בעבר, אם היית מציע לחובב יין לשתות יינות טובים מצרפת, הוא בוודאי היה שואל: "מעמק הלואר, מבורגון או מבורדו?" את השם "לנגדוק", הוא כנראה לא הכיר. אז נעים להכיר: לנגדוק הוא אזור יין בדרום צרפת שגובל בים התיכון. עד תחילת שנות ה־90, האזור לא התבלט באיכויותיו, כיוון שלא היו ייננים ויקבים שהשכילו לקדם את החבל ואת הטרוארים המשובחים שבו. אלא שהתמונה השתנתה כשקתרין ולורַן דלייני החליטו להשתקע באזור ולהקים את היקב שלהם: לה ז'אמל. 
 
קתרין ולורן הם בני זוג ייננים ונצרים למשפחות של יין מבורגון. השניים נפגשו כשלמדו ייננות בדיז'ון. אחרי תקופת התלמדות בקליפורניה, לורן חזר לצרפת מלא תשוקה ליישם את לימודיו עם הניסיון שרכש בחוף המערבי בארצות הברית. בתחילת שנות ה־90 של המאה הקודמת, עקר זוג הייננים הצעיר מבורגון אל לנגדוק ובמהרה עשה מהפכה של ממש. השניים נטעו וטיפלו ביותר מ־50 זני ענבים בו־זמנית. להשוואה, רוב היקבים הישראליים הגדולים מטפחים 15־20 זנים בו זמנית לכל היותר. טיפול קפדני בכרמים הניב יינות שבמהרה תפסו את תשומת לבם של המבקרים. בשנת 1995 פתחו השניים את היקב שלהם, les Jamelles, שמאחוריו אידיאולוגיה ברורה: התמקדות ביינות זניים, איכותיים ועשירים בטעמים ובארומות המבטאים את סגנון החיים של דרום צרפת, ובמחיר שווה לכל נפש. 
 
בשבוע שעבר הגיע לארץ פדריק פקאו, מנכ"ל יקב לה ז'אמל, כאורח של חברת "שקד", שכעת החלה לייבא את יינות היקב ארצה. אלו הם יינות זניים ובלנדים נהדרים, שהענבים שלהם מגיעים מאזורים סמוכים אך מאוד שונים במזג האוויר, בגובה שבו הכרם נטוע ובהרכב האדמה. היינות הזניים נמכרים ב־52־55 שקלים לצרכן, ואילו הבלנדים שנבחרים מהענבים המובחרים ביותר בחלקות הספציפיות נמכרים ב־79 שקלים לבקבוק.


קתרין ולורן דילייני. צילום: יח"צ
קתרין ולורן דילייני. צילום: יח"צ



אז מה טעמנו? 

Les Jamelles Cinsault Rose
 
יין רוזה צרפתי קלאסי, יבש ורענן עם נגיעות תותים ופטל. מיוצר מענבי סינסאו בשיטת Rose de Saignée המסורתית, שלפיה הענבים שוהים עם הקליפות זמן קצר בלבד, סופגים צבע וטאנינים מהקליפות ואז מועברים לתסיסה במכלי נירוסטה. 
מחיר לצרכן: 52 שקלים


צילום: יח"צ .Les Jamelles Mourvedre
צילום: יח"צ .Les Jamelles Mourvedre


 
Les Jamelles Sauvignon Blanc

יין לבן יבש ורענן, בעל ניחוחות פסיפלורה. מורכב מ־100% ענבי סוביניון בלאן שנבצרו מכרמים סמוכים לבירת האזור, מונפלייה. היין תסס ושהה במכלי נירוסטה לשימור הרעננות, ללא שימוש בחביות עץ. ליין ניחוחות פסיפלורה והדריות נהדרת המשתלבת עם מינרליות עדינה. 
מחיר לצרכן: 52 שקלים


צילום: יח"צ .Les Jamelles Sauvignon Blanc
צילום: יח"צ .Les Jamelles Sauvignon Blanc



