קשה שלא להתרשם מיכולותיהם של חופרי המנהרות של ארגוני הטרור ברצועת עזה, זאת אחת המסקנות מנהרת טרור שצה"ל חשף לפני כ-10 שבועות במרחק של שני קילומטרים מקיבוץ כיסופים, אותה המנהרה בה נהרגו 12 אנשי הג'יהאד האסלאמי (גא"פ) כאשר פוצצה. אמנם מנהרה זו נחפרה על ידי אנשי ארגון הגא"פ, אך ממנה אפשר ללמוד רבות גם על מנהרות ארגון החמאס ושיטות החפירה של שני הארגונים.



המנהרה, שאורכה היה 1.5 קילומטר, מהם 180 מטר בשטח ישראל, נחפרה לעומקים של עד 28 מטר, ברוחב של כ-80 סנטימטר ובגובה של מטר ו-80 סנטימטר. כשנחשפה המנהרה והופצצה על ידי חיל האוויר בשטח הכניסה לישראל, עבודות החפירה היתה בעיצומן. עם זאת ציינו בצה"ל כי גם היא לא הייתה נחשפת, תוך עונת גשם אחת או שתיים היא הייתה קורסת עקב חדירת מים אליה.



החופרים - שכירים, הפיקוח - כוח מיוחד


בצה"ל מעריכים שקצב ההתקדמות של החופרים הוא של כ-10 מטר ביום, תוך שהחפירה מבוצעת במשמרות ונערכת 24 שעות ביממה. בכל משמרת יש צוות מספר חופרים - רובם אינם אנשי חמאס, אלא פועלים שעושים זאת בשל השכר הגבוה יחסית והפיתוי הכלכלי במקום בו העוני שורר. עם זאת, חמאס לא מפקיר את החפירה ואף הקים יחידה מיוחדת, בשם "כוח נוכבה", שתפקידו לפקח על העבודה המסוכנת.



החופרים משתמשים בעזרת מקדח "קונגו" לחדירה הראשונה בחול במעבה האדמה, ואז עודרים את החול בעזרת אתי חפירה לעגלות קטנות שמוצאות מהמנהרות על ידי גלגלות. כל כמה מטרים מדפנים את המנהרות בעזרת לוחות וקשתות מבטון, שמוכנות מראש בקוטר המתאים למנהרה במפעלי בטון שנמצאים במתחמים צבאיים, ואף מעבירים כבלי חשמל, צינורות מים ואוויר. לאורך המנהרה.