העיתון “אל־אהראם” פרסם תחקיר בסוף השבוע, שלפיו שוק חדש צץ באחרונה במצרים: מסחר אלקטרוני בילדים ופעוטות הכולל מאות מודעות למכירת ילדים במחירים שונים. בעיתון כינו את השוק הזה “אסון אמיתי”.



המסחר בילדים בארץ הנילוס נחשף לראשונה ברשתות החברתיות על ידי הפעיל ראמי רפאעי, שפתח עמוד פייסבוק בשם “ילדים נעדרים”, ובו 1.2 מיליון עוקבים. מטרת העמוד היא להשיב אל חיק המשפחה ילדים נעדרים, שלרוב נחטפו ונמכרו בכל מחוזות מצרים. “אנו רוצים להביא להחזרת הילדים האבודים למשפחותיהם באמצעות פרסום תמונותיהם ושיתופן בכל רחבי המדינה” אמר רפאעי בתחקיר. לדבריו, בשנתיים וחצי האחרונות הצליח בעזרת הצוות שלו להחזיר 870 ילדים שנעלמו עקבותיהם.




מודעת מכירת ילדים. צילום: ללא קרדיט



רפאעי מספר כי הוא התחיל את הקמפיין להשבת הילדים האבודים לאחר שנחשף לכך שמשפחה מהעיר א־שורוק קיבלה שבעה פעוטות עם מסמכים רשמיים מבית יתומים בקהיר, בניגוד לחוק האימוץ שקובע כי משפחה יכולה לאמץ עד שלושה ילדים במשך שלוש שנים וכי לא ניתן להעביר את הילדים בבת אחת.



רפאעי עקב אחר המשפחה, וגילה כי לבית המשפחה מגיעים “זרים כדי לבחון את הפעוטות”. מעדויות של השכנים גילה כי מתקיים סחר בילדים. בחקירתם של בני המשפחה התברר כי הם מזייפים מסמכים בסיועה של פקידה במחוז שרקייה. לדברי רפאעי, תקרית זו גרמה לו לחפש אתרים המתמחים במכירת ילדים, כולל אתר שפועל מהולנד, ובו מחלקה למכירת “תינוקות ופעוטות”. בסיוע חשבון מזויף שהקים, הצליח רפאעי להירשם לאתר ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות של ילדים שמוצעים למכירה באתר. בעקבות הממצאים שחשף רפאעי נפתחה חקירה פלילית. עם זאת, הוא הודה: “לא הצלחנו להפיל אף אחד מהכנופיה הזו”.



“מצרים היא מהמדינות הראשונות שחוקקו חוק בעניין ההגנה על הילדים מפני סחר, ניצול מיני או כלכלי, או שימוש בהם במחקרים”, הבהירה בראיון עיזת עשמאוי, יו”ר המועצה הלאומית לאמהות וילדים. על פי החוק במצרים, עונשו של מי שעובר עבירה זו הוא עשר שנות מאסר וקנס בגובה של לפחות 50 אלף לירות.



בינתיים, כאשר משפחות רבות במצרים ממתינות לקבל מידע על ילדיהן “הנעדרים”, רפאעי מדגיש כי אין כזה דבר “ילד נעדר”, שכן מדובר בילדים שנחטפים על מנת למכור אותם לכל המרבה במחיר. “באמצעות פרסום תמונות הילדים שמוצעים למכירה, אני מסייע להחזיר אותם למשפחותיהם”, הוא אומר.