מחלקת העיניים בשערי צדק סוערת בחודשים האחרונים. לאחר שמונה לפני פחות משנה מנהל מחלקה חדש, פרופ' דוד צדוק, פיטר הלה בתוך ארבעה חודשים חמישה רופאים - כולם מהמגזר הערבי. בין המפוטרים: רופא מומחה שעובד זה למעלה משלושה עשורים בבית החולים. הרופא, מומחה זה 33 שנים ומוותיקי הרופאים בשערי צדק, היה אמור לפרוש בסוף דצמבר 2018, אך התבקש לפני כמה חודשים על ידי פרופ' צדוק לסיים מוקדם יותר את עבודתו. לטענתו של הרופא, הבהיר לו פרופ' צדוק שאינו מעוניין לראות אותו יותר במחלקה. 
 
לאחר שפנה אל פרופ' יונתן הלוי, מנהל בית החולים, בטענה שאין לפרופ' צדוק הזכות לפטרו, סוכם יחד עם בית החולים שיסיים בסוף נובמבר 2017. את חודש דצמבר יקבל כחופשה ואילו בשנת 2018 כבר לא יעבוד במוסד. הרופא יקבל שכר עד סוף 2018, בתור מענק פרישה. לדבריו, "אחרי שאתה עובד 33 שנה במקום, בועטים בך החוצה".


המתמחה פוטר והוחלף בשלושה יהודים

יתר הרופאים הם מתמחים, או כאלה שבדיוק סיימו את התמחותם, ועמדו לפני תת־התמחות, כמקובל. אחד מהם פוטר ביולי 2017, לאחר שנה וחצי בתפקידו, אף שהיה לו חוזה עד אפריל 2018. תחתיו הועסקו שלושה מתמחים יהודים. לדבריו, וכפי שגם עמיתיו למחלקה בזמנו מעידים, נעשו הפיטורים באופן לא רשמי ולא הגון, תוך שיחה בהשתתפות המתמחה ופרופ' צדוק, שהראשון הבין בטעות כשיחת אזהרה. לדבריו, השיחה כללה טענות לא נכונות על כך שהוא מאחר ושרמת העברית שלו אינה מספקת. לאחר אותה שיחה נסע צדוק לחו"ל למשך כחודש, ובמהלכו ניסה הרופא להתקשר אליו כדי להבין מה עליו לעשות. 
 

כיוון שמנהלו לא ענה, פנה הרופא לאחראית למתמחים בבית החולים, אולם היא לא ידעה על שום מכתב פיטורים. כשחזר, לאחר חודש, הפגין צדוק היטב את הפתעתו לנוכחותו של הרופא המפוטר במחלקה והורה לו לעזוב תוך יומיים. כמו כן, הוא לא הסכים לציידו במכתב המלצה. בכך, אמר המתמחה ל"מעריב", "הוא בעצם סגר את כל הדלתות בפני. אין לי עבודה. וקשה מאוד להתקבל להתמחות".

"פרופ' צדוק. צילום: דוברות "אסף הרופא
"פרופ' צדוק. צילום: דוברות "אסף הרופא

 
רופא אחר, שלאחר שבע שנות התמחות כבר קיבל מומחיות, פוטר בתחילת יולי, באופן עקיף מאוד, כשצדוק התנה את הישארותו בכך שיום בשבוע יעבוד בקופת חולים בקרית גת (הרופא גר מצפון לירושלים -מ"ה). כשסירב לכך, העביר צדוק את התקן לרופא אחר, יהודי, ואפשר לו להגיע לקופת חולים באזור מגוריו (מודיעין). מתמחה נוסף פוטר כשהוא בין שלב א' לשלב ב' בבחינות ההתמחות שלו. רופא מתמחה אחר עדיין עובד בשערי צדק, אך ללא שכר. 
לטענתו, הוא כבר סיים את התמחותו וסיכם עם מנהל המחלקה הקודם על תת־התמחות רשתית, אך כשצדוק נכנס לתפקידו, הוא לא אפשר לו זאת. לפי הסיכום הנוכחי, הרופא "עובד" במחלקה, אך לא מקבל שכר על כך, אבל כן צובר ותק.
 
