לאחר סוף שבוע גשום במיוחד, מזג האוויר היום (ראשון) צפוי להיות מעונן חלקית והטמפרטורות יעלו במקצת. בצפון הארץ ובמרכזה יתכן גשם מקומי קל. הלילה יהיה מעונן חלקית, ייתכן גשם קל לאורך מישור החוף. הטמפרטורות החזויות ברחבי הארץ: בטבריה: 17-9 מעלות, בחיפה, 14-8 מעלות, בתל אביב: 15-9 מעלות, בירושלים: 11-5 מעלות, בבאר שבע: 15-7 מעלות ובאילת: 19-10 מעלות.



בתחילת החורף היו מי שניבאו שנה של בצורת והדאיגו מאוד את החקלאים, אבל כל מי שפתח את החלון בסוף השבוע יכול היה להתרשם שהתחזיות העגומות היו כנראה מוקדמות ומוגזמות, או כפי שאמרו אתמול מבקרים בגליל: "הבצורת הכריזה על יציאה לנבצרות". גם הגופים הרשמיים במדינה מבינים שככל הנראה התחזיות “השחורות” על שנת בצורת היו מוקדמות מדי.


החצבאני עולה על גדותיו

הגשמים החזקים והמתמשכים שירדו בסוף השבוע ובשבוע שעבר הופכים את ינואר לחודש עם כמויות משקעים גבוהות מהממוצע באזורים שונים בארץ.

רמת הגולן מושלגת

“גשמי הברכה שפקדו אותנו בימים האחרונים מעלים אותנו לכ־90% מממוצע המשקעים לעונה זו ומאפשרים להימנע משנת בצורת”, אמר אמש שר האנרגיה, ד”ר יובל שטייניץ.



לאחר שבנובמבר ובדצמבר כמעט שלא ירדו גשמים, הגיע ינואר הגשום, שעשוי לנפץ את התחזיות הקודרות. במקרה של שנת בצורת חקלאים זכאים לקבל פיצויים מהמדינה, וייתכן שגם הייתה מתרחשת עלייה בתעריפי המים, לנוכח הטענה שחייבים להגביר את ההשקעה בתשתיות והגברת השימוש במים מותפלים שעלותם גבוהה יותר.



עם זאת, ברשות המים הבהירו אמש, כי “למרות הגשמים האחרונים - המחסורים המצטברים גדולים מאוד והחשש מבצורת גם השנה עוד כאן בהחלט”.


ברשות המים ציינו שהגשמים האחרונים העלו את מפלס הכנרת בכ־15 ס”מ, אבל בשל המחסור הגדול מאוד המפלס עדיין עמוק מתחת לקו האדום התחתון – 1.01 מטר, ובסך הכל הוא גבוה ב־86 ס”מ מעל “הקו השחור”.



עוד ציינו ברשות כי לכנרת מלאה חסרים עוד 5.21 מטרים. “למרות כמויות הגשם היפות בשבוע האחרון, ההשפעה על מפלסי המים בכנרת ובאקוויפרים עדיין קטנה, ולכן המחסור במלאי המים לאחר רצף של ארבע שנות בצורת עדיין גדול”, הסבירו ברשות המים. “נכון לעכשיו וככל שלא יירדו כמויות גשם משמעותיות נוספות בפברואר, זה עלול להשפיע על יכולת אספקת כל הקצאות המים לחקלאות ולגינון ציבורי”.



בחברת מקורות הדגישו כי חסרים עוד למעלה מ־30 ימי גשם משמעותיים בשל עומק המחסור במים. במקורות ציינו כי נמשכת ההיערכות במתכונת חירום, למרות מופעי הגשם האחרונים. “נכון להיום, הגירעון המצטבר במאגרי המים הטבעיים בישראל נמצא בשפל של עשר שנים”, טענו עוד במקורות. “במאגרים חסרים למעלה ממיליארד מ”ק מים, ובהתאם לתחזיות המחסור צפוי לגדול ב־20% בשנת 2018”.



שטייניץ הבהיר כי גם אם הבצורת האקלימית מאחורינו, ודבר זה עדיין אינו ודאי, עדיין קיים מחסור דרמטי במאגרי המים הטבעיים, והכנרת עדיין צפויה לרדת במהלך הקיץ הקרוב, לראשונה בהיסטוריה, מתחת ל”קו השחור”.



“המשמעות היא שעלינו להמשיך בתוכנית לשדרוג מערכת המים הארצית, כולל הקמת מתקני התפלה חדשים, כדי שנוכל להתמודד עם שינויי האקלים ולספק מים לאוכלוסייה הגדלה, לחקלאות ברחבי הארץ ולהצלת הכנרת והנחלים”, הוסיף שטייניץ.