שבועות ספורים אחרי הסערה שעורר הספר הסנסציוני “אש וזעם” על אחורי הקלעים של הבית הלבן תחת הנשיא דונלד טראמפ, יוצא לאור ספר נוסף המתאר את הכאוס האופף את עבודת הנשיא וצוותו, ובו הטענה כי טראמפ עצמו הדליף פרטים לעיתונאים. גם הפעם דחו בבית הלבן את הפרסומים.



הספר “טירוף תקשורתי: דונלד טראמפ, העיתונות והמלחמה על האמת”, שחיבר העיתונאי הווארד קורץ, מגיש בחדשות פוקס וכתב לשעבר ב"וושינגטון פוסט" וצפוי להגיע לחנויות הספרים ב־29 בינואר, מתאר את המאבק בין טראמפ ואנשיו לבין התקשורת. בדומה לספר “אש וזעם” של מייקל וולף, עולה גם מהספר החדש תמונה של בלגן בבית הלבן, מאבקי כוחות בין היועצים והתנהגות חסרת שליטה של טראמפ עצמו.



אחד האירועים הזכורים ביותר בראשית כהונתו של טראמפ הייתה ההכרזה של דובר הבית הלבן שון ספייסר, יממה בלבד לאחר השבעת הנשיא, כי מדובר בקהל הגדול ביותר שנכח בטקס. כאשר העיתונאים הציגו צילומים שהראו כי היו פחות צופים מאשר בהשבעת ברק אובמה בשנת 2009, נטען כי מדובר ב”עובדות אלטרנטיביות”.



דונלד טראמפ עולה לבמה בטקס ההשבעה. צילום: AFP



לפי קורץ, קליאן קונוויי, היועצת הקרובה של טראמפ שניהלה את קמפיין הבחירות, ניסתה תחילה לשכנע את הנשיא שלא לשלוח את ספייסר לעיתונאים עם ההצהרה לגבי מספר הצופים, אולם אחרי הסערה שפרצה, טראמפ “הודה באופן נדיר” כי טעה.



קורץ גם מתאר גם עימות בין יועצו האסטרטגי לשעבר של טראמפ, סטיב באנון, שהפך לאחרונה למוקצה בעיני הממשל, כאשר התברר כי סייע לוולף בכתיבת “אש וזעם”, לבין בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ־קושנר. “הבת שלי אוהבת אותי בתור אבא”, אמר באנון לאיוונקה בימים הראשונים של הממשל כשהוא מאשים את בתו של הנשיא בהדלפה. “את אוהבת את אבא שלך, אבל את רק עוד אשת צוות שלא יודעת מה היא עושה”. לפי הספר, הנשיא צידד ביועצו ואמר לבתו “אני חושב שסטיב צודק פה”.



סטיב באנון. צילום: רויטרס



טענה נוספת בספר היא שטראמפ עצמו היה המקור ללא מעט מהפרסומים על המתרחש בבית הלבן. “הנשיא בעצמו גם הדליף לעיתונאים על אף שהוא יצא שוב ושוב בהתקפות נגד התקשורת וכינה אותה פייק ניוז”, כתב קורץ.



אתגר משמעותי שעמו נאלצו להתמודד אנשי הבית הלבן הוא הציוצים של הנשיא. קורץ תיאר כיצד ביולי שעבר דנו בבית הלבן באופן שבו יש להתייחס לגיוס טרנסג’נדרים לצבא, ולפני שראש הסגל באותה תקופה, ריינס פרייבוס, נכנס לחדר הסגלגל כדי לדבר עם הנשיא, התברר כי טראמפ עצמו צייץ את החלטתו שייאסר עליהם להתגייס. “הוא בדיוק צייץ את זה”, צוטט פרייבוס והוסיף: “כבר אין צורך בדיון”.



בבית הלבן ניסו למזער את הפרסומים בספר החדש ושוב הפנו את האצבע לעברו של באנון. “שלושת השבועות האחרונים הבהירו היטב מי היו המדליפים”, נמסר מהבית הלבן בתגובה לחשיפת הקטעים מהספר.



בתוך כך, אתמול נודע כי אנשי הצוות של התובע בפרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות, רוברט מולר, תשאלו לאחרונה את שר המשפטים והתובע הכללי, ג’ף סשנס. התשאול של סשנס, נמשך שעות אחדות וההערכות הן כי חלק נכבד מהשאלות עסקו בפיטורי מנהל הבולשת הפדרלית לשעבר, ג’יימס קומי, ובשאלה אם מדובר בניסיון של הנשיא לשבש הליכים, כמו גם בפגישותיו של סשנס עם השגריר הרוסי לשעבר בוושינגטון.