מלחמת השבת: כ-2,500 בני אדם הפגינו הערב (שבת) באשדוד נגד סגירת העסקים בשבת, זאת בעקבות חלוקת דוחות האזהרה לעסקים והכוונה לאכוף את חוק המרכולים. המפגינים החזיקו שלטים ובהם נכתב: "ישראל חופשית", "כפייה דתית לא עלינו", "איש איש באמונתו יחיה" ו-"אם תקחו את שבת מאיתנו אנחנו ניקח אותה מכם". 



יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נאם בהפגנה ואמר: "אם אנחנו ננצח את הבחירות הבאות אנחנו נבטל את חוק המרכולים מפני שכפייה חרדית לא יכולה לנהל את מדינת ישראל".



"הגענו לפה לאשדוד מפני שחוק המרכולים המעליב צריך ללכת. גם לי יש שבת וגם לי יש שולחן שבת אבל דרעי וגפני לא יבואו אלינו הביתה ויגידו לנו איך לעשות את השבת שלנו. אנחנו לא נקבל כפייה חרדית, לא יגידו לנו איך לחיות לא יגידו לנו איזה יהודים אנחנו נהיה. חוק המרכולים צריך לעבור מהעולם ומפה מאשדוד תצא המהפכה", הוסיף.



עו"ד אלי נכט, פעיל חברתי באשדוד, אמר: "היום זו נקודת הזמן המכריעה של אשדוד שתקבע אם אשדוד תהיה עיר פלורליסטית של קיבוץ גלויות או התנחלות חרדית נוספת כבית שמש וערד. לצערי בגלל החלטות שגויות של ראש העיר אנחנו מתקדמים בצעדי ענק לאופציה השנייה. כאשר הצעת חוק המרכולים הייתה רק בשלבי דיונים וחקיקה, ערים כמו ראשון לציון, גבעתיים, מודיעין ואילת מיהרו לחוקק חוקי עזר שיאפשרו את פתיחתם של עסקים בשבת, ואילו עיריית אשדוד עוד טרם אישור החוק מיהרה לחלק אזהרות וקנסות, לצערי זה אומר הכל".



יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, היה גם במקום ואמר: "באשדוד לא צריך את דרעי, יש את ראש העיר לסרי שיותר מהדר ממנו ונכנע לכפייה החרדית. לא ניתן להפוך את אשדוד לבית שמש, יהיה כאן מאבק".



"שבירת הסטטוס־קוו המיוחד של אשדוד, שנקבע על ידי תושבי אשדוד ולא על ידי גורמים זרים, הוציאה אותנו לרחוב", אמר השבוע אלכס פנוב, תושב העיר ופעיל חברתי בפורום "המחאה האזרחית המאוחדת". "יש רחובות שיש בהם מחסומים בשבתות, ואנחנו שותקים למרות שזה לא חוקי, כי יש הסכם חברתי לא כתוב בין התושבים החילונים לחרדים. אנחנו לא נוגעים בכם, אל תיגעו בנו. זה לא מגזר נגד מגזר: רוסים נגד ישראלים, חרדים נגד חילונים או כל דבר אחר. אלה התושבים בעד אשדוד. משיחות פנימיות אני רואה שהחרדים מאוד אוהבים את זה שאנחנו לא נגדם, אלא נגד שבירת הסטטוס־קוו". 


ההפגנה הערב באשדוד. צילום: לירון מולדובן
ההפגנה הערב באשדוד. צילום: לירון מולדובן




אלפים יצאו למחות גם בסוף השבוע הקודם באשדוד בשלוש הפגנות במטרה להזדהות עם בעלי העסקים שקיבלו התראות לפני קנס, ולצאת נגד מדיניות הגברת האכיפה נגד בתי עסק הפועלים בשבת. "איש איש באמונתנו יחיה", קראו שם. אלא שהם לא היחידים. גם בערים אחרות בארץ, ובהן נתניה, טבריה, אילת, ערד, רמת גן, הוד השרון וירושלים, יצאו תושבים בשבוע האחרון להפגין נגד חוק המרכולים השנוי במחלוקת.