"אין כרגע היתכנות למלחמה בין חיזבאללה לישראל, עשיתי הכל בנדון ואני מקווה שזה לא יקרה", כך אמר היום (רביעי) ראש ממשלת לבנון, סעד אל חרירי, לכאן חדשות בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ. חרירי, שמנסה להחזיר לעצמו את מעמדו בעקבות שהותו בסעודיה, נחשב למתון לעומת שותפיו בממשלה. 



הדברים של חרירי באים על רקע אמירותיו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שהזהיר את ישראל מהמשך בניית הגדר בגבול בין שתי המדינות. "לאחר שחרור השטחים הלבנונים הכבושים מהאויב הציוני בשנת 2000, התיחום של האו"ם באזור הגבול הלאומי עם הטריטוריות הפלסטיניות הותיר 13 עמדות שנויות במחלוקת", אמר השבוע נסראללה, שהוסיף: "ממשלת לבנון הודיעה ליוניפי"ל על דחיית כל צעד ישראלי שייעשה בהקשר זה". לדבריו, "ההתנגדות האסלאמית תומכת בממשלה ובצבא לבנון, והציונים חייבים להתייחס ברצינות לאזהרת לבנון".



ביום שישי האחרון נפגש נשיא מדינת הארזים, מישל עאון, עם האלוף מייקל ביארי, מפקד כוחות יוניפי"ל בביירות, והדגיש בפניו כי בניית גדר הגבול של ישראל בשטחי הקו הכחול "לא תואמת את המאמצים של יוניפי"ל וצבא לבנון, במטרה לשמר את הביטחון והיציבות לאורך הגבול הדרומי". 



הוא הסביר גם כי "לבנון אינה רואה את הקו הכחול כגבול סופי, אלא מדידה זמנית שנעשתה לאחר שחרור לבנון בשנת 2000. הצבא הציב כוחות נוספים כדי לשמור על היציבות בשביל ליישם את החלטה 1701", קבע עאון. עם זאת, לטענתו, "ישראל ממשיכה בהפרות הבלתי פוסקות נגד ריבונות ירדן".



צה"ל הכחיש ביום ראשון את הדיווח לפיו בניית הגדר נעצרה, ואמר לג'רוזלם פוסט כי היא "נמשכת כרגיל". כידוע, ישראל משקיעה כסף רב בחיזוק ההגנה שלה לאורך הגבולות עם לבנון בשנים האחרונות, תוך ריכוז המאמצים בהקמת מכשולים כגון צוקים מלאכותיים ומחסומי בטון גבוהים שיסייעו במניעת התקפות קרקעיות של חיזבאללה, כאשר בשנה שעברה, למשל, הוצבו לוחות בטון מהונדסים בגובה מספר מטרים לאורך 29 ק"מ בגבול הצפוני. באופן דומה, גם בגבולות עם מצרים וירדן הוצבו אמצעים דומים.



גורם נוסף למתיחות בין שתי המדינות הוא ניסיון ההתנקשות הכושל בבכיר חמאס בלבנון, מוחמד (אבו חמזה) חמדאן. התקשורת בלבנון טענה השבוע כי החקירה מוכיחה כי המוסד הוא העומד מאחורי המעשה. לפי הדיווח של ערוץ אל מיאדין, המוסד הפעיל חוליה של שלושה אנשים, שני גברים ואישה וגם השומר לדבריהם היה מעורב באירוע וכעת הוא עצור.



חמדאן, אחיו של הבכיר אוסמה חמדאן, נפגע בהתפוצצות ברכבו באזור מחלאת אל בוסתן שבצידון, אשר בדרום לבנון, לקראת שעות הצהריים לפני כשבוע וחצי, כאשר על פי מקורות רפואיים הוא נפגע ברגלו ומצבו יציב. עם זאת, מקור רפואי בעיר מסר כי "נאלצנו לכרות את רגלו של הפעיל".