מגביר את הלהבות: לאחר ששרים וחברי כנסת תקפו בחריפות את החלטת הפרלמנט הפולני לחוקק חוק שיטיל מאסר על כל מי שיטען שלפולין יש אחריות לזוועות השואה, הצהיר הערב (שבת) ראש ממשלת המדינה, מתאוש מורביצקי, כי "בשדרת יד ושם יש עצים של חסידי אומות עולם אבל חסר עץ אחד. עץ עבור פולין המדינה".



לדבריו, "בפולין הכבושה אם עזרת ליהודי היו הורגים אותך, וזה למה ביד ושם העץ החשוב ביותר עדיין חסר. העץ עבור פולין. העץ הפולני". הוא הוסיף כי "אנחנו צריכים לקרוא לאמת בשמה - כן אמור להיות מובן ככן, ולא כלא. אנחנו צריכים להילחם היום לעולם טוב יותר למען האמת. פוליטיקאים ואזרחים שעומדים בפני טרגדיית השואה צריכים לשאול את עצמם - מה אנחנו צריכים לעשות בהמשך? אנחנו צריכים לעשות את מירב המאמצים שלנו על מנת להילחם למען צדק ולתת תקווה לעולם".



שגרירת ישראל בפולין, אנה אזרי, אמרה בפתח אירוע הזיכרון כי "הכנתי נאום קצר בו רציתי להודות לממשלה הפולנית על התגובה המהירה שלה נגד תנועות ניאו-נאציות. לצערי אני צריכה להתייחס לתגובה של ישראל לחוק שעבר בפרלמנט הפולני". 



לטענתה, "ישראל מתייחסת לזה כעונש עבור אלו ששרדו את השואה. ממשלת ישראל דוחה את החקיקה הזו. אנחנו מקווים שנוכל למצוא דרך לשנות את המהלך. מדינת ישראל מבינה מי בנה את אושוויץ ואת המחנות, אך אנחנו יוצאים נגד החקיקה מכיוון שאי אפשר לעוות את האמת ביחס לשואה". עם זאת, היא ציינה כי "אני מאמינה שפולין וישראל ידידות טובות ושהן יוכלו למצוא שפה משותפת, ודרך לזכור ביחד את הקורבנות".



כזכור, מוקדם יותר הודיע נתניהו כי הוא "מתנגד לחוק המופרך", ואף ציין כי "הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עם הערב עם ראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת". הוא הוסיף כי "אי אפשר לשנות את ההיסטוריה ואסור להכחיש שואה". במקביל, משרד החוץ החליט בעקבות המהלך לזמן את סגן השגריר הפולני בישראל, פיתר קוזלובסקי, לשיחת נזיפה.



שרת התרבות מירי רגב הוסיפה: "פולין. אין בית קברות יהודי גדול יותר בעולם כולו מאדמת פולין. אינספור עדויות מעידות על התמיכה והסיוע של הפולנים לפשעי הנאצים. כוחנו בזיכרון. לא נוכל לשכוח. לא נוכל להשלים עם הניסיון להשכיח את האמת. חברי הפרלמנט הפולני, אנו מוחים בשמם של שישה מיליון יהודים שמרביתם הושמדו ונשרפו על אדמת פולין. החוק שאתם מעבירים הוא חוק שיזכר בהיסטוריה כחוק הכחשת השואה ויהווה אות קין על מצחו של הפרלמנט הפולני לדורי דורות".



הסערה הגיעה לשיא לאחר שאתמול בית המחוקקים הפולני אישר הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939.