ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנה אתמול בדרישתה של ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) להנחות את מערכת החינוך להכניס לתוכנית הלימודים פרק על רדיפות היהודים בידי שליט ברית המועצות, הרודן יוזף סטלין, בשנות ה־50. לדיון אתמול הגיע דיפלומט דובר עברית משגרירות רוסיה בישראל, אלכסנדר קריוקוב, והוא עקב אחר הדברים וניהל רשימות לאורך הדיון. גורמים בוועדה טענו כי קריוקוב ביקש לוודא שהדיון אינו מופנה כלפי רוסיה של היום וכלפי הנשיא ולדימיר פוטין.

ח"כ סבטלובה ציינה בדבריה את משפט הרופאים היהודים בינואר 1953 ואת השיח והחקיקה האנטישמיים. לדבריה, רבים בארץ לא מודעים לפרק הזה בהיסטוריה היהודית ויש להוסיף זאת לתוכנית הלימודים. יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד), תמך בדרישתה. "ללא הוספת פרק לחומר הלימודים ולבחינות הבגרות, לא יעזור למורה להיסטוריה המודעות לנושא, כיוון שאין לו מנדט ומשבצת ללמד את הנושא הזה". חברי הכנסת נגוסה וסבטלובה הודיעו כי יקדמו יחדיו הצעת חוק שתחייב את משרד החינוך ללמד על תולדות הקהילות היהודיות בתפוצות בכלל ועל פשעי הרודן סטלין בפרט. 

נציגי משרד החינוך אמרו בדיון כי בכוונת המשרד לערוך יום עיון בנושא למורים להיסטוריה.  ד"ר ארנה כץ, המפקחת הארצית על לימודי ההיסטוריה במשרד החינוך, אמרה בדיון בכנסת: "הסיפור של יהדות ברית המועצות הוא הסיפור של כולנו, ולמרות זאת התקופה הזו לא נלמדת בבתי הספר". ד"ר יבגני קלאובר מאוניברסיטת תל אביב אמר בדיון כי ברוסיה של היום קיימת תופעה של הערצה מחודשת לסטלין. "מציבים פסלים שלו בכיכרות", הוא אמר. נגוסה אמר בתגובה: "אותנו לא מעניין מה קורה ברוסיה. אכפת לנו מה קורה כאן". 

ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס