לשר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, נמאס להיות האיש הרע בסאגה הבלתי נגמרת של מאבק הנכים. הפתרון של כחלון, בין אם אמיתי או פוליטי, הוא לגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של לא אחר מראש הממשלה בנימין נתניהו. כך עולה מתיעוד פגישה סגורה שקיים עם נציגים מארגוני נכים לפני שתי יממות בלבד ואשר הגיע לידי "מעריב-השבוע".



רק לפני פחות משבוע שלח כחלון את איש אמונו ויד ימינו, מנכ"ל האוצר שי באב"ד, להסביר בדיון סוער של ועדת הרווחה בכנסת מדוע הממשלה אינה יכולה לחוקק חוק ובו עיגון מלוא ההתחייבות שלה לנכים מלפני שלושה חודשים. לב הסיכום ההוא היה 4.2 מיליארד ₪ לארבע שנים עבור קצבאות הנכים, ביחד עם הצמדתן לשכר הממוצע במשק כדי למנוע את המשך השחיקה שלהן אבל ללא לוחות זמנים.



2.1 מיליארד ש"ח יועברו כבר בשנת התקציב הנוכחית לקצבאות לאחר שהחוק יעבור בכנסת אבל יתבטאו ב-500 ש"ח תוספת חודשית בלבד לכל נכה המקבל את קצבת המקסימום כך שזו לא תגיע אפילו ל-2900 ש"ח. באב"ד הסביר שאת יתרת 2 מיליארד השקלים ואת עלות הצמדת הקצבאות הממשלה לא יכולה להכניס לחוק בשל כלל הברזל שהאוצר, בברכת ראש הממשלה נתניהו, מחיל על עצמו ולפיו אין "צ'קים בלי כיסוי" ולכל הוצאה חריגה חייב להימצא קודם מקור תקציבי.



השרים כחלון וכץ בישיבה הסגורה. ללא קרדיט



בדיוק בשל כך מעניינים דברים שאמר השר כחלון עצמו רק שתי יממות לאחר מכן בפגישה הסגורה שקיים יחד עם שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) מול נציגיהם של ארגוני הנכים, שדווקא היוו בשלושת החודשים האחרונים את האופוזיציה העיקרית לסיכום ההוא. רצה הגורל והמתנגדים לפשרה עם הממשלה הם אלה מקרב ארגוני הנכים שמנסים עכשיו לצקת לתוכה תוכן ממשי והתחייבות של אותה הממשלה.



תיעוד הפגישה שנערכה בקריית הממשלה בתל אביב בערב חמישי האחרון הגיע לידי "מעריב-השבוע" והדברים שאומר שר האוצר, בפורום נרחב יחסית, מנוגדים לכל דברי ההסבר המנומקים של אנשי משרדו שלו באשר לעתיד הסיכום עם הנכים לשנים 2021-2019, במהלכן אמורה קצבת הנכות להגיע לכ-4,000 ש"ח בחודש לנכה חסר כושר עבודה.



כחלון: "זאת תהיה מלחמת עולם אבל אני אעשה את זה"


"2.1 מיליארד ש"ח יש בקופה עכשיו, אחרי שביחד עם ראש הממשלה ביצענו קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה והגדלנו את הסכום לשנה הנוכחית מ-1.4 מיליארד. מצידי קחו את הכסף עכשיו. אבל אני רואה שתי בעיות גדולות", אומר שר האוצר בפורום לכל הנוכחים בחדר, "בעיה אחת היא איך להבטיח שכל הכסף (4.2 מיליארד השקלים שמשרדו הבטיח לנכים בפריסה לארבע פעימות – י"ב) יהיה בלשון החוק. כדי להכניס את זה בחוק אני צריך לעשות עוד קיצוץ (רוחבי, בכלל משרדי הממשלה – י"ב)! תבינו גם את האתגרים שלי, וזאת כבר תהיה מלחמת עולם".



ואז, לאחר כל ההסתייגויות, מגיעה ההבטחה של כחלון שלה עדיין אין על מה להתבסס: "אני אעשה את זה! אבל אני עדיין לא יודע איך, מול אגף התקציבים (במשרדו) ומול הממשלה. אבל אני מאמין שצריך לעשות את זה. אני מסכים שאתם (פונה לנציגי הנכים) והילדים שלכם צריכים לדעת שיש לכם את הכסף הזה ולא להיות תלויים בהחלטות של הממשלות הבאות שיכולות לקצץ ולשנות. הדבר השני הוא (להכניס ללשון החוק הממשלתי את) ההצמדה (של קצבת הנכות) לשכר הממוצע במשק. אלה שתי המשימות הכי גדולות שלי".



יש לציין, גם אם יצליח שר האוצר לכפות על הדרג המקצועי במשרדו את אותו "צ'ק בלי כיסוי", ולהכניס ללשון החוק התחייבויות תקציביות ל-2019 ואילך כאשר להתחייבויות אלה אין עדיין מקור תקציבי, הדבר עדיין לא מבטיח את העברת יתרת הסכומים לנכים בשנים הבאות, כפי שסוכמו לפני שלושה חודשים. גם חוק יכולים הממשלה הבאה ושר האוצר הבא לשנות. ובכל זאת, תהיה זו הצהרה חשובה של מחויבות הממשלה לנכים שתקשה על ממשלה עתידית לחמוק ממנה.



