על רקע ביקורו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס בישראל, טען הבוקר (שלישי) השר לביטחון פנים גלעד ארדן, בתכניתם של ניסים משעל, דרור רפאל וספי ברדיו 103FM כי "כולנו מבינים שמדובר בפעילות בשטח ולא בהצהרות ריקות מתוכן". לדבריו, "כשמישהו במעמדו אומר שעד שנה הבאה השגרירות עוברת – יש לכך משמעות". בנוסף, בהתייחס לסערת יהונתן גפן אמר: "להסיר 'הכבש השישה עשר' מהרדיו - גזרה קשה מידי".



"לסגן הנשיא ישנה השפעה משמעותית על המדיניות שנקבעת בממשל הנוכחי בוושינגטון", קבע ארדן, שהסביר: "כשהוא מכריז בצורה כה נחרצת כי השגרירות האמריקאית תעבור לירושלים עד סוף שנת 2019 אז כולנו מבינים שמדובר בפעילות בשטח ולא בהצהרות ריקות מתוכן. אני לא מתעלם מהרמזים שהנשיא וסגנו אמרו וייתכן שלהכרזה הזו יהיה מחיר כלשהו. אם יהיה פרטנר אמיתי לשלום, אז במהלך משא ומתן ברור שיהיו ויתורים משני הצדדים".



עם זאת, לטענתו, "לעת עתה הפלסטינים לא מחמיצים שום הזדמנות לסרב לשיחות עוד משנת 2009. כשנגיע לצומת בה נצטרך להכריע על ויתורים נדבר מחדש. לעת עתה אנחנו מרוצים מכך שהאמריקאים מעבירים את השגרירות ומחזקים את הריבונות שלנו על ירושלים, בעוד שהרבה מדינות לא מסכימות להכיר בה. במקביל, האמריקאים רואים באיראן כאיום משמעותי על יציבות העולם ובדיוק כמו ראש הממשלה נתניהו, לא עושים אבחנה בין התגרענות איראן לדברים נוראים אחרים שהיא מבצעת כשהיא תומכת בטרור".



"ההצהרות של סגן הנשיא אתמול הן חד משמעיות בנוגע להסכם הגרעין", המשיך ארדן. "סגן הנשיא האמריקאי אמר אתמול באופן ברור שזו הייתה הפעם האחרונה בה ארצות הברית מאריכה את ההסכם לפני פרישה סופית ממנו וקבעה דרישות שצריכות להיכלל בהסכם המתוקן. המדיניות של הפלסטינים היום היא לקדם חרמות על ישראל בגופים בינלאומיים וכששגרירת ארצות הברית באו"ם פועלת נגד כל יוזמה שכזו, אז מדובר בשינוי שאנחנו מאוד שמחים עליו".



 


בהתייחס למחאת הח"כים מהרשימה המשותפת, אמר: "אני לא רוצה להתחרות עם חברי על עוצמת הגינוי, אני רק יכול להצטער על פעולה הזו של חברי הכנסת הערביים ולהצטער על כך שחברי הכנסת הערביים בוחרים כל פעם מחדש להזדהות עם האויב הפלסטיני. כליכודניק, אני מבין את הפער ההיסטורי הגדול שיש לגשר עליו, וכשר לביטחון פנים פועל על מנת לספק את הביטחון האישי ביישובים הערבים לאחר שהיה מחסור בכוחות משטרה באזור. בסוף אנחנו צריכים לחיות כאן יחד".

כשנשאל השר על מחאת גירוש הפליטים, והודעת טייסים על כך שלא יטיסו מסתננים למדינות באפריקה, אמר: "אנחנו חומלים על הפליטים, הם מגיעים לכאן ומקבלים הגנה למרות שרובם אינם מבקשי מקלט אלא מסתנני עבודה שמגיעים לישראל על מנת להרוויח שכר טוב יותר. אנחנו צריכים לדאוג לערכים שלנו ולהשלכות השליליות של הכנסת כמות גדולה של אזרחים מתרבות אחרת אל תוך החברה שלנו. אין שום דרך לפזר את אוכלוסיית המסתננים ברחבי הארץ ולקבוע להם היכן הם יגורו תוך שמירה על כך שלא יצאו מאותו מרחב מחייה. המסתננים בצעו פעולה בלתי חוקית ויש לזכור זאת. לקח לנו המון שנים בכדי לטפל בתופעה וליישם את הדרישה של בג"ץ שקבע שאנחנו אחראים לשלומם של המסתננים לאחר גירושם מהארץ. על פי החוק לא יכולנו לשלוח אותם למדינות שמוגדרות באו"ם כמדינות שנמצאות בעימות ולכן חתמנו הסכם עם מדינה שלישית שתסכים לקבל אותם ותאפשר להם להתקיים בה. הגיע הזמן לפתור את הבעיה הזו".

בנוסף, השר לביטחון פנים התייחס להוראתו של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לחדול מלהשמיע את שירי המשורר יהונתן גפן בתחנות הצבאיות גל"צ וגלגל"צ: "אם מותר לו חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה הצבאית אז זה בהחלט נראית לי כמו החלטה הגיונית. מדובר במישהי שתקפה את חיילי צה"ל ואין להשוות אותה ליהודיה שנפטרה בשואה. זו השוואה חולנית המעידה על מי שהיא אומר אותה".

כשנשאל אם היה מנחה לא להשמיע את שיריו של יהונתן גפן כפי שעשה השר ליברמן, טען: "אין לדיון הזה סוף, מחר גם יכול להיות שר הביטחון יחשוב שהזמר עמיר בניון אומר דברים קיצוניים ויש להימנע מלהשמיע אותו. יש להפריד בין האמן לבין דעותיו ולכן גיניתי בעבר את כל מי שהחרים את הטקס בו קיבל הזמר והיוצר אריאל זילבר פרס מפעל חיים. אני אישית אוהב מאוד את שירי הילדים של יהונתן גפן ואני מקפיד להשמיע אותם לילדי. להסיר 'הכבש השישה עשר' מהרדיו זו תהיה גזרה קשה מידי".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן