תגובה ישראלית ל"חוק הפולני": חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) העלה ביחד עם מספר חברי כנסת, מהאופוזיציה ומהקואליציה, הצעת חוק חדשה שתכליתה תיקון לחוק "הגנה מפני הכחשת שואה משנת 1986". אל חברי הכנסת שמולי, יאיר לפיד (יש עתיד), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), נורית קורן (ליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), הצטרפו 61 חברי כנסת מכלל סיעות הבית.
חוק איסור הכחשת השואה קובע כבר כיום, כי דינו של המפרסם דברים שיש בהם כדי להכחיש, להקטין או להזדהות את הפשעים שבוצעו כנגד העם היהודי, הוא חמש שנות מאסר. הצעת החוק החדשה, מתקנת את החוק הקיים, וקובעת כי גם הכחשת או הקטנת מעורבות עוזרי וסייעני הנאצים, בהם חלק מאוכלוסיית פולין ומדינות אחרות, תחשב לעבירה פלילית.

כמו כן, ההצעה מבטיחה ההצעה הגנה משפטית מלאה, לכל ניצולי שואה שיספר את סיפורו וינקטו כנגדו הליכים משפטיים במדינה זרה, וכן לאנשי חינוך ומדריכי המסעות לפולין העוסקים בלימוד ובהנחלת השואה, במקרה שתוגש כנגדם תביעה בהקשר זה, כך שיוכלו להמשיך ולספר את האמת ההיסטורית גם לדורות הבאים.

יהודים באושוויץ. צילום: GETTI IMAGES
יהודים באושוויץ. צילום: GETTI IMAGES

כזכור, בית המחוקקים הפולני אישר ביום שישי האחרון, הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939. 
 
בנוסף, ההצעה קובעת כי זה לא חוקי להכחיש את הרצח של כמאה אלף פולנים בידי יחידות של צבא המיליציה האוקראיני במהלך מלחמת העולם השנייה. המהלך צפוי להגביר את המתח מול השכנה אוקראינה. החוק מחריג דברים שייאמרו או ייכתבו במסגרת מדעית או אמנותית.