על רקע העימות החריף שלו עם שגרירות פולין, בעקבות חוק השואה הפולני, טען היום (שני) יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, בישיבת סיעת מפלגתו כי "אנטישמיות בפולין הייתה תמיד, ובימים האחרונים הוכיחו שהיא גם לא נעלמה מן העולם. ממשלת פולין מנסה לשכתב את ההיסטוריה - לא ניתן לזה לקרות, ולא ניתן לשכוח לא את הנאצים ולא את מי ששיתפו איתם פעולה".



מלבד זאת, הוא איים כי "אם חוק ההכחשה יעבור והם ינסו לתבוע לדין, נבוא עם ניצולי שואה עם תמונות ועם עדים על מעורבותם בשואה. נגיד להם שהיהודים לא מוכנים לשתוק יותר ולא מפחדים מהם".



לפיד ציין כי ידוע לו שהגרמנים הם אלו שהקימו את מחנות ההשמדה, אך "הם היו על אדמת פולין וכל היתר זה פלפולים וניסיונות של הפולנים להתחמק מאחריות".



עוד אמר יו"ר יש עתיד כי "ישראל לא צריכה לבקש טובה מהגויים", והוסיף: "אתם מסתבכים איתנו. השואה קרתה על אדמת פולין. כמעט שלושה מיליון יהודים פולנים מתו בשואה, ועל זה לא מנהלים מו"מ".



כזכור, ביום שבת האחרון נכנס לפיד לעימות חריף עם שגרירות פולין מעל דפי הטוויטר, זאת לאחר שצייץ כי "שום חוק לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה". 



בשגרירות פולין בישראל מיהרו להגיב לגינויים של לפיד, וכתבו בחשבון הטוויטר הרשמי של המוסד כי "הטענות שלך מראות עד כמה חינוך ביחס לשואה נחוץ, אפילו כאן בישראל". בהמשך נכתב באותו חשבון כי "הכוונה של חקיקת החוק החדש היא להגן על האמת ולא להכחיש את העבר".



יו"ר יש עתיד לא נותר אדיש לדברים וכתב בזעם: "אני לא צריך שיעורים מכם על השואה. סבא וסבתא שלי נרצחו על ידי פולנים וגרמנים. אנו חיים עם התוצאות כל יום בזיכרון הקולקטיבי שלנו. השגרירות שלכם צריכה להתנצל מיד".



לפני כן ציין לפיד כי "אני מגנה בכל תוקף את החוק החדש שעבר בפולין המנסה להכחיש את מעורבות אזרחים פולנים רבים בשואה. אף חוק פולני לא ישנה את ההיסטוריה, פולין הייתה שותפה לשואה. מאות אלפי יהודים נרצחו על אדמתה מבלי לפגוש קצין גרמני אחד".



אבי גבאי: "צריך להתנגד למפלגות הימין הקיצוני בעולם"


יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "הניסיון של הפרלמנט הפולני לשנות את העבר לא יצלח. בינתיים הוא משיג אפילו תוצאה הפוכה.


בפולין הייתה אנטישמיות קשה ואלימה לפני ובמהלך המלחמה. וגרוע מכל, גם כלפי בני עמנו ששרדו את הזוועות וחזרו לבתיהם".



לדבריו, "שום חוק לא ישנה את פוגרום קיילצה ב-4.7.1946, שבו נרצחו רבע מיהודי העיירה ששרדו את השואה. הניסיון הזה הוא חלק משלב חדש במדיניות הפוסט אמת של מפלגות ימין שהולכות ועולות ברחבי אירופה".



הוא הוסיף כי "אחרי שהתרגלנו לפייק ניוז הם עברו לשכתב את ההיסטוריה, כך בחקיקה הזו וכך בהצעת ההחלטה שהביאה רואנדה לאו"ם בשבוע שעבר.


למדינת ישראל אינטרסים חשובים בכל הנוגע למדיניות חוץ אבל אסור שאינטרסים אלה יעמדו לפני האמת וחשוב שנתנגד למפלגות ימין קיצוני שפועלות בשיטות תעמולה של שנאת זרים, הפחדה, התבדלות, חיפוש אחר אויבים פנימיים, סימון בוגדים ושימוש בדמוקרטיה על מנת לחסל אותה. אסור לנו גם ללמוד ולחקות שיטות של מפלגות מעין אלה. זה בניגוד מוחלט לחזון הציונות ולמגילת העצמאות שלנו".



בתשובה לשאלה בנושא חקירת ראש הממשלה בפרשת הצוללות אמר גבאי כי "יש תרבות ממשלתית מושחתת במדינת ישראל ובין אם נתניהו ייחקר באזהרה או לא פרשיית הצוללות היא אחת החמורות שהיו כאן. כשהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה פועלים בניגוד עניינים מוחלט בין האינטרסים של המדינה לבין הלקוחות שלהם זו שחיתות. ראש ממשלה שייחקר באזהרה בפרשיית שוחד בנושאי בטחון יהיה חייב להכריז על נבצרות עד לתום החקירה ולא יוכל להמשיך ולקבל החלטות בנושאי בטחון המדינה".