Les Jamelles Sélection Spéciale Chardonnay Viognier     

יין לבן יבש בעל ניחוחות עשירים של פרי בשל, פירות יבשים ורמזים לאגוזים ועץ אלון ברקע. זהו בלנד של שני זנים משלימים, 60% שרדונה ו־40% ויונייה, שהגיעו מגפנים בוגרות בכרמים הנושקים לשפת הים התיכון. היין תסס בחביות עץ אלון, כשחלק מהיין המשיך להתיישן תקופה קצרה בחביות והיתר במכלי נירוסטה. היין מלא ועשיר, אך שומר על איזון נהדר ורעננות טובה.
מחיר לצרכן: 79 שקלים


צילום: יח"צ .Les Jamelles Sélection Spéciale Chardonnay Viognier
צילום: יח"צ .Les Jamelles Sélection Spéciale Chardonnay Viognier

 
Les Jamelles Cabernet Sauvignon

קברנה סוביניון צרפתי, דרומי קלאסי. חלקו התיישן בחביות עץ אלון כחצי שנה, והיתר במכלי נירוסטה. יין עשיר ומורכב, אך עם זאת מאוזן ומתאים למגוון רחב של מנות. מומלץ לקרר אותו חצי שעה במקרר לפני שפותחים. 
מחיר לצרכן: 52 שקלים


צילום: יח"צ .Les Jamelles Cabernet Sauvignon
צילום: יח"צ .Les Jamelles Cabernet Sauvignon

 
Les Jamelles Mourvedre

מורבדר, זן שאינו נפוץ במיוחד בישראל, עובר ביקב לה ז'אמל תהליך מעניין: כ־80% מהיין עובר תסיסה אלכוהולית רגילה, והיתר - תסיסה קרבונית של אשכולות שלמים. חלק מהיין התיישן בחביות עץ אלון במשך כתשעה חודשים. זהו יין אדום עשיר המומלץ לאנשים שלא אוהבים יין אדום, כי הוא יכול לשנות את דעתם לחלוטין.
מחיר לצרכן: 52 שקלים


צילום: יח"צ .Les Jamelles Mourvedre
צילום: יח"צ .Les Jamelles Mourvedre


 Les Jamelles Sélection Spéciale Grenache Syrah Mourvèdre  
בלנד אדום המורכב מ־60% גרנאש, 20% סירה ו־20% מורבדר. הענבים מגיעים מגפנים בוגרות מאוד בדרום צרפת. אחרי בציר ידני ותסיסה, הענבים מושרים השריה ארוכה במכלי עץ גדולים. בכוס מריחים ניחוחות עשירים של פירות יער בשלים ותבלינים אקזוטיים, ובפה חשים מרקם קטיפתי נהדר עם פירותיות בחזית וסיומת ארוכה. 
מחיר לצרכן: 79 שקלים


צילום: יח"צ .Les Jamelles Sélection Spéciale Grenache Syrah Mourvèdre
צילום: יח"צ .Les Jamelles Sélection Spéciale Grenache Syrah Mourvèdre


 
חדשות || משקה
פעמיים כי טוב
יקב אלכסנדר, שהוקם ב־1996 ושוכן במושב בית יצחק שבלב השרון, משיק שני יינות חדשים: אלכסנדר רזרב - שיראז 2013; ואלכסנדר רזרב - גסטו בלנד 2014. אלכסנדר רזרב - שיראז 2013 מופק מ־95% ענבי שיראז ו־5% פטי ורדו. הכרמים נמצאים בעין סתר שבהר מצפה הימים בגליל העליון. יבול ענבים נמוך, תנאי גידול קפדניים ומשטר מים מבוקר הפיקו ענבים איכותיים ביותר. היין השביח בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות במשך 24 חודשים. כשר. 
מחיר: 150 שקלים
אלכסנדר רזרב - גסטו בלנד 2014 משלב ענבי קברנה, מרלו ושיראז, שנבצרו ידנית עם אור ראשון. הענבים גדלים בכרם בן זמרה ובכפר שמאי־עין סתר שבגליל העליון. צבעו של היין שחור־סגול, והוא מכיל נגיעות של פלפל שחור, גרגירי יער, טעמי תבלין, שזיפים ודובדבנים שחורים. ליין, המורכב מ־40% ענבי קברנה סוביניון, 30% שיראז, 20% מרלו ו־10% פטי ורדו, יש גוף מלא, טאנינים טובים ומורכבים וסיומת ארוכה. כשר. 
מחיר: 150 שקלים
  
יקב אלכסנדר. צילום: יח"צ
יקב אלכסנדר. צילום: יח"צ