יו"ר הנכים הפנתרים: "אנחנו נבעיר לכם את המדינה – לא נוכל להמתין שנתיים לתוספת הבאה"



בנקודת הזמן הזאת מוביל מחאת "הנכים הופכים לפנתרים" אייל כהן, קוטע את דבריו של השר כחלון, פונה לשר הרווחה חיים כץ ומבקש להיזכר על כמה עומדת התוספת לנכה שכן מוסכמת על כל גורמי הממשלה לשנה הנוכחית. כשהשר כץ מזכיר כי מדובר בתוספת שלא תביא את קצבת המקסימום אפילו ל-3000 ש"ח לחודש, מתפרץ כהן ואומר לשני השרים: "זה נראה לכם נורמלי? אני אבעיר לכם את המדינה. נפגין מול הבתים שלכם ובכל מקום בארץ. 500 ש"ח תוספת למשך שנתיים - לא יעבור. וכשאני מבטיח אני מקיים. תנו קצבת קיום נורמלית לנכים. תנו לאנשים לחיות. אל תעשו מאיתנו צחוק. אנחנו נכים בגוף. לא בראש".



ואז כחלון, שדקות קודם לכן אמר בנחרצות "אני לא יודע איך, אבל אני אעשה את זה", מוסיף: "אנחנו נצטרך לנסות להגיע לראש הממשלה. בתחילת השבוע אחרי חזרתו מהודו. שר הרווחה ואני. ואני לא מתחייב ולא מבטיח לכם כאן דבר כי זה תלוי ברה"מ. אני את הארבעה מיליארד נתתי".



ההבטחה של כחלון לחיים כץ: "כל הסכומים העתידיים לנכים יהיו בחוק"


באותה נקודה מתחילים הנוכחים לברר מה בדיוק מתכוונים השרים כחלון וחיים כץ לבקש מנתניהו, שהרי ברור לכל הנוכחים כי עוד 2 מיליארד ש"ח לנכים כבר לשנתיים הקרובות ורק מקיצוץ נוסף בתקציבי משרדי הממשלה השונים, הוא צעד שפשוט אינו אפשרי פוליטית. השרים יתנגדו לכך נחרצות וגם ראש הממשלה עצמו. ואז נזרק לחלל האוויר המספר חצי מיליארד ש"ח.



נתניהו וכחלון. צילום: קובי גדעון, לע"מ



סכום שיבטיח תוספת של 670 ש"ח לחודש לכל נכה וישלים את קצבת הקיום החודשית לפחות ל-3,000 ש"ח. שר הרווחה עצמו עושה את החישוב ומסביר לנוכחים: "רק שר האוצר ביחד עם ראש הממשלה יכולים להביא את הכסף הזה". אחד מנציגי הנכים עונה לו: "יש לנו ציבור ענק מאחורינו. מה נגיד להם? אנחנו לא יכולים לחזור מפה בלי שורה תחתונה". בנקודה הזאת, השר חיים כץ פונה מול כל הנוכחים לשר כחלון ושואל אותו: "מה שסיכמנו סגור? שגם הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע תהיה בחוק?" וכחלון עונה לו: "אני עוד לא יודע איך נעשה את זה, אבל זה יהיה בחוק".



שר הרווחה ניהל בשבועות האחרונים מלחמת חורמה בפקידי האוצר ובישיבה בשבוע שעבר בכנסת התעמתו פומבית הוא ומנכ"ל האוצר באב"ד והטיחו זה בזה עלבונות. הדיון פוזר ללא הסכמות והיה אמור להימשך בוועדת הרווחה בכנסת הבוקר כשרק ביום חמישי נודע כי הדיון מתבטל וארגוני נכים הביעו זעם על הדחייה. כעת, בעקבות הדברים שנאמרו בפגישה הסגורה שהתקיימה באותו יום ואנחנו מפרסמים כאן לראשונה, מובן מדוע – ניסיון של מאחורי הקלעים לבצר חזית אחת של השרים כחלון וחיים כץ מול ראש הממשלה.



"הבטחות כחלון לא ישארו כתובות על הקרח – עכשיו המבחן שלו"


"כחלון חשב שלשלוח את הרוטווילר שלו באב"ד להתנגח בנכים, טקטיקה ידועה של כחלון כשהוא מנסה שלא לפגוע בתדמיתו החברתית, יספיק. אבל הוא הבין שמתפתחת חזית שכוללת את כלל ארגוני הנכים ואת שר הרווחה עצמו ששמה את שר האוצר על המוקד. עכשיו הוא מגלגל את הכדור לראש הממשלה ולכן ההבטחות שלו כתובות בינתיים על הקרח", אומר לנו אחד הנוכחים בפגישה ומוסיף: "בכלל, גם אם כחלון הדגיש שלא הבטיח, אי אפשר לפרש אחרת את הדברים שלו בישיבה. הוא גם ינסה לסחוט מנתניהו הסכמה לקיצוץ רוחבי נוסף כדי להגדיל את שתי הפעימות הראשונות לנכים, וחשוב לא פחות – וכאן הוא מתחייב – להכניס ללשון החוק הממשלתי את מלוא התחייבות הממשלה לנכים. גם אם לא יהיה שם לוח זמנים, חוק ממשלתי זה שטר שאפשר לפרוע גם מהממשלה הבאה ואסור לזלזל בזה. עכשיו ייבחן שר האוצר במעשיו. ראש הממשלה חזר מהודו כבר לפני כניסת השבת. נעקוב מקרוב. בינתיים ינואר כבר חולף ואפילו שקל אחד לא הועבר לנכים".