פרופ' צדוק הוא רופא מוערך. הוא מונה בפברואר אשתקד למנהל המחלקה בשערי צדק, לאחר ניהול מחלקת העיניים ומרפאת הקרנית בבית החולים אסף הרופא. הוא שימש בעבר יו"ר איגוד רופאי העיניים בישראל. אחד הרופאים שפוטרו אמר בכאב ל"מעריב": "הכרתי אותו מרחוק כבר שנים, בגלל התחום. לכן הייתי בהלם כשגיליתי שהוא יכול לעשות לי דבר כזה. חשבתי שאדם כזה רק יעזור לי להתפתח. הלוואי שמישהו יסביר לי עד עכשיו למה עשה לי את הדבר הזה. איך זה שפיטר חמישה רופאים? אולי אחד, שניים, אבל חמישה?!". "הלב שלי דומע כי גדלתי שם, יצאתי משם עם הרבה כאב כי קמתי בכל בוקר ונתתי את הלב. הוא פגע בי קשות, וגם בפרנסה של אחרים, שהיו מתמחים מצוינים". 


בית החולים: "ההאשמה בגזענות משוללת יסוד"

דוברת המרכז הרפואי שערי צדק מסרה בתגובה: "פרופ' צדוק הוא מבכירי רופאי העיניים בישראל, ומיום שמונה למנהל המחלקה בשערי צדק, הוא הציב לו למטרה להפוך את המחלקה לאחת המובילות בארץ". "הניסיון להאשים את פרופ' צדוק בגזענות או בהפליית בני מיעוטים נואל ומשולל כל יסוד. רופאים בני מיעוטים עובדים בהרמוניה מלאה במחלקה. אחד מהם מונה בידי פרופ' צדוק למנהל אולטראסאונד עיניים, ונשלח על ידיו ועל חשבון בית החולים להשתלמות בחו"ל.
 
"שלושה מתמחים מאותו מגזר, בשלבי התמחות מתקדמים, מועסקים במחלקה בהרמוניה ובשביעות רצון הדדית. התיאור בכתבה רחוק מהמציאות העובדתית. שיקול הדעת המנחה, בכל המקרים, מקצועי לחלוטין. "מסלול תת־התמחות, המוצע לכל מומחה צעיר, הוצע לרופאים המוזכרים בכתבה, וכן לרופא שאינו בן מיעוטים, ונדחה על ידיהם. מומחים צעירים אחרים שמחו על ההצעה, ומועסקים היום על ידי קופות החולים במקביל לעבודתם במחלקה, חלקם במרחק ניכר ממקום מגוריהם.
 
"מפאת צנעת הפרט לא אפרט בעניין הרופא הבכיר. אציין רק כי עבד במשרה חלקית (יומיים בשבוע) ולא השתלב עם הסטנדרטים החדשים למצוינות במחלקה. על רקע זה הגיע להסכמה עם ההנהלה על פרישה מוקדמת. למוצאו אין כל קשר להחלטה. "במקרים רבים יתרון לרופאים דוברי ערבית, שכן לא מעט ממטופלי המחלקה לא דוברים עברית, ולפרופ' צדוק אינטרס מובהק לטפחם".

המטה למאבק בגזענות נמסר, כי פיטוריהם של הרופאים הערבים בשערי צדק מעוררת הרבה שאלות ותהיות ומונעים ממניעים גזעניים פסולים. אנחנו פנינו בעניין לסגן שר הבריאות בדרישה למנות ועדת חקירה שתבחן את ההתנהגות הפסולה של הפרופ' מנהל המחלקה ושל הנהלת בית החולים.