אם הפסלים האנושיים בשדרת לה רמבלה בברצלונה כבר מנופפים לכם לשלום, והסוחרים בלה בוקריה כבר פונים אליכם בשמכם הפרטי, סימן שהגיע הזמן לנסות יעד חדש בספרד. האפשרויות כל כך מגוונות, שקשה לבחור: קוסטה ברווה תהיה נפלאה בעונת הקיץ, כשהחופים היפים שלה יתמלאו במתרחצים ואווירת החופש תעטוף כל פינה; הרי הפירנאים יספקו לכם שפע של מסלולי טיול ואתגרים בטבע למי שחובב את הז'אנר; וחבל סביליה ייקח אתכם אל הסמלים המסורתיים של ספרד. אבל אם אתם נפשות אורבניות במהותכם וחייבים חופשה עירונית - אל תהססו לבחור במדריד כיעד הבא שלכם בספרד.



במרחק שלוש שעות נסיעה ברכבת מברצלונה או במרחק חמש וחצי שעות טיסה ישירה מישראל, נמצאת עיר הבירה של ספרד ומקום מושבו של המלך, הפרלמנט ושאר המוסדות הממשלתיים. היא העיר הגדולה במדינה ויש עדויות לכך שהייתה מיושבת עוד בימי הביניים. לבירה היא הפכה בשנת 1561, ובמלחמת האזרחים הפכו רחובותיה לשדות קרב. שלטונו של פרנקו הוביל אותה לשפל כלכלי, ורק לאחר תום כהונתו היא תפסה את המקום שבו היא נמצאת עד היום: עיר בירה תוססת, צעירה ומלאת חיים.



בבואכם לתכנן ביקור בעיר קחו בחשבון שני פרמטרים מרכזיים: מזג האוויר והפסטיבלים. מזג האוויר בבירה זהה לזה השורר בישראל, אם כי בחורף יכול להיות קר יותר מאשר אצלנו. בקיץ הטמפרטורות נעות סביב 30 מעלות ויכולות לנסוק מעלה בחודשים יולי־אוגוסט. לכן הזמן המומלץ ביותר מבחינת האקלים הוא החודשים מרץ־יוני וספטמבר־נובמבר.



פסטיבל הפלמנקו במדריד. צילום: איי.אף.פי
פסטיבל הפלמנקו במדריד. צילום: איי.אף.פי



אבל גם אם בחרתם להגיע למדריד בחודשי הקיץ, תשמחו לשמוע שמתקיימים בהם חלק מהפסטיבלים הססגוניים ביותר בעיר. חודש אוגוסט הוא העמוס בחגיגות. "פסטיבל הבתולה מפאלומה", למשל, מתקיים במחצית החודש ומציע חגיגה בסגנון המאה ה־18, עם רחובות שלמים שנסגרים לטובת תהלוכה מרהיבה וגם דוכני מזון, מוזיקה ברחובות והרבה המולה. סוף אוגוסט מביא למדריד גם את "פסטיבל השמש", עם המון מוזיקה בכל הסגנונות ולא מעט UV לפנים.



גם אם בחרתם לדלג על הקיץ הלוהט במדריד, תשמחו לגלות שהעיר בעצם נמצאת בחגיגה מתמשכת. בינואר חוגגים את השנה האזרחית ומקיימים תהלוכת ילדים; בפברואר מתקיים קרנבל חילוני לציון תענית דתית; פסטיבל נוצרי נוסף מתקיים בסוף מרץ; ובמאי חוגגים במרץ את חג הפועלים ולמחרת את שחרור מדריד מידי הצרפתים. בהמשך החודש, כולם יוצאים לרחובות לצהול לכבודו של הקדוש שמגן על העיר. וזה לא הכל: פסטיבל הפלמנקו מתקיים ביוני; באוקטובר החגיגות מתרכזות במגלה הארצות הנודע כריסטופר קולמבוס; בנובמבר הן מוקדשות לקדושה הפטרונית של העיר; ובין לבין תושבי העיר למודי האירועים מתחפשים בליל כל הקדושים. בקיצור, כל סיבה מתאימה למסיבה.




שופינג וארכיטקטורה



גם חיי הלילה במדריד סוערים: כבר משש בערב, הברים פותחים את שעריהם וסוגרים רק כי העירייה מחייבת, בשלוש לפנות בוקר. המועדונים, לעומת זאת, מתחילים לנגן מוזיקה רק בסביבות חצות, ואפשר לראות בשעות הבוקר המוקדמות בליינים נשפכים החוצה מבין כותליהם. מי שמחפש בילוי יותר רגוע ימצא אותו באחת ממאות המסעדות בעיר, או במועדוני הפלמנקו המציעים מופעים לא זולים אך איכותיים, כשלעתים מחיר הכניסה כולל גם ארוחת ערב ומשקה.



העיר מחולקת לאזורי בילוי עיקריים, מה שעוזר מאוד כשרוצים להחליט לאן לצאת בערב. ברובעים מאלאזנה, מונקאלה ואורטאס, למשל, מבלים הצעירים, והם עמוסים במועדונים ובברים המוניים ותוססים. צ'ואקה הוא מרכז הגאווה המקומי וסלמנקה הוא רובע שבו תמצאו בליינים קצת יותר מבוגרים.



CC BY-SA 4.0  :שוק הפשפשים אל רסטרו. צילום
CC BY-SA 4.0 :שוק הפשפשים אל רסטרו. צילום



ואם כבר אתם במדריד, הרי אין סיכוי שתחמיצו ישיבה מענגת באחד ממאות הטאפאס־ברים שפועלים בעיר. תוכלו למצוא לא מעט דוכני אוכל נפלאים בשוק המקורה סן מיגל, ששוכן סמוך לכיכר המרכזית פלאזה מיור. הוא אומנם מלא תיירים, אבל המקומיים לא פעם בוחרים לאכול בו את ארוחת הצהריים שלהם. שוק קטן יותר אך לא פחות חביב הוא סן אנטון, שבקומתו השנייה מרוכזים מרבית דוכני הטאפאס.



השווקים במדריד הם חגיגה אמיתית, בייחוד שוק הפשפשים אל רסטרו, שפועל בכל יום ראשון עד השעה שלוש אחר הצהריים. הכינו את נעלי הספורט שלכם, כי מדובר בהליכה לא מועטה, שכן השוק שמציע מוצרים משומשים וגם חדשים מתפרש על פני רחובות שלמים וגולש לכיכרות ברובע סנטרו.



ואם כבר שופינג, מדריד נפלאה גם עבור מי שלא יכול לוותר על קניות בעודו בחו"ל. את הרשתות הגדולות והמוכרות תוכלו למצוא ב־Gran Vía, רחוב הקניות המרכזי של העיר, שימצא חן גם בעיני חובבי הארכיטקטורה בשל המבנים המפוארים והמרשימים השוכנים בו. עד כדי כך יפה הרחוב, שלפעמים יש מי שמתקשה להתמקד במבצעים שבחנויות ומעדיף להרים את ראשו אל הבניינים. אגב, כאן נמצאים כמה ממועדוני הפלמנקו הטובים של העיר, ואם אתם מחפשים למצוא מופע מסורתי טוב, כדאי לנסות אחד מהם. גם קזינו יש ברחוב, מופעי תיאטרון ומקבץ של בתי מלון יוקרתיים.



אבל אנחנו כאן (גם) בשביל הקניות, ולכן נשלח אתכם אל עוד מקבץ של חנויות גדולות שנמצא באזור פוארטה דל סול. אם חשקה נפשכם בחנויות מעצבים יוקרתיות, תמצאו שהן מרוכזות בין היתר ברובע סלמנקה. בשכונת מלסניה ממוקמות החנויות הטרנדיות.



CC BY-SA 4.0  :פסטיבל הבתולה מפאלומה במדריד. צילום
CC BY-SA 4.0 :פסטיבל הבתולה מפאלומה במדריד. צילום




גם לדור הצעיר



אחרי שבילינו, אכלנו והעמסנו שקיות, אפשר גם לבקר באתרים המרכזיים של מדריד היפה. למשל בארמון המלך, שם מתקיים מדי יום רביעי הראשון בכל חודש טקס החלפת המשמר. אפשר להסתפק בהתפעלות מחזית הבניין המרשים שנבנה במאה ה־18, ואפשר לרכוש כרטיס ולהיכנס לבקר ב־50 מתוך כ־3,000 החדרים בארמון, נתון שהופך אותו לגדול ביותר בין בתי המלוכה במערב אירופה.



מול הארמון וסמוך לבית האופרה נמצאת כיכר דה אוריינטה היפיפייה, שאותה בנה חוסה בונפרטה, אחיו של נפוליאון. כיכר לא פחות נפלאה היא פלאסה דה סיבלס, שבה נמצא בית העירייה של מדריד, והיא הפכה במרוצת השנים לאחד מסמלי העיר. פלאזה מיור היא הכיכר המרכזית של החלק העתיק במדריד, וכדאי להגיע אליה בסופי השבוע, אז מתקיימות בה הופעות רחוב, נפרשים דוכנים ואפשר להצטלם כרקדנית פלמנקו או כלוחם שוורים.



אחרי כל העושר הזה אפשר להירגע בפארק בואן רטירו, ושם לפסוע בשבילי ההליכה, בין המזרקות לאנדרטאות, לשוט בסירות המשוטים באגם הרחב ולהתפעל מ"ארמון הקריסטל" - מבנה זכוכית שמשמש כחממה.



ומה לגבי אמנות? מדריד מציעה כמה מוזיאונים נפלאים, ובראשם הפראדו. זהו מוזיאון אמנות מהראשונים בעולם, ועם פתיחתו הוא הציג את האוסף המלכותי. מאחר שקצת קשה להציג בעת ובעונה אחת את אלפי האיורים, הפסלים, המטבעות והציורים, במוזיאון מוצגת רק שביעית מהפריטים בכל רגע נתון. מוזיאון שעושה כבוד לאמנים הספרדיים הבולטים הוא ריינה סופיה, ומוצגים בו בין היתר יצירותיהם של פיקאסו, דאלי ומירו.



השוק המקורה סן מיגל. צילום: רויטרס
השוק המקורה סן מיגל. צילום: רויטרס



ומאמנים ספרדיים בולטים באמנות, לבולטים בכדורגל. העיר היא הבית של קבוצת ריאל מדריד, שמתאמנת במגרש הסנטיאגו ברנבאו המקומי. אפשר לבקר בו והכי כדאי לצפות במשחק. רק הכינו את הכרטיסים מראש. קבוצה נוספת שפועלת בעיר היא אתלטיקו מדריד, וגם היא מציעה לתיירים ביקור באצטדיון הביתי שלה, וינסטה קלדרון.



אם נראה לכם שמדריד היא יעד למבוגרים והילדים לא ימצאו את עצמם בין הבילויים למוזיאונים ולשווקים, הרי שתתבדו. העיר מציעה שלל אטרקציות לקטנטנים שבחבורה: בפארק העירוני קאסה דה קאמפו  פועל פארק שעשועים גדול עם רכבות הרים, מגלשות מים ואפילו תיאטרון בובות. בתחומי הפארק נמצאים גם גן החיות והאקווריום העירוני, עם אלפי סוגי בעלי חיים. אפשר להגיע לאזור בתחבורה ציבורית, ויש אפילו רכבל שיוצא ממרכז העיר ועושה את דרכו בנסיעה איטית במשך 11 דקות אל הפארק ובחזרה.



ילדים סקרנים ישמחו לבקר במוזיאון הטבע העירוני, ואחרים בוודאי ישמחו אם תציעו להם ביקור במוזיאון הרכבת שמנגיש את הנושא בצורה ידידותית לילדים. אם הגעתם לביקור ארוך בחודשי הקיץ, אולי תשקלו יציאה אל מחוץ לעיר לפארק המים הממוקם במרחק 20 דקות נסיעה מהעיר. בפארק וורנר, שאף הוא מחוץ לעיר, תוכלו לבלות עם גיבורי העל וליהנות ממתקני שעשועים שמתאימים לכל הגילים.



ארמון מלך ספרד. צילום: אינג אימג
ארמון מלך ספרד. צילום: אינג אימג