רן ויאיא כהן־אהרונוב הם אחים קרובים מאוד, אף שלרן (48) יתרון של עשור על יאיא, איש להקת הדג נחש. יום אחד, מתישהו לפני שלוש שנים, נצנץ אצלם הרעיון לשלב את המוזיקליות של יאיא עם המיומנויות של רן כאיש חינוך לגיל הרך ולהוציא יחד אלבום ילדים מקסים. כך החל המיזם המוזיקלי "ילדי בית העץ", על חבורת ילדים שנפגשת על צמרת עץ.



"בהתחלה לא ראינו יותר מדי רחוק", מודה יאיא, "ואז, בהמשך, רן כתב במסגרת הסדרה ספר שנבחר כאהוב ביותר על ילדי ישראל במצעד הספרים של משרד החינוך. בעקבותיו עלו הצגה במדיטק וסדרה בטלוויזיה החינוכית. אחריהם באו אלבום כפול שני וספר שני. כעת, עם האלבום השלישי החדש, עולה עונה חדשה בטלוויזיה. לכל אלה מתלווה מופע סולד אאוט בכל מקום, שהוא לגבינו הלחם והחמאה".



ההצלחה המפתיעה לא מסחררת את האחים כהן־אהרונוב. "פחדנו בהתחלה שלא נצליח עם 'ילדי בית העץ' שלנו", משחרר רן וידוי. "גם כשחברת התקליטים 'התו השמיני' האמינה בנו ובאומץ החליטה להוציא אלבום למיזם המוזיקלי שלנו, לא לקחנו את זה כמובן מאליו. תחום המוזיקה לילדים התמסחר בשנים האחרונות. מתוך הניסיון שלי בתחום החינוך, הבנתי שיש מקום למשהו חדש גם מבחינת הסאונד המוזיקלי וגם מבחינת התוכן".



"חלק מהמוטו שלנו הוא לעשות פרויקט, שיהיה לא רק לילדים, אלא ישמח גם את ההורים", מצטרף אליו יאיא. "זאת, כשלא פעם לקחתי את הילדים שלי להצגות, מצאתי את עצמי סובל בהן ושמעתי לא אחת מהחברים איך כבר לא יכלו לנסוע באוטו עם הילדים שלהם, מרוב שלא יכלו לשמוע בנסיעה את המוזיקה שאלה דרשו לשמוע. ביקשנו ליצור משהו שייצור הידברות בין הילדים לבין ההורים".





"מראש היה לנו ברור, שאם לצאת במיזם מוזיקלי, אז לדבר בו על הכל. כך אנחנו נוגעים בשירים של 'ילדי בית העץ' גם בנושאים כמו אוטיזם (רן מכיר זאת מאחד מילדיו - יב"א), גירושים, איך זה להיות ילד סנדוויץ', מלך הכיתה, יום הולדת, התמודדות עם מוות של חתול ובעיות של הפרעות קשב וריכוז. אלה, לדוגמה, הם נושאים הנוכחים בחיי הילדים, ולא באו לביטוי בשירים ששרים להם. חשוב לנו לעשות את זה באופן שמכבד אותם, בלי להתנשא מעליהם ובלי להתיילד".



"ככה יכולים לעבור דרך השירים נושאים שלא העזו לגעת בהם, אפילו השואה", ממשיך רן את דבריו. "אם נוגעים בה נכון, אין סיבה שתהיה התעלמות ממנה בשירים. אישית, התנסיתי בכך כשלפני 'ילדי בית העץ' הוצאתי את ספר הילדים 'הנקה ופיט' ובו הסיפור של אמא שלנו, שבשואה התחבאה כמו אנה פרנק ולעומתה יצאה ממנה בשלום".



החוויה האתיופית
"אחד הנושאים, שהיה לנו חשוב שיהיה נוכח במיזם הוא נושא העלייה מאתיופיה", מוסיף יאיא. "את זאת השגנו באמצעות איילה אינגדשט, המשתתפת במיזם שלנו מתחילתו. שלחנו אותה לראיין את אמא שלה כדי להביא לנו סיפור אותנטי מהבית. כך היא גילתה דברים על עצמה שהיא לא ידעה, כמו איך שההורים שלה סחבו אותה על הגב במדבר, בדרך לארץ. נראה לי שיצא משהו מאוד מרגש בשיר 'אמא ספרי לי', שרן כתב את המילים שלו יחד איתה".


"הייתי בת שנתיים כשהועליתי ארצה מאתיופיה במבצע משה", מספרת אינגדשט, הזמרת היחידה המשתתפת בכל שלושת אלבומי "ילדי בית העץ". "כשרן הציע לגעת בנו, מיד נדלקתי. הרי זו המורשת שלי ושל המשפחה שלי ואני מאוד גאה בה, לאחר שדברים ששמעתי במרוצת השנים במשפחה נשמעו לי כמו אגדה. איך שיאיא הלחין את השיר בסגנון אתיופי, הוא היה כמו מתנה בשבילי ובשביל הילדים שלי".



ילדי בית העץ. יניב שמעוני
ילדי בית העץ. יניב שמעוני


איך הגעת ל"ילדי בית העץ"?
"יאיא ואני הופענו לא מעט יחד ואנחנו מאוד אוהבים ומעריכים זה את זו, מה גם שעם האנרגיה המדהימה שלו, הוא אדם שאי אפשר לסרב לו. כאמא, לא רק כזמרת וכיוצרת, שמחתי שסוף־סוף יוצרים משהו איכותי לילדים".



מה זה "סוף־סוף"? אתם מביאים את "הכבש השישה עשר" של שנות האלפיים?
"ניסו לא פעם לעשות השוואות בינינו, אבל אני אומרת של'כבש השישה עשר', שהילדים גדלו על השירים שלו, אין תחליף, ולנו אין כוונה להמציא את הגלגל מחדש, אלא להביא משהו חדש ורענן שידבר אל הדור של היום בגובה העיניים. מה שיפה אצל רן ויאיא זה שכשעולים להם נושאים, במה שהם מביאים יש משהו נאיבי וטהור בלי השיפוטיות של המבוגרים".



אינגדשט, בת למשפחת זמרות (אחותה מלכה, שחזרה בתשובה, עושה חיל בהופעות לנשים בלבד, ואחותה אשרת מצליחה בהבימה), לא רק משתתפת בשלושת אלבומי "ילדי בית העץ", אלא היא גם הזמרת המובילה במופע ש"בו אני נהנית מכל רגע ורגע על הבמה".



מבחינת חלוקת העבודה בין האחים כהן־אהרונוב, יאיא, שבמהלך עיסוקו בהרכב "הדג נחש" לא היה מקורב לעולם שירי הילדים, בוחר את הזמרים שמשתתפים במיזם ונמצא בקשר איתם. ביניהם היו עד כה שלומי שבן, אברהם טל, מוקי, אניה בוקשטיין, מוש בן ארי, מרינה מקסמיליאן, חנן בן ארי, סיון טלמור, "התקווה 6" וקרולינה, שמשתתפת גם ב"ילדי בית העץ 3".



בין המזמרים איתה ועם אינגדשט באלבום החדש: מירי מסיקה, עידן עמדי, יעל דקלבאום, אלון עדר, גיא ויהל וגיא מזיג. "מי שאנחנו פונים אליו, נענה", מספר יאיא, שממשיך במקביל לפעול במרץ במסגרת "הדג נחש", הרכב המעודד את חבריו לפעול גם עצמאית.