחת, השאלה היא האם צה"ל מתחזק או נחלש. המדדים מראים שהוא נחלש. זה הדובדבן על הקצפת. מדובר ביחידות של רוב הצבא שהן יחידות שטח. רמת החיילות נפגעת. שאתה שומר עם חיילת השמירה נפגעת. שאתה נמצא בנגמ"ש עם חיילת הדריכות נפגעת. זה פוגע בצה"ל, זה פוגע במדינה. אני בן אדם כולנו בני אדם. אחרי כל הסיפורים של העבירות המין באופנה במשטרה בישיבות כל מקום שיש תערובות של גברים ונשים. כל חייל ליד חיילת המשימה שלו לא תבוצע כמו שצריך".



הרב אבינר עצמו הגיב בגל"צ על הסערה שדבריו עוררו ואמר כי "ודאי שזה לא מה שאמרתי, קשה לדעת איך אנשים הבינו זאת, זהו עלבון לאינטליגנציה להביא דברים בצורה כזאת. אי אפשר לנתק דבר מההקשר, אנחנו אוהבים את הצבא, מוסרים את הנפש בצבא, אי אפשר להתעלם מזה. הצבא הוא קיום האומה, קדוש, וכל אדם בישראל חייב ללכת לצבא, נקודה. אבל יש לנו חובה לשמור על קדושתו של צה"ל".



הרב שלמה אבינר. צילום: פלאש 90



"הבוקר נפגשתי עם מאה חבר'ה מישיבת הסדר, בירכתי אותם, חיזקתי אותם, ואמרתי להם אם אתם מקבלים פקודה בלתי מוסרית לשרת יחד עם בנות תגידו למפקד שלכם בנימוס 'לא בשביל זה באתי לצבא. חייל שמתגייס אם הוא מקבל פקודה לשרת באופנים שיוצאים נגד הטהרה, הקדושה, המוסריות והמשפחתיות, צריך להגיד 'אני לא רוצה'. אין פה סירוב פקודה, כי אין כאן פקודה אלא אג'נדה של עירוב מרבי בין גברים לנשים. בשורה התחתונה, אם מכריחים חייל לשרת במעורב הוא צריך לומר 'אני לא שייך לאג'נדה שלכם, אני לא מצורע, צריך לכבד את מערך הערכים שלי'".



עוד אמר הרב כי "צריך להתגייס לצבא אבל לא מעורב. בעם ישראל יש דעות שונות, אבל אנא אל תשתמשו בצה"ל כדי להכניס אג'נדה, זה צריך להיות צבא העם ולא של זרם אידאולוגי צר".



בנט על דברי הרב אליהו: "קריאה חצופה"



יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, יצא נגד האמירה של הרב אליהו ואמר כי "יש ציבור חרדל"י בחרדה גדולה. יש לנו מדינה מצוינת. הכל בסדר. דוחה לחלוטין קריאה שלא להתגייס לצה"ל ואת הקריאה החצופה לפטר את הרמטכ"ל.  הקבוצות השונות בחברה הישראלית יוצרות תמונת מציאות, תזה מכוננת, ואז כל שגיאה שקוראת לכאורה מצדיקה את התזה. לצה"ל אין אג'נדה לחלן את העם ולא במשרד החינוך להדתה".



שר הביטחון, אביגדור ליברמן אמר כי הוא "מגנה בתוקף התערבות בוטה של גורמים חיצוניים, כולל רבנים מכובדים ככל שיהיו, בענייני צבא", מסר, "זה דבר פסול שפוגע קשות בביטחון המדינה ובחוסן הלאומי. צה"ל אינו צבא פמיניסט או שוביניסט. כל שיקוליו הם מבצעיים בלבד. אני קורא לרב שמואל אליהו ולרב שלמה אבינר לחזור בהם מדבריהם החשוכים, להימנע בעתיד מהתבטאויות דומות ולהפסיק לפגוע בעוצמתו של צה"ל ובלגיטימיות שלו".


ח״כ תמר זנדברג הגיבה לדברים ואמרה כי "הגיע הזמן שראש הממשלה נתניהו ישים קו אדום להתבטאויות הפסיכיות של הרבנים הקיצוניים מהציונות הדתית וייתן גיבוי לרמטכ"ל איזנקוט. אני קוראת לו לבטל את פגישתו הצפויה עם הרב אבינר והרב אליהו ולהוכיח שהוא לא נותן מקום לאמירות בזויות שכאלה. בסמכותו לשים לזה סוף ולפטר את הרב אליהו שממשיך לקבל שכר ממדינת ישראל בעבור התבטאויות אומללות שכאלה".
  
נפתלי בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר ש"אל מול רוחות השיסוי, ההשנאה והפלגנות, הפוגעות באחדות בישראל, ניצב הרמטכ״ל ועימו צה״ל כולו, כחומה ערכית ומוסרית בצורה, המאפשרת שירות ומחברת בהצלחה מרשימה, יותר ויותר מבנותינו ובנינו, למשימות גלויות וחשאיות למען ביטחון ישראל. הזדעזעתי למשמע הקריאה ההזויה לפטר את הרמטכ״ל. זו העת לחזק את צה״ל והעומד בראשו ולהוקיע את הקריאות החשוכות שנשמעו ביממה האחרונה.

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, אמר כי "הנה זה בא שוב: המתקפה של האגף החשוך בציונות הדתית, בהובלת רבנים ובסיוע אקטיבי של קיצוני הבית היהודי בכנסת, על הצבא ועל מפקדיו. כפי שאני אומר כבר שנתיים, זה לא מפקדת טייסת או זקנים או אלאור אזריה או פקודת השירות המשותף: זו מערכה מתוכננת, שמטרתה להחליש את סמכותם של מפקדי הצבא ואת יכולתם לפקד. זה לא ויכוח על שוויון: זו פגיעה בעמוד השדרה הביטחוני שעליו כולנו נשענים".

ח"כ עליזה לביא מיש עתיד אמרה כי "מתקפת הקיצונים החרד"לים על צה"ל ומפקדיו היא חרפה שפוגעת בצה"ל כצבא העם, פוגעת בחוסן הלאומי, ופוגעת בד.נ.א של הציונות הדתית המושתתת על ערכי ההשתלבות והחיים המשותפים. אלא שהרכבת הזו כבר יצאה מזמן, וזו שירת הברבור של פלג קיצוני שמסרב להכיר בכך ששילוב נשים בצה"ל ובחברה זו עובדה מוגמרת. יש לנו רמטכ"ל מצוין שמקדיש את מיטב כוחו, זמנו ומרצו כדי לשמור על הלכידות, הממלכתיות והשמירה על צה"ל כצבא העם, שיש בו מקום מכבד ומאפשר לכלל הקבוצות. רוב מוחלט בציבור מאוחד סביב ערכים אלו ומאחורי צה"ל ומפקדיו".

מזכ"ל הקיבוץ הדתי אמיתי פורת ותנועת הקיבוץ הדתי מסרו כי התנועה "כואבת את דברי רבנים הקוראים לסירוב פקודה על רקע פקודת השירות המשותף בנוסח החדש, כמו כן כואבת את קריאת הרב אליהו להתפטרות הרמטכ"ל, שכן קריאה זו כנגד מי שנפגש עם רבנים, אישי ציבור ראשי מכינות ועוד והפגין רצון טוב ואוזן קשובה פוגעת ואינה מקדמת. הקיבוץ הדתי מאמין בשירות הצבאי כערך עליון וגאה במספרים הגבוהים של בנות דתיות המתגייסות משורותיו. הקיבוץ הדתי על רבניו ומנהיגיו תומך ברמטכ"ל ומציאת שיח משותף ומכבד זאת מתוך ראיה שהשירות בצבא הוא קיום מצווה של ממש".
 
במרכז ליב"ה הגיבו ואמרו כי "אם רבנים חשובים בציונות הדתית הנאמנים ואוהבים את הצבא ואת המדינה ושולחים את אלפי תלמידיהם לשירות ביחידות הכי קרביות - משמיעים אמירות כל כך חריפות זה דורש קודם כל  מהרמטכ"ל, שהוא ראש המערכת, לעשות חשבון נפש מה הוא עושה לצהל ולמדינה.
כיצד הגענו למצב בו ציבורים שלמים מודרים תרבותית ומעשית מיחידות בצה"ל ונפגעת אחדות העם".

הרב אבינר: "או יחידה נפרדת או לא להתגייס"

 
הרב שלמה אבינר, מבכירי רבני הציונות הדתית וראש ישיבת 'עטרת כהנים' בירושלים, עורר אתמול סערה עם תשובה שהעניק לתלמיד בסדרה של שאלות ותשובות שפורסמה באתר 'כיפה'. בתשובה לדברי התלמיד על כך שהוא חושש מבחינה הלכתית מהשירות עם נשים בצבא ענה לו הרב אבינר כי "יש לבקש שירות נפרד. התלמיד מגיב ואומר כי "גם זה בלתי אפשרי. לא כל חייל מתאים ליחידה קרבית מובחרת, וליחידות הנפרדות של חרדים, מקבלים רק חרדים, וחייל דתי לאומי אינו יכול לדרוש להתקבל".

בתשובה ענה לו הרב אבינר כי "אם זה כך, אז לצערנו, בינתיים אין ללכת לצבא. או יחידה נפרדת או לא להתגייס בינתיים. אין עושים מצוות צבא על ידי עבירה. הרב ממשיך ועונה כי "אנו אוהבים את צה"ל אהבת נפש, ובוודאי נתגייס, כאשר הבעיה תתוקן". התלמיד שאל מה יהיה עד אשר תתוקן הבעיה והתשובה שעונה הרב אבינר היא: "יחכו." עוד אמר כי "גם בנות דתיות שמתגייסות לצבא מתקלקלות כנ"ל כמו הבנים".