סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס נשא היום (שני) במליאת הכנסת נאום ידידותי מאוד לאוזן הישראלית, בה הכריז כי השגרירות האמריקאית תעבור לירושלים עד סוף 2019, אך נאומו לווה גם בפרובוקציה צפויה של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, שהניפו עם עלייתו של פנס לדוכן הנאומים, תמונות של מסגד אל אקצא, דבר שזיכה אותם בתגובה מהירה מאוד של משמר הכנסת, שלקח את התמונות, והרחיק את נושאי השלטים מהמליאה.



שר הביטחון אביגדור ליברמן, שידוע בדבריו הבוטים כלפי הח"כים הערבים הגיב לנאומו של פנס ולפרובוקציה לפניו. "נאומו של סגן הנשיא פנס ריגש, עורר השראה והעביר מסר של תקווה לכל עמי האזור", כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו, "חברי הרשימה המשותפת הוכיחו שוב כי הם נציגי ארגוני טרור בכנסת ישראל. התנהגותם המבישה חשפה לעיני כל את חוסר הנאמנות שלהם למדינה וסמליה. רק אם ערביי ישראל יאפשרו לקולות אחרים לייצג אותם יהיה סיכוי לשלום אמת".



שרת המשפטים איילת שקד אמרה: "‏נאום היסטורי יחיד מסוגו של פנס. סגן הנשיא, אני מודה לך על נאום ציוני לעילא, מוסרי ממדרגה ראשונה. ביטאת את האמת הפשוטה: ארץ ישראל שייכת לעם היהודי וירושלים היא בירת ישראל מזה 3,000 שנה ותישאר כזו לנצח. ממתינה יחד עם כל אזרחי ישראל להעברת השגרירות האמריקאית לבירת ישראל עד סוף 2019".

התפרעות הח"כים הערבים בנאום פנס בכנסת. צילום: גיל יוחנן, פול



 
שרת התרבות והספורט מירי רגב הגיבה גם היא בהתלהבות לנאום: "גוד בלס מייק פנס - מופת של מבט מדיני ואהבת ישראל הניזונים מספר הספרים ונבואותיו ומראייה מפוכחת של המציאות".
שר התחבורה והמודיעין ישראל כ״ץ: "סגן הנשיא פנס הוכיח שוב שהוא ידיד אמת של העם היהודי ושל מדינת ישראל בנאום פרו ישראלי חם ומרגש במליאת הכנסת. אמירותיו החשובות מחד ההודעה על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים עד סוף השנה הבאה ומנגד אמירתו כי ארה״ב לא תיתן לאיראן לעולם להשיג נשק גרעיני מוכיחות את הקשר האיתן בין המדינות".

מהצד השמאלי של המפה הפוליטית נשמעו תגובות פחות נלהבות מהאירוע. ח"כ תמר זנדברג, המועמדת לראשות מפלגת מרצ תקפה את נאומו של ראש הממשלה נתניהו במליאה. "הייתי מצפה לראות את ראש הממשלה שלי מדבר עם סגן הנשיא האמריקאי על התקווה לשלום, על מקומה של ארצות הברית בתיווך בין הישראלים לפלסטינים ועל הרצון הישראלי לשינוי מדיני. במקום לעסוק במצב המדיני ממשיך נתניהו לדבר על התחמשות צבאית ומהלל את ממשל טראמפ על כל מה שקיבל בכלל מאובמה. לממשלה הזאת לא רק אין דרך מדינית אלא אין שום תקווה מדינית. ישראל צריכה תקווה, לא הפחדה ומלחמה. היה לנו מספיק מזה", אמרה זנדברג.

פנס: "השגרירות תעבור לירושלים עד סוף השנה הבאה"

סגן נשיא ארצות הברית אמר בנאומו במליאה כי "ממשל אחד אחרי השני סירב להכיר בירושלים כבירת ישראל. רק בחודש שעבר הנשיא טראמפ עשה היסטוריה וקיים את הבטחתו לציבור האמריקאי. הנשיא הורה למחלקת המדינה  להתחיל בהעברת השגרירות לירושלים. בשבועות הבאים הממשל יקדם את התכנונים לפתוח את השגרירות בירושלים לפני סוף השנה הבאה. הנשיא החליט לטובת האינטרסים של ארה"ב אבל גם הבהיר כי אנחנו מאמינים שהיא גם לטובת השלום". 
 
פנס הבהיר כי "ארה"ב בחרה בעובדות על פני הדמיון וזאת הדרך היחידה לשלום צודק ובר קיימא. ארה"ב נחושה להביא לשלום בין ישראל לפלסטינים. בהחלטה על ירושלים, הנשיא גם קרא לכל הצדדים לשמור על הסטטוס קוו באתרים הקדושים והבהיר כי אנחנו לא נוקטים עמדה לגבי המעמד הסופי של ירושלים או הגבולות. הנשיא אמר כי אם הצדדים ירצו הוא יתמוך בפתרון שתי המדינות".
 
"אנחנו מעודדים את הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ. אפשר להגיע לשלום רק באמצעות דיאלוג. אנחנו מבינים ששלום דורש פשרה, אבל היו בטוחים שארה"ב לעולם לא תתפשר על ביטחונה של ישראל", אמר, "כל הסכם שלום צריך להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה. יש כאלה שמאמינים שהעולם אינו יכול להשתנות ושתהיה לנו אלימות ושלא נוכל להלחם בכך. אבל הנשיא טראמפ לא מאמין בזה. אני לא מאמין בזה וגם אתם לא מאמינים בזה". 
 
"אני עומד פה בעיר ששמה ירושלים", הוסיף, "אני יודע ששלום הוא אפשרי כי ההיסטוריה עשתה את המאמצים להביא שלום בעבר. ביומים האחרונים הייתי במצרים וירדן. שתי מדינות שלישראל יש איתן שלום. אני דיברתי עם המלך עבדאללה וא-סיסי ועל הגבורה של אלה שקדמו להם והביאו לשלום. המנהיגים האלה מוכיחים כל יום שהאמון יכול להיות מציאות".