סכסוך גירושין המתנהל בימים אלה בבית הדין לענייני משפחה בראשון לציון חוצה שוב גבולות המוכרים לנו מתיקים דומים. לשני בני הזוג שהתגרשו ילדה משותפת בת שש. לפני שלוש שנים, כשהייתה פעוטה בת שלוש בסך הכל, האם האשימה את האב כי ביצע בה מעשים מגונים ובין היתר בשל כך נפרדה ממנו. האב מצדו טוען שזאת בכלל האם שמתעללת בבתם וכי נפל קורבן בזמנו להאשמות שווא מצידה. 
חקירת ילדים שביצעו כבר בעבר עובדים סוציאליים בשיתוף המשטרה לא העלתה ממצא חד משמעי באשר לטענת האם אבל שירותי הרווחה החליטו בכל זאת כי הסדרי הראייה של האב את בתו יהיו רק תחת פיקוח במרכז קשר. לאחרונה, בעקבות פניית עורך דינו של האב, ביצעה מחלקת הרווחה ברשות המקומית בה מתגוררים ההורים הערכה מחדש של מסוכנתו לילדה והחליטה לבחון הסדרי ראייה מקלים עבורו. האם, שמתנגדת נחרצות פנתה לבית המשפט ופרקליטתה, עו"ד ליאת לב קליין, דרשה מהשופטת כי בית המשפט ימנה לילדה עורך דין נפרד שיוכל לבחון מחדש את הנסיבות שהובילו להסדרי הראייה הנוקשים עבור האב, וכי אם לא תענה היא תערער לבית המשפט המחוזי על החלטת שירותי הרווחה. השופטת נענתה לבקשת האם ומינתה לילדה עורכת דין. 
אפוטרופוס לדין משמעו עורך דין שלישי המייצג רק בהליך המשפטי עצמו את הילדים והוא מוסמך להגיש חוות דעת עצמאית לבית המשפט, מושתתת על בחינה עצמאית שלו בשם הילד את עמדות שני הצדדים כשניתנת לו הגישה לכל המסמכים הרלוונטיים וגם אפשרות להזמין חוות דעת חיצונית של מכוני הערכה לתפקוד הורי ולזכויות הילד. 

עוה"ד ליאת לב קליין המייצגת את האם בתיק, מסבירה בשיחה עם "מעריב": "בוודאי שלקחנו בחשבון שעמדת האפוטרופוס לדין שימנה ביהמ"ש לילדה תהלום את עמדת שירותי הרווחה ויש פה סיכון מסוים, אבל מרשתי לא יכולה הייתה פשוט להתיר לבית המשפט לאשר את עמדת הרווחה. אנחנו משוכנעות כי שלוש שנים בהן אביה של הילדה נפגש איתה רק תחת פיקוח עדיין לא הכשירו אותו, כמי שפגע בה בעבר, להיפגש איתה לבד. יש כאן אמא שמנסה להגן על הילדה שלה בכל מחיר. יש גם בידינו חוות דעת תומכת לעמדתנו ממכון חיצוני והאפוטרופוס לדין שכבר החלה לעבוד יכולה להיעזר גם בה כשלא רק עמדת מחלקת הרווחה עומדת לנגד עיניה". 
לשאלה האם מינוי עורך דין לילד לא עלול לפגוע בזכויות הילד, ודאי ילדים נפגעי עבירה שעברו טראומה ועלולים להיות חשופים שוב להליכי תשאול וחקירה מבהירה עו"ד לב-קליין: "נדיר שבית המשפט יאפשר את זה. הילד ברוב המקרים בהליכים כאלה הוא מחוץ לתמונה והאפוטרופוס לדין לא יצטרך ברוב המקרים את הילד עצמו. הוא כן יכול לבקש חוות דעת נוספות ולראות דוחות של שירותי הרווחה, אבל לא לחקור את הילד". 
העובדים הסוציאליים לא מוטרדים 
באיגוד העובדים הסוציאליים ההתייחסות למינוי אפוטרופוס לדין לילדים בסכסוכי גירושין היא דואלית. מצד אחד זה שנים נאבקים העובדים הסוציאליים על מחיקת סעיף 4 מחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות הקובע כי עמדת שירותי הרווחה תהיה העמדה המקצועית המועדפת שמונחת בפני שופטים בדין ומטיל עליהם לפיכך אחריות כבדה שהם לא מעוניינים בה. 
 
"אנחנו היינו רוצים שבתי המשפט למשפחה ישפטו באופן עצמאי ולא יהיו מחויבים לעמדתנו", אמרו באיגוד, "בסיוע המשפטי רואים את טובת הילד רק דרך הפריזמה של נסיבות חייו, ואילו במחלקות הרווחה יודעים העובדים הסוציאליים לסדרי דין ולחוק הנוער להגיש לבית המשפט חוות דעת שרואה את כל סביבתו ההוליסטית של הילד. לעורכי הדין של הסיוע המשפטי אכן אין כלים כאלה ובבתי המשפט מבינים את זה. לכן אין לנו חשש מפני פגיעה במקצוע ואנחנו אף מברכים על כל צעד שמאפשר לתת בידי השופטים עוד כלים לקבלת החלטה עצמאית באשר לטובת הילדים".