בכנס השנתי הנפתח היום (שני) בדאבוס שבשווייץ תשתתף צמרת הכלכלה העולמית בראשות נשיא ארה”ב דונלד טראמפ. את ישראל ייצגו בכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנקאים כמנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק־עמינח ויו”ר הבנק דוד ברודט ואנשי עסקים. לקראת הכנסת ערכה פירמת ראיית החשבון PWC (קסלמן וקסלמן) סקר מקיף בקרב 1,300 מנכ”לים מ־85 מדינות, ותוצאותיו מצביעות על רמת שיא באמון של המנכ”לים בכלכלה הגלובלית.



על פי הסקר, 57% מהמנכ”לים צופים צמיחה בכלכלה העולמית במהלך שנת 2018, בהשוואה ל־29% בלבד בשנת 2017. האופטימיות הרבה ביותר נרשמה בקרב מנכ”לים בצפון אמריקה, והתחזית ביחס לביצועי הארגונים שלהם אופטימית אך מתונה. 42% מהמנכ”לים בטוחים שבארגונים שלהם יחול גידול בהכנסות השנה לעומת 38% שסברו כך אשתקד. יש לציין כי בצפון אמריקה, באמריקה הלטינית, באסיה־פסיפיק ובמרכז ומזרח אירופה האופטימיות רבה יותר. שני ממצאים אלה מעידים על האמון של המגזר העסקי בכלכלה שמוביל הנשיא האמריקאי.



השווקים החשובים ביותר לצמיחה נותרו ארה”ב, סין, גרמניה, ובריטניה בסדר זה. הכלכלה הצומחת בהודו עקפה את יפן והתבססה במקום החמישי. ארה”ב הרחיבה את הפער מסין: עד 2015 סין הובילה כשוק החשוב ביותר, אך בשנים האחרונות תפסה ארה”ב שוב את הבכורה. בעוד רגולציית היתר נשארה סיבת הדאגה הגבוהה ביותר (42% מודאגים מאוד), החשש מאיומי הטרור והסייבר עלה בהרבה, והם תופסים השנה את המקומות השני והרביעי ברמת האיומים - 41% מהנשאלים ציינו שהם מודאגים מאוד מאיומים אלה.



על פי ההערכות, מוקדי הכוח בכלכלה העולמית יהיו מבוזרים: 79% מהמנכ”לים מאמינים שאנו צועדים לכיוון של מוקדי שלטון חוק וחירות מרובים. קיים שוויון בין המנכ”לים שמאמינים שהעולם צועד לצמיחה כלכלית צרה שתיטיב עם מעטים, לבין אלה המאמינים כי העולם צועד לצמיחה רחבה שתועיל לרבים. מנהל קסלמן וקסלמן יוסי פילוס: “מקור האופטימיות בישראל הוא האיתנות חסרת התקדים שהמשק מפגין בכל פרמטר אפשרי. האופטימיות בשווקים הבינלאומיים מקרינה לחיוב על המשק, שהוא מוטה יצוא ומשולב בכלכלה העולמית, למרות שבתחום הרגולציה לא ניכר שיפור”.