אדווה (שם בדוי) עבדה כמטפלת בבית אבות ולאחר שזיהתה מקרי אלימות במקום ודיווחה על כך אך הוחלט שהיא תעזוב את עבודתה, במקביל בית האבות המשיך להגן על המטפל למרות שהחולה שהותקף נפטר במהלך אותו הלילה. היום (רביעי) שוחחה המטפלת עם ענת דוידוב ב-103FM וסיפרה על האירוע הקשה, הכיסוי שבא בעקבותיו והנזקים שנגרמו לה בעקבות המקרה. "זה קרה לפני שנה כשעבדתי במחלקה הסיעודית של בית האבות. באותו יום נכנסתי באקראי לאחד החדרים ותפסתי את המטפל חונק את החולה".



"הייתי בשוק", שיתפה אדווה: "ידעתי שמדובר במטפל עצבני אך באותה העת הוא היה חבר טוב שלי ושל ההנהלה. אמנם היה מדובר בחבר לעבודה אך ערך חיי אדם הנו חשוב יותר בעיני. אמרתי לו שהוא ביצע מעשה פלילי, הוא נלחץ והעיד בפניי שהחולה גוסס ועומד למות. אכן החולה נפטר באותו הלילה". עוד הוסיפה: "לא הספקתי להוציא את הטלפון ולצלם ונותרתי במצב של 'מילה מול מילה' כנגדו. דיווחתי על המקרה לאחראית המחלקה שהתלוננה למשטרה".


"נעשה לי לינץ'" העידה: "ידעתי שישנם אנשים שלא מאמינים לי במקום העבודה וחשתי שמתעללים בי נפשית. במהלך החקירות ביקשתי לעבור פוליגרף אך המשטרה סירבה בטענה שהפוליגרף לא יהיה קביל בבית המשפט. נפלתי למשבר שבעקבותיו אני מטופלת בכדורים נגד דיכאון עד היום. ההנהלה לא עשתה דבר בנידון". 




"נאסר עליי לדבר עם המשפחה, הסיפור הושתק"

על המידע שנמסר למשפחתו של החולה סיפרה: "במהלך החקירה נאסר עליי לדבר עם המשפחה אך למיטב ידיעתי סופר להם שהחולה נפטר לאחר שנמצאו עליו סימני חנק, לא ידעו לשייך זאת למטפל הספציפי עליו העדתי. הסיפור הושתק על מנת להגן על שם המקום ועל המטפל מחשש שיתבע את בית האבות. התעמתי עם המטפל במהלך החקירה יחד עם עוד אחות שהעידה על מקרים נוספים שביצע המטפל אך ההנהלה המשיכה להגן עליו. סגנית המנהל פנתה אליי, ביקשה ממני לצאת לחופש ולהתרחק ממקום העבודה אך אני סירבתי, רק לאחר שהתיק נסגר עקב חוסר ראיות והמטפל הוחזר למקום העבודה החלטתי להתפטר, לא הייתי מסוגלת לחזור לשם. עובדים העידו בפניי שהיה טוב יותר אם הייתי סותמת את הפה".

לשיחה הצטרף חבר הכנסת איציק שמולי שהגיב על המקרה הקשה: "תופעת המכות וההשפלה במחלקות הסיעודיות בבתי האבות היא נוראית. לעיתים מסממים את החולים עד לכדי שיגעון על מנת להוזיל את עלויות הטיפול בהם. הפתרון לבעיה הזו היא הכרה של משרד הבריאות בתופעה. משרד הבריאות נותן יד להשתקה של הדברים ומדווח באופן מושחת לבתי האבות לפני שהוא מגיע לביקורת. כשפונים למשרד הבריאות ומציגים לו את התופעות הנוראיות הללו הוא בוחר לגמד את הבעיה או להכחיש אותה. לצערנו אין מספיק כוח אדם מיומן שיטפל ביקירים שלנו, מי יהיה מוכן לעבוד בשכר מינימום כדי לקלח קשישים כשניתן לטפל בילדים בבית ולקבל שכר כפול? אי אפשר להתעלם מהעובדה שהתפתחה כאן תרבות של התעללות במספר רב של בתי אבות כאשר המנהלים פועלים להשתיק את הפרשה ומסיתים את המבט".

"העובדים שנחשפים לסיפורים הללו נותרים במצב בלתי אפשרי", הדגיש ח"כ שמולי: "עליהם לבחור בין המוסר לפרנסה שלהם. לכן אנו מקדמים הצעת חוק בכנסת ופועלים על מנת שאותם עובדים שחושפים מקרים שמתרחשים בבית האבות יזכו להגנה ופיצוי מוגבר. סיפורה של אדווה (שם בדוי) מצער מאוד, היה צריך לעשות משהו בנושא. יש לנסות ליצור קשר עם המשטרה והמשפחה ולבחון שאכן עשו ככל שניתן כדי לגלות את האמת, אני מאוד מקווה שמיצו את כל הכלים לפני שבחרו לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור".

לסיום הוסיפה אדווה (שם בדוי): "עשר שנים עבדתי במקום הזה, לא משעמם לי בחיים ואין לי שום סיבה להמציא סיפור שכזה. ראיתי במקום הזה כבית שיאפשר לי להישאר בו עד הפנסיה, המקרה שלי הוא אחד מני רבים ויש לשים לתופעה הזו סוף".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן