מטייל בן 41 שאותר במצב אנוש בתום כשבע שעות של חיפושים, לאחר שמתנדבי יחידת חילוץ גולן עשו את דרכם בתוואי שטח מורכב ובתנאי מזג אוויר קשים, נפטר הלילה (שישי), זאת לאחר שמאמצי ההחייאה בו כשלו. כוחות רפואה מיחידת חילוץ 669 שהגיעו למקום האירוע העניקו לו בתחילה טיפול רפואי, ופינו אותו לבית חולים פוריה בטבריה באמצעות מסוק חיל האוויר כשהוא סובל מהיפותרמיה, ושם, כאמור, נקבע מותו. מוקדם יותר חולץ מטייל נוסף ברמת הגולן ללא פגע. 


חילוץ המטייל ברמת הגולן. צילום: דוברות משטרה

אקורד הסיום הצורם הזה סוגר יום שלווה בנהרות של גשם, שירדו במשך כשלוש שעות, הציפו צירי תנועה מרכזיים בצפון ובמרכז הארץ וגרמו לשיבושים קשים ולנזקים. בתל אביב מערך התנועה קרס בשעות הבוקר, בשל הצפות בצירים מרכזיים. בין הכבישים שהוצפו היו דרך רוקח, מתחת לגשר בר יהודה ודרך נמיר. שלוליות ענקיות נוצרו גם ברחובות איבן גבירול, סוקולוב וויצמן. "כבר עשרה חודשים העירייה עושה כאן עבודות תשתית וניקוז, אבל שעה של גשם גרמה להצפות", אמר בכעס יהושע, המתגורר באזור.



בחולון, הוצף רחוב יותם ונגרמו נזקים לרכוש ולכלי רכב. "אנחנו רחוב קטן. הבית שלי הוא ביותם 6 שזה בקצה הרחוב הקטן ונכנסו מים למרתף. רצתי בבוקר לאוטו ברחוב המוצף, כשהמים הגיעו עד לטמבון. רציתי להזיז את הרכב לפני שיהיה 'טוטאלוס'. אז נפלתי לבור, שמכסה של חברת תקשורת עף למעלה מההצפות ונפצעתי ברגל", סיפר אמיר שאול המתגורר במקום. עוד הוא סיפר שסיים לבנות את הבית לפני ארבע שנים והרחוב הוצף בגלל שמערכת ניקוז שאינה מספיקה לקלוט את כמויות המים הרבות ברחוב.



הצפות בחולון. צילום: משפחת שאול



לדבריו, הוא אף הגיש תביעה בעבר נגד עיריית חולון ולפני כחצי שנה קיבל פיצוי כספי, ומאז הגיעו עובדי עירייה והרחיבו את בורות הניקוז, אך זה בכלל לא מספיק. "כל פעם שיש גשם של שעה הבית טובע. זה פשוט סיוט, אני כבר מחכה שלוש שעות שיבואו לטפל בניקוז הרחוב, שבינתיים הפך לעיסת בוץ. אני לא יוצא מהבית ומחכה. הפסדתי יום עבודה אבל העיקר שיהיה לנו רחוב לא מוצף. זה כל מה שאנחנו מבקשים". הוא הוסיף.



הצפות היו גם בבני ברק, שם נחסם המעבר מאזור התעשייה לכביש 4. רחוב ז'בוטינסקי בין דרך בן גוריון לרחוב רבי עקיבא בעיר נסגר לתנועת כלי רכב למשך כשעה, בשל בטונדות, שעפו לכביש מאתר עבודות של הרכבת הקלה. משטרת התנועה סגרה בשל הצפות צירי תנועה בין עירוניים מרכזיים. כביש 2 לדרום, מחיפה לג'סר א-זרקא נסגר בחלקו, בשל שלוליות גדולות. שיבושים קשים גם היו בכביש 4 לצפון, בעקבות שלוליות סמוך לתחנת הדלק הסיירים.



הגשמים החזקים וסגירת צירי התנועה גרמו לקריסת מערך התחבורה. פקקי תנועה ענקיים נוצרו לאורך קילומטרים ונהגים נאלצו להמתין לעיתים שעה ושעתיים בפקקים. "היה סיוט אחד גדול. התייבשתי שעה וחצי בפקק", על הנסיעה המזדחלת בין צומת אל על לצומת מסובים.



גם באזור הצפון נוצרו שיבושים קשים בצירי תנועה מרכזיים. באזור גשר בר יהודה בנשר, בקרית מוצקין ובקרית חיים נוצרו שלוליות ופקקי התנועה נראו למרחקים. באילת ירד גשם במשך זמן קצר, אבל בעוצמה וכמה רחובות בעיר הוצפו. עובדים של כבאות והצלה והעירייה עסקו בניקוז המים. שיבושים קשים היו במקומות נוספים בארץ ושירותי כבאות והצלה הוזנקו לסייע בחילוץ נהגים שנתקעו עם רכביהם בכבישים שהוצפו.



מי שדווקא היו מרוצים היו החקלאים ובאתר החרמון, שם הצטברו כמויות משמעותיות של שלג. לנוכח התחזית לסופות שלגים גם מחר, הצפי הוא שבאתר יצטבר שלג וניתן יהיה לראשונה העונה לעשות בו סקי.



כמויות ממטרים נעות



ממטרים מלווים בסופות רעמים ירדו מצפון הארץ עד לצפון הנגב, ושלג החל לרדת באתר החרמון. במהלך היום יירדו ממטרים לסירוגין מלווים לעתים בסופות רעמים וברוחות במהירות של 50 קמ"ש. בנוסף, תהיה ירידה של 3-2 מעלות במידות החום. בירושלים הטמפרטורות יגיעו ל-9 מעלות, בחיפה - 12 ת"א - 15, נתב"ג - 14, באר שבע - 15 ואילת - 20 מעלות. בחרמון ימשיך לרדת שלג.



מהמשטרה נמסר כי היא נערכה בתיאום מול חברת נתיבי ישראל ובהכנת כוחות שיגיעו לצמתים במקרים בהם יזוהו נזקים לתוואי הדרך או שבהם קיימת סכנה לציבור כתוצאה מפגעי מזג האוויר. מוקד אגף התנועה יפרסם כל העת הודעות לתקשורת על מצב התנועה בכבישים וחסימות כבישים בעקבות הגשמים, ומומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת ולהישמע להנחיות השוטרים.



הצפות בדיזנגוף סנטר בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני



הציבור אף מוזמן לפנות לקבלת מידע, למוקד 110. המשטרה קוראת לציבור הנהגים להתאים את הנסיעה לתנאי הדרך, להימנע מנסיעה בכבישים בהם יש הצפה, לשמור מרחק ולהאט את מהירות הנסיעה. על הציבור לנהוג במשנה זהירות בקרבת מאגרי מים בהם קיימת סכנת נפילה, היסחפות וטביעה.



רשות הטבע והגנים שבה וקוראת לציבור המטיילים להקפיד על כללי בטיחות חשובים בטיולים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים. חל איסור מוחלט להיכנס לכל המסלולים באפיקי נחלים ובאגני הניקוז בהם קיים חשש לשיטפון . הדבר מהווה סכנת חיים ממשית. בתוך כך אסורה כניסה וחציית של אפיקי הנחלים ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים. אסור להתקרב בזמן שיטפון לשפת הנחל מחשש להתמוטטות הגדות, שכן לזרם השיטפון כוח עצום והמים יכולים לסחוף את הגדה במהירות וללא כל סימנים מוקדמים לכך".